رییس پارک علم و فناوری کردستان در چهارمین نشست ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گفت: استان کردستان دومین استان در اجرای طرح "تانا"

رییس پارک علم و فناوری کردستان در چهارمین نشست ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گفت: استان کردستان دومین استان در اجرای طرح "تانا"

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری کردستان، استاندار کردستان با تاکید بر حمایت همه‌جانبه مدیران از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور گفت:  یکی از نیازهای اساسی جامعه امروزی ما ایجاد اشتغال پایدار از طریق اقتصاد دانش‌بنیان دانست و این امر با همکاری پارک علم و فناوری، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی تحقق می‌یابد.

وی ضمن برشمردن توانمندی‌های استان در بخش فناوری‌های نوین گفت:با توجه به وجود نیروی انسانی توانمند، مراکز علمی و دانشگاهی و مواهب طبیعی می‌طلبد این شرکت ها به دنبال انجام  و عملیاتی کردن ایده‌ها و طرحهای بزرگ در سطح استان باشند.
زارعی کوشا حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در جلسات و نشست‌های مرتبط با توسعه این شرکت‌ها، به سبب آشنایی عمیق آنان با مسائل را حائز اهمیت توصیف کرد و افزود: برگزاری رویداد تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها) در استان اقدام بسیار ارزنده‌ای است، اما باید سعی شود شفاف‌تر و جزیی‌تر به مسائل خرد و کلان استان ورود کند.
وی با بیان اینکه در کردستان مشکلات و چالش‌های جدی در بخش‌های گوناگون کشاورزی، محیط زیست و صنعت وجود دارد، تاکید کرد: مدیران و شرکت‌ها راهکارهای اساسی و بنیادی را در کنار پرداختن به اقدامات روزمره فراموش نکنند.
استاندار کردستان همچنین بر ضرورت تغییر دیدگاه دانشگاه‌ها و توجه بیشتر به امر مهارت‌آموزی تاکید کرد و یادآور شد: از جمله مسائلی که با رئیس جمهور در سفر به استان  مطرح کردیم این بود که اگر لوازم و ابزارهای لازم برای اشتعال جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم شود، کردستان ظرفیت و توانایی ایجاد اشتعال برای آنان را دارد.
زارعی کوشا به اختصاص ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی‌ها برای شرکت‌ها و حمایت از پروژه‌های‌دانش بنیان در سطح کشور و استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به حمایت‌هایی که از این شرکت‌ها صورت می‌پذیرد آنان نیز باید عزم خود را برای تولید  محصولات دانش‌بنیان به منظور صادرات و رفع نیازهای کشور جزم کنند.
وی به مدیران دستگاه‌های اجرایی استان نیز به صراحت تاکید کرد که اقلام و کالاهای مورد نیاز خود را که در استان تولید می‌شود، از داخل استان تهیه کنند.
استاندار کردستان پیشنهاد داد برای ایجاد انگیزه و تحرک در شرکت‌های دانش‌بنیان دستگاه‌های اجرایی تفاهم‌نامه‌هایی را برای تولید محصولات و کالاهای مورد نیاز خود در یک برهه زمانی خاص با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد کنند.
وی در ادامه کار رسانه‌ای و تولید محتوا برای فضای مجازی و رسانه‌های مختلف و در جهت معرفی کالاهای تولید شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت: تبلیغات و معرفی کالاهای تولیدی واحدهای فناور تنها نباید به رسانه ملی محدود شود، و امروز می‌توانیم با کار رسانه‌ای خوب، محصولات تولیدی را به خوبی به مردم در سراسر کشور و در سطح بین‌الملل معرفی کنیم.

زارعی‌کوشا با ذکر اینکه اقتصاد دانش‌بنیان براساس شعار سال در راستای تولید و ایجاد اشتغال، فعالیت‌های خود را در استان آغاز کرده و مدیران دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌‌‌ها باید از این فرصت ایجاد شده بهره‌مند شوند، یادآور شد: اعتبارات خوبی به حوزه دانش بنیان نیز اختصاص داده شده که امیدواریم استان کردستان نیز بتواند از این اعتبارات بهره‌مند و زمینه‌های ایجاد اشتغال پایدار، تولید، توسعه و رونق در استان فراهم شود.

در این نشست، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان هم گفت: طرح تانا از لحاظ چارچوب نظری طرح خوبی است ولی در اجرا نباید فقط به یک روز خاص اکتفا شود، بلکه نیاز است در طول سال، در راستای اجرای آن گام برداشت.

سیدکمال حسینی بر لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تاکید کرد و ادامه داد: توسعه اکوسیستم نوآوری نباید فقط به موضوعات نو و جدید خلاصه شود؛ چراکه می‌توان از فناوری برای ارائه خدمات و تولیدات در هر زمینه‌ای بهره گرفت.

