در دیدار بازرس کل استان کردستان با نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور پارک علم و فناوری کردستان مطرح شد؛

در دیدار بازرس کل استان کردستان با نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور پارک علم و فناوری کردستان مطرح شد؛

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری کردستان، در ابتدای این جلسه قادرزاده رییس پارک علم و فناوری کردستان با تشکر از پیگیری‌های رییس بازرسی استان کردستان برای حضور در جمع نوآوران، فناوران و جوانان خلاق گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور نیازمند نگاه حمایتی بازرسی هستند و امیدوارم این دیدار فتح باب این حمایت‌ها باشد.

وی در ادامه با تشریح  عملکرد پارک علم و فناوری کردستان، گفت: باوجود اینکه پارک علم و فناوری کردستان از پارک‌های جوان کشور است اما در سال‌های فعالیت خود موفقیت‌های چشمگیری ر به دست آورده است.

رییس پارک علم و فناوری کردستان در ادامه با برشمردن برخی از خدمات پارک‌های علم و فناوری، افزود: مشاوره و منتورینگ، حمایت‌های مالی و اعتباری، خدمات آموزشی، نمایشگاهی، تامین فضای استقرار و معافیت مالیاتی و گمرکی شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری از خدمات پارک‌های علم و فناوری هستند، اما مهمتر از همه این خدمات قرار گرفتن در جمع نخبه، نواور و فناور و هم‌افزایی افراد در راستای اعتلای ایده‌های خود می‌باشد.

وی با اشاره به فلسفه وجودی پارک‌های علم و فناوری، گفت: پارک‌های علم و فناوری به راستی یکی از مردمی‌ترین نهادهای علمی هستند و با توجه به ظرفیت بالای نیروهای انسانی متخصص و متعهد در استان امید است بتوانیم به رشد مناسب اقتصادی و توسعه و اشتغال پایدار دست یابیم.

قادرزاده با اشاره به طرح‌های نوآورانه و فناورانه وزارت عتف، اظهار داشت: خوشبختانه طرح‌هایی در وزارت عتف و معاونت علمی-فناوری ریاست جمهوری در حال تدوین و اجراست که برخی از آنان می‌تواند به تغییر بنیادین در نگرش به اقتصاد دانش‌بنیان منجر شود. از جمله این طرح‌ها طرح توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها (تانا)، شبکه‌سازی بین‌المللی و تقویت دیپلماسی فناوری و نوآوری و ایجاد سامانه ایده‌ها و نیازها (نان) است که همه این طرح‌ها در راستای حمایت از توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری با محوریت پارک‌های علم و فناوری می‌باشد.

وی در ادامه افزود: خانه های خلاق و نوآوری به عنوان یکی از هسته‌های مهم در جهت تسهیل فرایند تجاری‌سازی ایده و طرح‌های خلاقانه و نوآورانه، ارائه راه حل‌های فناورانه و نوآورانه در عرصه صنایع فرهنگی و خلاق و همچنین شبکه‌سازی فعالان زیست بوم اقتصاد خلاق و صنایع فرهنگی کشور می‌باشد که در آینده بسیار نزدیک ۵ خانه خلاق و نوآوری در استان افتتاح خواهد شد.

رییس پارک علم و فناوری کردستان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۳ شرکت دانش‌بنیان و خلاق در استان فعالیت دارند، ادامه داد: امیدواریم در سالی که به نام دانش بنیان نامگذاری شده شاهد افزایش حداقل دو برابری تعداد واحدهای موجود در این حوزه باشیم.

عیسی هواسی رییس بازرسی استان کردستان نیز با ابراز خرسندی از حضور در این جلسه و شنیدن درد دل‌های فعالان این عرصه گفت: سازمان بازرسی کل کشور یک نهاد نظارتی عام است که بر فعالیت دستگاه‌های اجرایی، نهادهای غیردولتی، شهرداری‌ها و غیره نظارت دارد.

وی "نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور" را دو وظیفه اصلی سازمان بازرسی در اصل ۱۷۴ قانون اساسی عنوان کرد و  گفت: هر قانون، دستورالعمل و مصوبه‌ای تصویب شود، سازمان بازرسی بر آن نظارت خواهد کرد تا حسن جریان امور برقرار گردد.

بازرس کل استان کردستان با ابراز تاسف از اینکه در برخی از موارد و حوزه‌ها قانون و حسن جریان امور اجرا نمی‌شود، افزود: شناسایی موانع، پیگیری و نظارت مستمر بر فعالیت‌ها دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف به منظور اجرای فرمایشات رهبر معظم انقلاب جزو اولویت‌های بازرسی کل استان است.

وی تصریح کرد: تمام دستگاه‌ها در استان کردستان در راستای تحقق شعار سال و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گام برداشته و تنها به کارهای سطحی همچون برگزاری جلسات، نصب بنر، شعار دادن و درج نام سال بر تابلوی خیابان‌‌‌ها یا روی سربرگ ادارات اکتفا نکنند.

هواسی با اعلام اینکه شخصاً دنبال رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان هستم،گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان استان کردستان مورد حمایت سازمان بازرسی قرار می‌گیرند.

بازرس کل کردستان با بیان اینکه حمایت سازمان بازرسی از شرکت‌های دانش‌بنیان در استان کردستان هوشمندانه خواهد بود، تاکید کرد: باید نحوه حمایت و همکاری بازرسی با واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان باید دو طرفه باشد و متولیان این حوزه نیز پیشقدم و پیگیر مشکلات شوند.

گفتنی است در این دیدار برخی از مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود پرداختند که با دستور بازرس کل استان کردستان مقرر شد این مشکلات در کارگروه‌های تخصصی با حضور نمایندگان واحدها، دستگاه‌های متولی و نمایندگان بازرسی در اسرع وقت حل شوند.

تامین منابع مالی و سرمایه در گردش، عدم رعایت مقررات مربوط به معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان، مشکلات بیمه ای ، بروکراسی اداری در سازمان های دولتی، عدم استفاده از محصولات جدید و فناورانه در دستگاه‌های اجرایی استان، تورم و مشکلات ناشی از آن در تولید محصول و کمبود فضای فیزیکی استقرار از جمله کارگاه عمده موضوعات مطروحه توسط مدیران عامل شرکت‌های مستقر در پارک بود.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

    نظرات