نقش نرم افزارهای خرده فروشی در هوشمند سازی...

نقش نرم افزارهای خرده فروشی در هوشمند سازی...

نقش نرم افزارهای خرده فروشی در هوشمند سازی کسب و کارها

با بزرگ شدن اندازه شرکت‌ها، پیچیدگی عملیات و فرآیندها افزایش پیدا میکند و از طرفی انجام تحلیل‌های دقیق با روش‌های سنتی، دشوار و زمانبر است و نتایج بدست آمده از بررسی‌های دستی، به قدر کافی مطمئن و قابل استناد نخواهند بود در این شرایط به‌کارگیری یک سیستم ERP برای مدیریت یکپارچه و اتوماتیک فرآیندهای سازمان بیش از پیش اهمیت می‌یابد. پس در نتیجه امروزه شرکت‌های نرم افزاری در افزایش و یا کاهش سرعت روند توسعه اقتصاد کشور سهم قابل توجهی دارند از این رو با مدیرعامل شرکت نرم افزاری «ارقام نگار اندیشه» که اخیرا سهم قابل توجهی از بازار نرم افزار را در صنعت خرده فروشی به خود اختصاص داده گفت و گویی داشتیم که در ادامه از نظرتان می گذرد:

در ابتدا خودتان را معرفی کنید و از سوابق فعالیت در این حوزه و دلیل شکل‌گیری شرکت ارقام نگار برای مخاطبان ما بگویید؟

حمیدرضا جاتن هستم، مدیرعامل شرکت ارقام نگار اندیشه فعالیت من با حسابداری و مدیریت مالی فروشگاه‌های زنجیره‌ای از سال ۱۳۸۲ آغاز شد. در ۲۰ فروردین سال ۱۳۸۳ شرکت ارقام نگار اندیشه به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۶ با توجه به ضعف‌های موجود در نرم‌افزارهای حوزه خرده‌فروشی به ویژه ضعف‌هایی که در حوزه‌های مالی و Back office داشتند، اولین نسخه از نرم‌افزار مدیریت سازمانی فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای و بزرگ را با نام ارقام نگار تولید کردیم. اما نقطه عطف این شرکت در سال ۱۳۹۴ و با ورود شرکای جدید، آقایان آرش عبدالشاهی، محمدعلیمرادی و حمید علیمرادی و با تولید پلتفرم باران ۳۶۰ بود. ما در این سال توانستیم با بزرگترین ریتیلر پوشاک کشور (فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعطیلات Holiday) جناب آقای افراز ، قرارداد بسته و این همکاری پس از ۷ سال به صورت بسیار نزدیک و هم‌افزا ، ادامه دارد.

در کشور ما تعداد شرکت‌های نرم‌افزاری کم نیستند ولی در دو سال گذشته شاهد افزایش سهم شرکت ارقام نگار در صنعت خرده‌فروشی بودیم، این رشد سریع چگونه شکل گرفته؟

باران ۳۶۰  راهکار نرم‌افزاری ویژه‌ای بوده که دوراندیشی خاصی در تولید این نرم‌افزار دیده شده است. استفاده از آخرین تکنولوژی‌‌های نرم‌افزاری و پوشش استاندارد فرآیندهای موفق در حوزه خرده‌فروشی از نکات بارز آن است. ویژگی‌هایی نظیر پوشش سطوح سازمانی به صورت نا محدود (هلدینگ، شرکت، دفاتر استانی، فروشگاه و ...)، انتقال اطلاعات کاملا اتوماتیک مبتنی بر WCF ، راهکار Multi Business ، گزارشات چند وجهی و مبتنی بر OLap جهت نمایش داشبوردها، سیستم‌های مالی و اداری کامل در لایه Back Office ، پوشش انواع مدل‌های فرانچایزینگ، داینامیک بودن بسیاری از فرم ‌ها و فرآیندها و بسیاری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن باعث شده که فروشگاه‌های معتبر و بزرگی مانند فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای اتکا با ۷۲۰ هایپرمارکت و ۱۵۰۰ اتکا محله، فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارکت، زی خوراک و هایمارت (متعلق به گروه میهن) فروشگاه‌های زنجیره‌ای امیران، فروشگاه‌های زنجیره‌ای سپه، باغ کتاب تهران و بیش از۸۰ مشتری ویژه دیگر این راهکار را برای مدیریت سازمان و فروشگاه‌های خود انتخاب کنند.

به عنوان یک شرکت نرم‌افزاری، آیا شما و همکارانتان توانسته‌اند به تمام نیازهای فعالان بخش‌های مختلف این صنعت پاسخ دهند؟

راهکار باران ۳۶۰ با امکانات و تنظیمات ویژه‌ای که دارد همه بخش‌های خرده‌فروشی را پشتیبانی می‌نماید، صنوف مختلف و متفاوت فروشگاهی مانند پوشاک، کیف و کفش، FMCG ، لوازم خانگی، ابزارآلات، فروشگاه‌های بزرگ کتاب نظیر باغ کتاب تهران، کافی شاپ، رستوران و بسیاری از صنوف دیگر توانسته‌اند از این راهکار با توجه به ویژگی‌‌‌های کسب و کار خود بهره‌‌برداری نمایند.

آیا به نظر شما به لحاظ نرم‌افزاری شرکت‌های ما به این بلوغ رفتاری و عملکردی رسیده‌اند که بتوان عنوان کرد بازار ما نیازی به نرم افزارهای خارجی ندارد؟

با توجه به تحقیقاتی که بر روی نرم افزارهایی مانند SAP ERP‌ ، SAP B۱‌ ، Microsoft Ax داشته‌ایم از نگاه من، واقعیت اول این است که شرکت‌های خدمات‌دهنده و خدمات‌گیرنده در یک کشور تقریباً هم‌اندازه یکدیگرند و در فرآیندها و فرهنگ سازمانی نیز مشابه‌اند زیرا با هم رشد کرده‌اند؛ از سویی با توجه به اصل تقدم قوانین و مقررات جاری کشور بر اصول پذیرفته شده حسابداری و همچنین شرایط‌گذار اقتصادی ایران، بسیاری از راهکارهایی که ERP‌ ها در کشورهای پیشرفته ارائه می‌دهند نه تنها گره‌ای از کار سازمان‌های ما باز نمی‌کنند بلکه فقط آنها را در چند راهی‌های تصمیم قرار می‌دهند و متاسفانه با توجه به مخارج بسیار بالایی که دارند، فقط سازمان‌ها را به متوقف کرده و سرعت را در فضای رقابتی بسیار سریع امروز از آنها می‌گیرند، چرا که قدرت یک استراتژی وابسته به قدرت پاسخگویی آن به محیط پیرامون آن است. اما از سویی نقاب برندینگ شرکت‌های نرم‌افزاری قدیمی بر چهره خدمات نا مناسب آنها باعث شده بسیاری از سازمان‌های بزرگ خرده‌فروشی از نرم‌افزارهای ایرانی نا امید شده و با این دستاویز که ما بهترین‌ها را در ایران آزموده‌ایم، مستاصل به سوی شرکت‌های نرم‌افزاری خارجی حرکت کنند.

در دو سال گذشته و با بروز بحران کرونا بسیار می‌شنویم که گفته می‌شود سهم تجارت الکترونیک در کسب و کارها و فعالیت‌های تجاری افزایش یافته، به نظر شما سهم زیر ساخت‌های نرم‌افزاری در این جهش چقدر بوده؟

با توجه به حضور ما در عصر مبتنی بر اطلاعات و دانش، تقریبا در تمام کسب و کارها، راهکارهای نرم‌افزاری از ارکان مدیریت بر کسب‌ و کار تلقی می‌شوند، این امر در حوزه E-commerce قاعدتاً دو چندان است و در ۲ سال گذشته، تقاضا برای این موضوع نیز افزایش یافت و این شرکت نیز با ارائه پلتفرم فروشگاه اینترنتی Baran E-Shop و API به این نیاز به نحو شایسته‌ای پاسخ داده است.

به نظر می‌رسد امروز، تمام شرکت‌های فعال در صنعت خرده‌فروشی به نحوی دیتا و اطلاعات را جمع‌آوری کرده‌اند ولی گرفتن خروجی‌های مناسب و استخراج گزارش‌های تحلیلی که در تصمیم به آنها کمک کند همچنان نقطه ضعف محسوب می‌شود آیا نرم‌افزار شما توان پاسخگویی به این نیاز را دارد؟

