بستر حرکت در بخش اقتصاد دانش‌بنیان فراهم است


استاندار خراسان رضوی گفت: هم‌اکنون بستر حرکت در بخش اقتصاد دانش‌بنیان و پردیس‌های تخصصی با ایجاد تشکیلات مربوطه در استان فراهم است و ایجاد قرارگاه دانش‌بنیان نیز در گره‌گشایی مشکلات این حوزه نقش موثری داشته است.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری روز پنجشنبه در جلسه ای که با حضور سرپرست معاون علمی رییس جمهوری در مشهد برگزار شد، افزود:  مهمترین برنامه های قرارگاه اقتصاد دانش بنیان در استان خراسان رضوی، حفظ شرکت های موجود و کمک به فعالیت بیشتر آنها است.

وی بیان کرد: بر همین اساس باید ارتباط بین ستادها و شبکه‌های دانش بنیان هماهنگ تر شود تا ضمن جلوگیری از کارهای پراکنده که خروجی اندکی هم دارند، امکان نوآوری بیشتری در سطح استان رخ دهد.

استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در حالیکه کیفی سازی شرکتهای دانش بنیان موجود در استان مورد تاکید است، در جهت راه‌اندازی و حمایت از ایجاد شرکت‌های فناور دیگر نیز تلاش می‌شود.

وی در ادامه گفت: امید است بتوانیم اقلام غذایی و معادن که از مزیت های تاریخی استان خراسان رضوی است را با تلاش شرکت‌های دانش بنیان بهتر از گذشته تولید کنیم.

نظری ادامه داد: با توجه به  موقعیت آب و هوایی و کمبود منابع آبی که با آن مواجه هستیم، شرکتهای دانش‌بنیان فعال در حوزه کشاورزی باید فعالیت های بهتری را با توجه به شرایط روز ارائه دهند.

وی با اشاره به راه‌اندازی پردیس معدنی در منطقه سنگان خواف افزود: با احداث این پردیس معدنی، ضمن نزدیکی به معادن این منطقه که سرمایه بزرگی برای کشور محسوب می‌شود، امکان بهره برداری بیشتر از این معادن نیز فراهم شده است.

مسعود میرزائی نیز در  این گردهمایی اظهار کرد: در سال جدید و پس از فرمان رهبر معظم انقلاب، پارک علم‌وفناوری خراسان رضوی با توجه به مزیت‌های استانی و بر اساس پروژه‌های نیازمحور، برنامه‌هایی مبنی بر سرمایه‌های طبیعی موجود استان ترسیم کرده است.

وی با اشاره به وجود سرمایه‌های عظیم طبیعی در کشور، افزود: یک درصد از جمعیت و همچنین یک درصد از مساحت کل کره زمین را ایران به خود اختصاص داده است. به علاوه حدود ۴ درصد از ذخایر معدنی دنیا در کشور ما قرار دارد که ۷۰ درصد این میزان، در شرق کشور است.

رئیس پارک علم وفناوری به تشریح برنامه‌های این مجموعه پرداخت و گفت: با توجه به اینکه خراسان رضوی منطقه ویژه صنایع‌غذایی در کشور است دومین برنامه ما در حوزه صنایع‌ غذایی است، اما متاسفانه در وزارت صمت، جهاد کشاورزی و وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی یک اصول فناوری دانشی در این وزارتخانه‌ها نبوده است‌. معاونت علمی‌وفناوری تلاش کند تمام وزارتخانه‌ها به یک پیکر واحد تبدیل شده و نظام یک خروجی کلان باشند.

میرزائی با بیان اینکه در سفر ریاست جمهوری تقاضای تاسیس پردیس صنایع معدنی را ارائه کرده است، عنوان کرد:  بنا است که در آینده یک دهکده فناوری در منطقه طرق مشهد با حاکمیت پارک علم‌وفناوری ایجاد شود که زمین را برای استقرار  در اختیار ما بگذارند. متاسفانه پارک علم و فناوری منجمد شده و حتی یک سانتی‌متر فضا نداریم.

وی افزود: مکاتبات بسیاری با ریاست جمهوری انجام شده که یک کارخانه خانه‌سازی با زیربنای ۸۰ هکتاری را در اختیار پاک علم وفناوری بگذارند ضمن اینکه مکاتبات مربوطه با وزرای علوم و راه و شهرسازی انجام شده است‌. متقاضیان بسیاری پشت درها منتظر هستند که اتفاقات خوب رقم بخورد که بتوانیم آنها را مستقر کنیم.

رییس پارک علم‌وفناوری با تاکید بر اینکه باید برخی تفکرات فناوری فرهنگی را در این مجموعه آموزش بدهیم، بیان کرد: از فرهنگ صرفا کلیشه‌ای استفاده نکرده  بلکه در صدد آموزش  برخی تفکرات فناوری فرهنگی به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی در مجموعه علم‌وفناوری هستیم؛ چراکه جوانان در این مسیر قرار می‌گیرند اما هنوز شفاف‌سازی مسیر فناوری اتفاق نیفتاده است.

میرزائی خاطرنشان کرد: اگر امروز در حوزه  تولید علم در دنیا حرفی برای گفتن داریم به دلیل روشنی مسیر تولید است، اما در فناوری اینگونه نیست لذا در کنار وظایف مذکور آموزش فناوری را اصلی‌ترین وظیفه خود می‌دانیم.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات