ئیس پارک علم و فناوری قم رسالت این مرکز را عنوان کرد: فراهم‌سازی بستر تکامل ایده‌های خلاقانه برای تبدیل به محصولات هایتک و با ارزش افزوده بالا

ئیس پارک علم و فناوری قم رسالت این مرکز را عنوان کرد: فراهم‌سازی بستر تکامل ایده‌های خلاقانه برای تبدیل به محصولات هایتک و با ارزش افزوده بالا

ئیس پارک علم و فناوری قم رسالت این مرکز را عنوان کرد: فراهم‌سازی بستر تکامل ایده‌های خلاقانه برای تبدیل به محصولات هایتک و با ارزش افزوده بالا

رئیس پارک علم و فناوری استان قم در دفتر خبرگزاری ایسنا حضور پیدا کرده و با خبرنگاران این رسانه گفت و گو گرد.

دکتر خیرالله رهسپار فرد رئیس پارک علم و فناوری استان قم با حضور در خبرگزاری ایسنا ضمن گرامیداشت هفته دولت با بیان این که فعالیت‌ های انفرادی پاسخگوی مشکلات حوزه اشتغال و تولید نیست، تصریح کرد: پارک علم و فناوری رسالت دارد تا زمینه تکامل ایده‌ های افراد مستعد و خلاق را فراهم و پس از انسجام‌ بخشی، آن‌ ها را برای عرضه به جامعه آماده کند.

وی تاکید کرد: پارک علم و فناوری از طریق ترویج، آموزش، تسهیل‌گری و ارائه طیف متنوعی از حمایت‌ های مادی و معنوی صاحبان ایده‌ را به سمت تیم‌سازی و در نهایت یک شرکت فناور و دانش بنیان سوق می‌ دهد.

رهسپار فرد اذعان داشت: اگرچه این تیم‌سازی‌ های تخصصی در مقیاس خرد هم اشتغال‌ آفرینی محسوب می‌ شود اما برای این‌که درسطح کلان و آحاد جامعه اثر گذار باشد به سرمایه‌گذاری و تولید بیشتر نیاز است.

رئیس پارک علم و فناوری استان بر لزوم افزایش ارتباط متقابل پارک علم و فناوری و دانشگاه‌ ها تاکید کرد و افزود: تقویت ارتباط  پارک علم و فناوری و دانشگاه‌ ها در تبدیل طرح‌ های پژوهشی به محصولات نوآورانه و فناورانه اجتناب ناپذیر است.

رهسپار فرد فن‌بازار را یکی دیگر از ظرفیت‌ های پارک علم و فناوری عنوان کرد و گفت: فن‌بازار در واقع بستری برای بهم‌رسانی عرضه‌کنندگان و خریداران محصولات فناورانه و در یک کلام محلی برای مبادلات تکنولوژیک است لذا، رسالت پارک علم و فناوری از آموزش تا تسهیل‌گری و تجاری‌سازی و بازاریابی برای محصولات فناورانه ادامه پیدا می‌ کند.

رئیس پارک علم و فناوری استان در ادامه بر مشارکت دانشگاه‌ ها و جهاد دانشگاهی در تثبیت و ترویج گفتمان و فرهنگ دانش‌بنیان و توسعه زیست بوم فناوری تاکید کرد.

رهسپار فرد شناسایی، پذیرش و حمایت از طرح‌ های فناورانه و دانش‌ بنیان در حوزه‌ های کشاورزی، گردشگری، فناوری اطلاعات و معادن را اولویت پارک علم و فناوری دانست و گفت: در همه‌ی این بخش ها سعی داریم با برنامه‌ریزی دقیق و به شکل عملیاتی اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه هم‌ اکنون استان قم با ۱۱۸  شرکت دانش‌ بنیان در رتبه هشتم کشور قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به فرآیند زمان‌بر آماده‌ سازی و ارزیابی پرونده شرکت‌ های دانش‌بنیان که در خوشبینانه‌ترین حالت بیش از دو ماه به طول می‌ انجامد بعید به نظر می‌ رسد که امسال شاهد افزایش دو برابری تعداد شرکت‌ های دانش بنیان باشیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان بر ضرورت تمرکز بر خلاقیت‌ به عنوان منشا کسب و کار های فناورانه گفت: ما در پارک علم و فناوری آمادگی داریم تا با در ترویج روحیه کار تیمی و خلاقانه از همان دوران مدرسه دانش‌آموزان را برای ورود به مشاغل دانش‌ بنیان و خلاقانه آماده کنیم.