باران۳۶۰ دقیقا زیرساخت‌های رسیدن به هوشمندی در کسب و کار را فراهم و با ارائه ماژول‌هایی مانند مدیریت هوشمند رویداد، داشبورد مدیریتی و گزارشات پویا از این امر پشتیبانی می‌نماید. چرا که از ارکان مدیریت کسب و کار نگاه به آینده است؛ آینده چیزی است ایستاده در همین‌ نزدیکی‌ها و منتظر نشسته تا ما از تکرار دست برداریم. زمانی که تصمیم‌ می‌گیرید به صورت هدفمند حرکت کنید، آینده پدید می‌آید در غیر این صورت، سپری شدن ساعت‌ها و آمدن و رفتن روز‌ها به معنای آینده نیست، بلکه امتداد دادن گذشته به روزهایی است که خواهد آمد. آینده، دقیقاً از جایی شروع می‌شود که شما تصمیم می‌گیرید متفاوت‌ با آنچه که در جریان است عمل کنید. در اینجاست که «استراتژی» شروع می‌شود، از سویی دیگر آینده یا به حال شبیه است و تغییرات آن با نوساناتی کوچک به ما روی می‌آورد که تغییر استراتژی می‌دهیم و یا اینکه این تغییرات آنقدر بزرگ است که مجبور به تغییر چشم‌انداز می‌شویم.

برای مدیریت این جریان نیازمند یک برنامه هوشمند و پویا در کسب و کار هستیم، که شرکت ارقام نگار اندیشه به زیبایی و بسیار کامل آن را فراهم نموده است.

یکی از مفاهیمی که در دوران کرونا، استفاده از آن افزایش یافت (دورکاری) بود، شما با این پدیده چگونه برخورد کردید و چگونه به شرکت‌هایی که از نرم‌افزار شما استفاده می‌کنند خدمات ارائه دادید؟

شرکت ارقام نگار در این دوره با استفاده از روش‌های ویژه پاسخگویی مناسبی به مشتریان داشت و پس از آن نیز با مراجعه حضوری، تلاش کرد تا خلاءهای حاصل از دورکاری را تکمیل نماید.

از نظر شما نفوذ شبکه‌های اجتماعی و گسترش پلتفرم‌های فروش آنلاین برای کسب و کار تهدید محسوب می‌شود یا فرصت؟

شبکه‌های اجتماعی جزء لاینفک زندگی عصر ما شده است و چاره‌ای جز تطبیق و تبدیل این تهدیدها به فرصت وجود ندارد؛ به هر حال باید استراتژی هر کسب و کاری پاسخی قدرتمند به تغییرات پیرامون باشد.

یکی از نیازهای جدی کلیه کسب و کارهای ما با باشگاه مشتریان است، شما در این حوزه چه خدمات قابل ارائه به فعالان صنعت دادید؟

باشگاه مشتریان در باران ۳۶۰ مبتنی بر راهکارهای وفادارسازی مشتری است. این راهکارها با ارائه امتیاز و اعتبار، تخفیفات و پروموشن‌ها، بن و کارت هدیه، مدیریت قرعه‌کشی، نظرسنجی آنلاین و همچنین تحلیل رفتار مشتری از طریق مفاهیم RFM که از محبوب‌ترین بخش‌های نرم‌افزار باران۳۶۰ است باشگاهی کامل به مشتریان ارائه نموده است. البته باید در نظر داشت که مفهوم باشگاه مشتریان چیزی فراتر از محاسبات نرم‌افزاریست که وجود امکانات ویژه در نرم‌افزارها مکمل این مفهوم است.

اگر عملکرد شایان توجهی از شرکت ارقام نگار وجود دارد که شاید تا به حال آنطور که باید به آن توجه نشده بفرمایید.

باران ۳۶۰ به عنوان یک ERP در حوزه خرده‌فروشی آماده ارائه به بزرگان این صنعت است، سازمان‌هایی که سال‌هاست از گستردگی، ناهمگونی، جزیره‌ای بودن اطلاعات و فرآیندهای خود رنج می‌برند و از این امر به ستوه آمده‌اند.

شما در توسعه نرم‌افزار علاوه بر رصد ترندها، نیازهای روز بازار و نیازهای اختصاصی هر یک از مشتریان آیا فاکتورهای دیگری را برای توسعه محصول در نظر می گیرید؟

همیشه نگاهی به ERP های بین‌المللی داریم و با تطبیق این امکانات با ساختارها و استانداردهای موجود در کشور، پیشرو عمل کرده‌ایم. از سویی دیدگاه‌های خلاقانه و مبتنی بر ارزش افزوده مشتریان نیز در این شرکت به راحتی مورد استقبال قرار گرفته و در توسعه محصول نقشی به سزا دارد.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات