نخستین نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی در امور دانش بنیان و آغاز طرح تانا برگزار شد

نخستین نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی در امور دانش بنیان و آغاز طرح تانا برگزار شد


روز چهارشنبه ۸ ام تیرماه ۱۴۰۱، نخستین نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی در امور دانش‌بنیان و آغاز طرح تانا در پارک علم و فناوری خراسان رضوی با حضور رابطین محترم ادارات و ارگان های استان برگزار شد.

به گزارش  اداره روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناری خراسان رضوی، روز چهارشنبه ۸ ام تیرماه ۱۴۰۱، پارک علم و فناوری میزبان رابطین محترم ادارات و ارگان های خراسان رضوی بود.

در این نشست که جهت هم‌اندیشی و هم‌افزایی در امور دانش‌بنیان و آغاز طرح تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها) صورت گرفت، دکتر مسعود میرزائی شهرابی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان ضمن خوش آمد گویی و ابراز خرسندی از برگزاری این برنامه برای اولین بار، تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ قرار است برنامه ها متفاوت و پررنگ تری در حوزه دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان صورت بگیرد.

در ادامه ایشان ضمن تشکر از زحمات و تلاش‌های مسئولین و روسای پیشین ادامه داد: ما برای سبقت جستن در رقابت علمی و فناوری قرار است با تغییر رویکرد، نگاه متفاوتی را به جریانات فناوری و نوآوری داشته باشیم؛ ما در حال حاضر حدود ۷ هزار شرکت دانش بنیان در سطح کشور هستیم و اگر بخواهیم کشوری با تراز دانش بنیان داشته باشیم نیازمند حدود  ۴۰ هزار شرکت در این حوزه هستیم و این نشان دهنده این است که ما باید نگاه مبسوط تر و بلندتری را داشته باشیم.

دکتر میرزائی ادامه داد: ثروت اصلی ما نفت است و طبق تحقیقات و بررسی کارشناسان چاه های نفت ما کیفیت لازم را ندارند، ما باید یک منبع قدرت و ثروت دیگری را مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم برای اقتصاد کشور کارهای ارزشمند و متمرکزتری انجام دهیم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان با اشاره به هدف از برگزاری این نشست اذعان داشت: ما سعی داریم با اجماع بین دستگاه‌ها و موسسات استان به صورت هم افزا و همگرا تصمیمات ، نگاه ها و رویکرد های پارک را استحکام بخشیده تا با خطای کمتر و بهره وری بیشتر نقشه ها و اهداف خود را در سال ۱۴۰۱ محقق سازیم.

وی همچنین ادامه داد: آنچه در دوران تحریم کشور مارا نجات داد، پتروشیمی بود؛ با توجه به این موضوع مسئولین به فکر این افتادن که با بررسی مزیت های استانی و کارهای دانش بنیانی بهره وری را بالا ببریم، ما در استان خراسان در بحث صنایع و ذخایر معدنی، صنایع غذایی و صنایع کشاورزی و صنایع خلاق فرهنگی جزو استان های بی نظیر هستیم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان تصریح کرد: با برسی های انجام شده اگر بخواهیم به عنوان پارک های برتر کشور همچنان بدرخشیم، باید تمرکز خود را در بحث صنایع معدنی و کشاورزی بالاببریم، البته این به معنی چشم پوشی و بی توجهی به حوزه های دیگر نیست ولی هدف ما این است که در کنار موفقیت های قبلی رویکرد های جدید را دنبال کنیم.

دکتر میرزائی همچنین با اشاره به بحث ژنتیکی متذکر شد: در بحث ژنتیک مبحث کپی کردن داریم که ما همیشه تاکید داریم که در این کار امکان دارد اشتباهاتی صورت گیرد البته که کپی کردن مثبت هم داریم حال صحبت من این است که ما یک سری مفاهیم را کپی کرده ایم ولی باید مراقب موارد خسارت و ضرر نیز باشیم و این مستلزم توجه به مباحث بومی سازی است و اگر غیر از این باشد نه تنها هیچ نتیجه ای نمی گیریم بلکه کلی ثروت معنوی و مادی جوانانمان را نیز به هدر می‌دهیم و ما باید مراقب باشیم آن دسته از مفاهیمی که از نظر فرهنگی به ما نمیخورد و یا از نظر علمی کاربردی در کشور ما ندارد را حذف کنیم.

همچنین در این نشست سید مهدی حسینی سمنانی، مشاور ویژه رئیس پارک در امور هماهنگی شرکت های دانش بنیان با تاکید بر سخنان رئیس پارک علم و فناوری گفت: پارک فناوری خراسان قطب فناوری اطلاعات کشور و هاب شرکت های انرژی است و این نشان دهنده ظرفیت های بالای استان و عملکرد پارک علم و فناوری خراسان است.

وی همچنین با اشاره بر ایجاد شبکه ارتباطی در جهت شکل گیری پایگاه داده ای از نیازهای فناورانه به اهمیت طرح تانا در حوزه استفاده حداکثری از ظرفیت های استان تاکید کرد.

در ادامه سیدمهدی مظلوم زاده، دبیر طرح و رویداد تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها) نیز پس از معرفی مختصر از اکو سیستم پارک های فناوری و مروری بر جایگاه قانونی پارک ها به ارائه توضیحات درباره قوانین حمایت از شرکت ها و همچنین هدف از ایجاد طرح تانا پرداخت.

در انتهای این نشست دو پنل تخصصی برگزار شد.

در پنل اول که با عنوان همکاری های فناورانه مبتی بر بهم رسانی عرضه و تقاضا با حضور نمایندگان شرکت گاز خراسان (خانم مهندس صالحی)، شرکت برق منطقه ای (خانم مهندس حمیدی) و شهرداری مشهد (آقای دکتر زهدی) و دبیری مهندس ساناز حسنییان نژاد برگزار شد، هر سه دستکاه به نحوه احصا نیازهای فناوری، شناسایی رافع نیاز و مدل های بهم رسانی اشاره نمودند و همچنین ضمن تقدیر از نقش حامی و تسهیل گر پارک به چالش هایی در این حوزه نیز اشاره نمودند که با رفع آنها نرخ تجاری سازی رشد قابل توجهی خواهد داشت و در پنل دوم که با عنوان مدل های همکاری توسعه فناوری با دستگاه های اجرایی نیز با دعوت از آقایان مهندس انوری و دکتر آذرپیرا نمایندگان صنایع دفاعی و آقای دکتر شریعتی مدیر توسعه کسب و کار پارک برگزار شد به تشریح انواع مدل های توسعه فناوری مانند ایجاد پردیس مشترک با صنایع، واگذاری ساختمان های بلااستفاده دستگاه های اجرایی به شرکت های فناور ، ایجاد شرکت های فناور و دانش بنیان ناظر بر نیازهای کارفرمایان و ... به بحث و بررسی پرداخته شد

شایان ذکر است در حاشیه این نشست از نمایشگاه دائمی پارک علم و فناوری خراسان نیز با حضور شرکت‌های مستقر در پارک بازدید به عمل آمد.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات