آیین تودیع و معارفه رییس پارک علم و فناوری استان قم برگزار شد

آیین تودیع و معارفه رییس پارک علم و فناوری استان قم برگزار شد

آیین تودیع و معارفه رییس پارک علم و فناوری استان قم برگزار شد

آیین تودیع و معارفه رییس پارک علم و فناوری استان قم با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری استان قم، علی خیرالدین روز سه‌شنبه درآیین تودیع و معارفه رییس سابق و جدید پارک علم و فناوری قم گفت: طی یک سال گذشته ۳۵ هزار شغل جدید در حوزه شرکت‌های دانش بنیان درکشور ایجاد شده که سهم قم حدود ۲ هزار نفر است.

وی به موضوع دهکده‌های فناوری نیز  اشاره کرد و اظهار داشت:‌  از ۱۰ دهکده فناوری کشاورزی ۶ دهکده در سطح کشور احداث شده که یکی از آنها بزودی در استان قم دایر خواهد شد.

دکتر خیرالدین، مکان مورد نیاز را مهمترین معضل پارک علم و فناوری قم یاد کرد و ادامه داد: رسیدن به مرحله تولید انبوه در حوزه شرکت‌های دانش بنیان، نیازمند اختصاص زمین و تجهیزات لازم است.

وی تصریح کرد: درصورتی که زمین مورد نیاز جهت استقرار شرکت‌های فناوری درقم تامین نشود، به زودی شاهد رخوت و رکود در فعالیت‌های شرکت‌های فناور در این استان خواهیم بود. خیرالدین اظهار داشت: پارک علم و فناوری قم در دوره جدید باید بتواند تعامل مستمر و سازنده‌ای با دانشگاه‌ها و موسسات علمی و پژوهشی داشته باشد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به ظرفیت قم در علوم انسانی و اسلامی، گفت: فرهنگ نوآوری و نوآوری فرهنگی بعنوان یک اصل مهم برای رونق حوزه صنایع خلاق و نرم مانند علوم انسانی مورد توجه اندیشمندان و نخبگان قمی باشد.

خیرالدین تصریح کرد: معافیت مالیاتی به همراه صدور سند اعیانی برای شرکت‌های دانش بنیان از مزیت هایی است که طبق قانون جهش تولید در حوزه شرکت های دانش بنیان عملیاتی شده‌است.

وی با انتقاد از اعتبارات اندک صندوق پژوهش و فناوری قم، بیان داشت: اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی این صندوق نمی‌تواند نیاز شرکت‌های دانش بنیان را برطرف کند و لازم است اعتبارات آن افزایش یابد.

وی افزود: حوزه صنعت، معدن و توریست گردشگری مذهبی از ظرفیت‌های بالقوه قم در ایجاد پردیس‌های خصوصی در حوزه پارک های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان است.

خیرالدین همچنین گفت:‌ اولین جشنواره فیلم کوتاه فناوری و نوآوری کشور با عنوان«جهش» زمستان امسال با دبیری پارک علم و فناوری استان قم برگزار خواهد شد.

قم با ۱۱۸ شرکت دانش بنیان مقام هفتم کشور را داراست

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم، نیز سخنران دیگر این مراسم بود. سید مهدی قریشی در سخنانش گفت: طی سال‌های اخیر اقدمات خوبی درحوزه شرکت‌های فناور انجام و این استان با ۱۱۸ شرکت دانش بنیان در جایگاه هفتم کشور قرار گرفته‌است و انتظار می­رود در دوره جدید روند صعودی و روبه رشد پارک علم و فناوری با شتاب بیشتری دنبال شود.

وی تصریح کرد: قم درحوزه علوم انسانی و صنایع خلاق و نرم ظرفیت بالایی دارد و دولت سیزدهم نیز رویکرد کاملا مثبتی در خصوص شرکت‌های دانش بنیان دارد و از ابتدای سال جاری آیین نامه‌های متعددی در این حوزه ابلاغ شده‌است.

اشتغال ۲ هزار نفری شرکت­های دانش بنیان قم

در ابتدای این مراسم، دکتر سید حسین اخوان علوی رییس سابق پارک علم و فناوری استان قم در تشریح عملکرد بیش از ۷ سال ریاست خود با اذعان داشت: سال ۹۳، ۵۹ شرکت و واحد فناور در این استان فعال بود که در حال حاضر این تعداد به ۱۱۸ شرکت و واحد فناور رسیده است. سیدحسین اخوان علوی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰، ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در استان پرداخت شده‌است، ۲ هزار و ۴۹ نفر در شرکت‌های فناور قم شاغل هستند.

وی اظهار داشت: فروش ارزش شرکت‌های فناور قم در سال ۱۴۰۰، افزون بر چهار میلیون دلار برآورد می‌شود.

رییس سابق پارک علم و فناوری استان قم با اشاره به فعالیت ۲۸۰ شرکت خلاق درقم تصریح کرد: درآمد امسال پارک علم و فناوری قم افزون بر ۳۶ هزار میلیون ریال خواهد رسید.

اخوان علوی افزود: درصورتی که اراضی درنظر گرفته شده در شهرک ۴۲ هکتاری آی تی سی به پارک علم و فناوری تعلق بگیرد، بسیاری از مشکلات کنونی در زمینه توسعه و رونق پارک برطرف می‌شود.

رییس سابق پارک علم و فناوری قم در پایان تاکید کرد: ظرفیت اشتغال زایی در زیست بوم علم و فناوری ۲۱ برابر بیشتر از سایر حوزه های کسب درآمد و ایجاد اشتغال است.

در این آیین از خدمات هشت ساله سید حسین اخوان علوی تقدیر و خیرالله رهسپارفرد بعنوان رییس جدید پارک علم و فناوری قم معرفی شد.

  • لازم به توضیح است که علی­رغم این­که طبق سین برنامه­ باید دکتر خیراله رهسپار فرد رییس جدید پارک علم و فناوری استان قم پس از دریافت رسمی حکم انتصاب خود، سخنران پایانی مراسم می‌­بود اما به دلیل طولانی شدن مدت جلسه و رعایت احترام به ملاحظات زمانی حاضران در نشست و نیز به دلیل ضرورت همراهی دکتر خیرالدین در جلسه با استاندار محترم قم، از نوبت سخنرانی خود صرف نظر و آن­را به فرصتی دیگر موکول کرد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری قم

منبع خبر

پارک علم و فناوری قم

پارک علم و فناوری قم

پارک علم و فناوری قم یک پارک علم و فناوری در شهر قم می باشد

    نظرات