فرهنگ موتور شتاب دهنده تمامی فعالیتهای یک جامعه است


دکتر مسعود میرزائی رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در راستای برگزاری رویداد تانا صنایع خلاق و فرهنگی در خراسان رضوی گفت: فرهنگ در جوامع اسلامی یک مفهوم ارزشی وگسترده ‌است و می توان آنرا شامل ارزش های اجتماعی و هنجارهای موجود در جوامع بشری و همچنین دانش، باورها، هنرها، قوانین، آداب و رسوم، توانایی‌ها در راه تعالی و توسعه از آن نام برد.

« وَ مَآ اَرْسَلْنَا مِن رَّسُول ٍ اِلآ بِلِسَان ِ قَوْمِه ِ لِیُبَیِّن َ لَهُم ْ» (ابراهیم ،۴)

واژه‌ «فرهنگ» مرکب از دو واژه «فر» و «هنگ» به معنای " آهنگ کمال کردن" است و ادب، تربیت، دانش، علم، معرفت و آداب و رسوم و در نتیجه «فرهنگ» به معنای پیش‌کشیدن و فراکشیدن است و به همین سبب است که فارسی‌زبانان فرهنگ را سبب پیشرفت می دانند.

حضور پر برکت علی بن موسی الرضا"ع" عالم آل محمد"ص" در منطقه خراسان نعمتی به پهنای تمامی علوم را برای این منطقه به ارمغان آورد که حضور بزرگان در علوم متفاوته دال بر این موضوع است.

مقوله فرهنگ و اخلاق در زمره بزرگترین این اهداف حضور ارزشمند ایشان در مشهد مقدس بوده و هست که مبین ارزش عالی و والای مباحث فرهنگی در بین دیگر علوم می باشد.

در بخشی دیگر نیاز به این موضوع است که بدانیم بین علم و تکنولوژی و تبعات آن، با فرهنگ، تفاوت وجود دارد؛ اینها دو مقوله جداگانه اند.

اگر چه خود علم هم جزو شاخه های فرهنگ است، اما فرهنگ به معنای خاص برای یک ملت، عبارت از ذهنیات، اندیشه ها، ایمان ها، باورها، سنت ها، آداب و ذخیره های فکری و ذهنی است که از این جهات، ما نه فقط از دنیای پیشرفته در علم و تکنولوژی، عقب نیستیم، بلکه در بسیاری از جهات، از آنها جلوتر هم هستیم.

با یک نگرش جامع، فرهنگ کشور در سه عرصه مهم و عام مشاهده می شود.

اول در عرصه تصمیم های کلان کشور است؛ یعنی فرهنگ به عنوان جهت دهنده به تصمیم های کلان کشور، حتّی تصمیم های اقتصادی، سیاسی، مدیریتی و یا در تولید، نقش دارد.

دوم به عنوان شکل دهنده به ذهن و رفتار عمومی جامعه است و حرکت جامعه، بر اساس فرهنگ آن جامعه است.

عرصه سوم فرهنگ، سیاست های کلان آموزشی و علمی .

ما در چهارمین رویداد استانی تانا قصد داریم بر مقوله فرهنگ، پیوست فرهنگی، مهندسی فرهنگی، جنبش نرم افزاری و در کل به صنایع خلاق فرهنگی و سوغات رضوی تبیین برنامه داشته باشیم.

حضور کلیه سازمانها و دستگاهای ذیربط موضوع فرهنگ و همچنین شرکتهای موفق دانش بنیان و فناور در این مبحث راه گشای تعالی و ارتقاء جایگاه فرهنگ در استان خراسان خواهد بود و این همبستگی می تواند به فراخور وضعیت بهینه سازی و بهبودی در ارتباط بین آنها باشد.

در خاتمه امیدواریم که در خروجی این رویداد بتوانیم آنچه در نیت داریم و همانا رسیدن به پردیس جامع فرهنگی در استان می باشد نائل آمده و به توفیق خداوند متعال و در جوار مضجع شریف حضرت ثامن الحجج "ع" در پیشرفت اهداف ایران اسلامی گامی موثر برداریم.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات