برگزاری جلسه کارگروه حمایت از تولید دانش بنیان و صیانت از نخبگان

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری لرستان سومین جلسه کارگروه حمایت از تولید دانش بنیان و صیانت از نخبگان در روز سه شنبه مورخ ۲۴/۰۳/۱۴۰۱ در محل این پارک برگزار شد.

بازرس قضایی و بازرس کل استان لرستان در این جلسه گفت: به منظور حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و در راستای پیگیری اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین در راستای تحقق شعار سال، کارگروهی تحت عنوان «کارگروه حمایت از تولید دانش بنیان و صیانت از نخبگان» در سازمان بازرسی استان لرستان تشکیل شده است و هدف این است که به تناسب مسائل و مشکلات موجود بتوان پیگیری‌های لازم را به عمل آورد.

سعید رازانی بیان کرد: سازمان بازرسی یک نهاد نظارتی است و با کلیه دستگاه‌های اجرایی در ارتباط است و می‌تواند به راحتی مسائل و مشکلات شرکت های دانش بنیان و فناور را پیگیری نمایند و فضای بسیار خوبی فراهم شده که شرکت‌های دانش بنیان می توانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: در حال حاضر مشکلاتی که پارک علم و فناوری لرستان به این بازرسی اعلام نموده است (از جمله مشکلات موجود جهت اخذ تسهیلات تبصره ۱۸ شرکت‌های فناور و همچنین مشکل عدم وجود کارگزار و شرکت ارزیاب دانش بنیان در استان)، توسط این بازرسی در حال پیگیری است. رازانی تشریح کرد: در جلسات بعدی حسب مورد، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی که نیاز است در جلسه حضور داشته باشند دعوت و مسائل مطرح و حل می شوند و اگر مسئله یا مشکلی باشد که از عهده استان خارج است بازرسی استان به بازرسی کل کشور منعکس می نماید و در کنار آنها مسائل را پیگیری می کند.

رئیس پارک علم و فناوری لرستان پس از ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته در پارک گفت: مطابق با قانون یکسری معافیت‌های حمایتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در نظر گرفته شده ولی این حمایت ها وابسته به حضور شرکت در محدوده جغرافیایی پارک است. از طرفی این پارک فضای لازم برای استقرار تمامی شرکت ها را ندارند و متاسفانه شرکت هایی که در محدوده پارک مستقر نیستند از شمول مزایای قانونی خارج می‌شوند. این در حالی است که به منظور حل این مشکل در شهر تهران یک محدوده بزرگ به عنوان منطقه فناوری تعریف شده است. لذا این پارک درخواست می نمایند در استان لرستان نیز محدوده ای به عنوان منطقه فناوری برای این کار در نظر گرفته شود.

فرهاد نامداری افزود: از دیگر مشکلات واحدهای فناوری این است که عمده مشوق‌های قانونی برای شرکت‌هایی است که در مرحله رشد قرار دارند. در حالی که اکثر شرکت‌های فناور استان لرستان شرکت های نوپا و پیش رشد هستند و انتظار می رود در خصوص مشوق‌های بیمه ای و مالیاتی به ویژه در خصوص مالیات هایی که بر قراردادهای فی مابین این واحدها منعقد می‌شود، به این مجموعه های جوان و نوپا نگاهی ویژه ای شود.

در این جلسه که تعدادی از واحدهای فناور حضور داشتند به بیان مشکلات خود پرداختند. مشکلات بهره و مالیات بالای وام های مصوب از محل تسهیلات تبصره ۱۸، سلیقه‌ای برخورد کردن بانک ها، مشکلات مالیاتی و بیمه ای، عمده ترین مشکلات مطرح شده از سوی واحدهای فناور در این جلسه بود.

مدیرکل تامین اجتماعی استان لرستان گفت: برخی از مسایل مطرح شده در حیطه قوانین و مقررات است که خارج از آنها نمی توان اقدام نمود و لازم است مذاکراتی در این راستا جهت اخذ امتیازات برای شرکت‌های فناور صورت پذیرد.

منوچهر گودرزی افزود: در محل اداره کل تامین اجتماعی شعبه ای تحت عنوان شعبه دانش بنیان در نظر گرفته خواهد شد و شرکت های دانش بنیان استان در این شعبه خدمات را به صورت ویژه دریافت خواهند کرد.

معاون مالیاتی اشخاص حقوقی اداره کل امور مالیاتی استان لرستان بیان کرد: مهمترین دغدغه مالیاتی شرکت های فناور این است که در بخشنامه های صادره امور مالیاتی کشور به صراحت به عبارت شرکت های مستقر در محدوده پارک اشاره شده است که لازم است مذاکراتی صورت پذیرد تا این بخشنامه ها در سطوح بالاتر اصلاح شود.

حجت اله صالحی پیشنه اد داد: یکی از کارشناسان امور مالیاتی به پارک اعزام گردد و با توجه به شرایط و ویژگی های خاص شرکت های مستقر در پارک و نوع همکاری بین آنها تصمیمات لازم در خصوص نوع مالیات آنها اخذ شود.

همچنین مقرر گردید سازمان امور مالیاتی بسته کاملی از قوانین و مقررات مالیاتی مربوط به شرکتهای دانش بنیان و فناور را تهیه و در اسرع وقت در اختیار پارک قرار دهد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری استان لرستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری استان لرستان

پارک علم و فناوری استان لرستان

پارک علم و فناوری استان لرستان یک پارک علم و فناوری در شهر خرم آباد می باشد

    نظرات