استان کردستان دومین استان در اجرای طرح "تانا "

رییس پارک علم و فناوری کردستان هم به معرفی طرح تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها) پرداخت و گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، این رویداد در کردستان به عنوان دومین استان در کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری در حال برگزاری سه طرح ملی وزارت عتف شامل "(نان) نظام ایده‌ها و نیاز، طرح دستیار فناوری و طرح تانا است، اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح‌ها، توسعه و تقویت اکوسیستم نوآوری، فعال کردن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی و فناورانه دانشگاه‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و اهرم کردن منابع مالی نهادهای مربوط برای پاسخ به نیازهای هر استان است.

قادرزاده هدف کلی اجرای طرح تانا را ترویج گفتمان نوآوری و کارآفرینی دانش‌بنیان در استان‌ها عنوان کرد و ادامه داد: اقدامات مورد نیاز برای تحقق این طرح، شناسایی بازیگران و تقسیم وظایف آنان و ارتقای تعامل بین پارک علم و فناوری و دستگاه‌های اجرایی و تقویت توانمندی مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی گفت: طبق ماده ۱۲ قانون جهش تولید دانش بنیان، همکاری استانداری‌ها و پارک‌های علم و فناوری و بسیج امکانات استان در راستای تقویت فعالیت نوآورانه، شناسایی و حل مسائل بومی با استفاده از واحدهای فناور صورت می‌گیرد و ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حامی این قضیه است.

این استاد دانشگاه با اشاره به جزییات برگزاری طرح تانا، گفت: اهداف این طرح شامل کمک به شکل‌گیری و توسعه اکوسیستم نوآوری، ایجاد کارآفرینی توسعه تعادل و همکاری اکوسیستمی استانی و‌ نوآوری در استان‌ها، افزایش رقابت نوآوری‌ در استان‌ها و کمک به ایجاد اشتغال، کمک به حل مسائل استان با استفاده از ظرفیت علمی و طرح‌های دانش بنیان و‌ نوآورانه در سطح دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، افزایش سهم نخبگان در توسعه فناوری و‌نوآوری در سطح کلان استان و شبکه‌سازی و تقویت سیستم‌های نوآوری با سیستم کشوری و بین‌الملی، شناسایی نقش افرینان اکوسیستم نوآوری و تقسیم وظایف و تقویت قانون اساسی اکوسیستم نوآوری است.

وی دریافت ۹۴ نیاز فناورانه از سوی دستگاه‌های اجرایی برای بررسی در طرح تانا خبر داد و اضافه کرد: در روز پنجم مرداد و با برگزاری رویداد اصلی، شرکت‌های دانش‌بنیان توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته و بر اساس آن، در قالب عقد قرارداد، نیازهای دستگاه‌ها را تامین خواهند کرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان به مشکلات پیش روی شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: یک سری مشکلات خاص پیش‌روی شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد که اهم آنها شامل بروکراسی اداری همچون ندادن مجوز به شرکت‌ها به دلیل عدم آشنایی کارشناسان از موارد قانونی شرکت‌‌های دانش‌بنیان، کمبود فضای کارگاهی و آزمایشگاهی و خرید و فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان است. متاسفانه برخی از ادارات و سازمان‌های دولتی به دلیل عدم آگاهی برخی از محصولاتی را که در استان توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود را از سایر استان‌ها تامین می‌کنند که این امر مشکلاتی را برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد می‌کند.

قادرزاده در پایان از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست، پنجم مرداد (روز برگزاری رویداد تانا) حضور پررنگی در محل برگزاری رویداد داشته باشند تا هم با توانمندی واحدهای فناور در پارک علم و فناوری کردستان آشنا شوند و هم تشویقی باشد برای فعالان اکوسیستم نوآوری و فناوری استان.

در چهارمین نشست ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان کردستان، مدیران کل و نمایندگان بیش از ۳۵ دستگاه اجرایی و نظارتی استان کردستان حضور داشتند که برخی از آنان به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص طرح تانا و تقویت اکوسیستم نوآوری و فناوری استان پرداختند. حمایت همه جانبه از واحدهای فناور، خلاق و دانش‌بنیان در راستای ایجاد اشتغال پایدار؛ رفع موانع اداری و حمایت از تولید دانش بنیان؛ هم‌افزایی فعالیت‌های همه سازمان‌ها و ارگان‌ها و جلوگیری از موازی‌کاری در پیشبرد تحقق اهداف طرح تانا و تامین نیازهای فناورانه و محصولات مورد نیاز استان از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان از اهم موارد مطرح شده توسط شرکت‌کنندگان بود.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

    نظرات