در ادامه محسن صفری سردبیر خبرگزاری ایسنا توضیحی در خصوص فعالیت ها و ظرفیت های خبرگزاری ایسنا ارائه کرد.

صفری با اشاره به سبقه علمی و دانشگاهی این خبرگزاری بر لزوم فعالیت جدی خبرنگاران در حوزه شرکت های دانش بنیان و فن آور، معرفی فعالین موفق در این عرصه و محصولات دانش بنیان تولیدی و همچنین نشر دستاوردها و ظرفیت های پارک علم و فناوری و برگزاری نشست ها تاکید کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری شناخت شرکت های دانش بنیان، ظرفیت های استان قم و پارک علم و فناوری، انعکاس مسائل و مشکلات به مسئولین استانی توسط اصحاب رسانه ضرورت دارد .

سردبیر ایسنا با بیان این که در حوزه مسائل علمی استان، پارک علم و فناوری اولویت اصلی خبرگزاری ایسنا است، بر لزوم همکاری فی مابین پارک علم و فناوری و خبرگزاری در راستای معرفی ظرفیت ها و مطالبه گری در زمینه مسائل و مشکلات موجود تاکید کرد.

همچنین در ادامه مرتضی صدیقیان مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری استان قم بر لزوم همکاری و مطالبه گری رسانه های استان تاکید کرد.

وی چهار ویژگی فناورانه بودن، نوآوری و عدم مشابه داخلی، داشتن قابلیت تجاری سازی و کسب درآمد در بازار، امکان تحقق به لحاظ فنی را شرط پذیرش ایده در پارک علم و فناوری عنوان کرد.

صدیقیان  ادامه داد: اگر چه پارک علم و فناوری سازمان دولتی و زیر نظر وزارت علم تحقیقات و فناوری است و منفعتی از میزان فروش شرکت ها ندارد اما برای ما مهم است که شرکت بازدهی داشته باشد و بتواند درآمدزایی و اشتغال آفرینی کند و به توسعه برسد و نقش بیشتری در افزایش سرانه درآمد کشور داشته باشد.

مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری استان تصریح کرد: با توجه به بودجه دولتی پارک های علم و فناوری در سراسر کشور این میزان ایجاد اشتغال و تعداد شرکت ها دانش بنیان تحت حمایت و هزینه های جاری آن ها راندمان پارک های علم و فناوری مثال زدنی است.

وی عنوان کرد: پارک علم و فناوری می تواند به انتقال فناوری، افزایش اشتغال زایی فارغ التحصیلان دانشگاهی، جلوگیری از فرار مغز ها و کاهش شکاف فناوری با کشور های توسعه یافته کمک کند لذا اگر زنجیره زیست بوم علم و فناوری را تقویت نکنیم در آینده با مشکل روبه رو خواهیم شد.

صدیقیان در پایان در خصوص تشکیل تور های بازدیدی اصحاب رسانه در راستای افزایش آگاهی و شناخت از ظرفیت های پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان اعلام آمادگی کرد.

لازم به ذکر است، در پایان جلسه رئیس پارک علم و فناوری استان قم با اشاره به همزمانی روز خبرنگار با روز عاشورای حسینی از خبرنگاران ایسنا تجلیل کردند.


لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری قم

منبع خبر

پارک علم و فناوری قم

پارک علم و فناوری قم

پارک علم و فناوری قم یک پارک علم و فناوری در شهر قم می باشد

    نظرات