مجلس شورای اسلامی عضویت در «یاسا» را پذیرفت

مجلس شورای اسلامی عضویت در «یاسا» را پذیرفت

این لایحه با ۱۵۳ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۴ رای ممتنع تصویب شد. سال ۹۵ عضویت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری به عنوان نماینده ایران در یاسا پذیرفته شد و امروز نیز مجلس شورای اسلامی این عضویت را تایید کرد.

با این موافقت مجلس و تصویب لایحه، به دولت اجازه داده می‌شود در موسسه بین‌المللی تحلیل سامانه‌های کاربردی به شرح منشور پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط یا کمک، اقدام کند.

موسسه بین المللی سیستم‌های کاربردی تجزیه و تحلیل (یاسا) یک سازمان تحقیقاتی بین‌المللی واقع در نزدیکی وین، پایتخت اتریش است که انجام مطالعات علمی میان رشته‌ای در مورد مسائل زیست محیطی، اقتصادی، تکنولوژیکی و اجتماعی در زمینه ابعاد انسانی تغییرات جهانی را هدایت می‌کند .

با پیوستن صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری به موسسه بین‌المللی یاسا محققان کشورمان می‌توانند از ظرفیت‌های این موسسه وامکاناتش بهره‌مند شوند.

سید کاظم دلخوش یکی از نمایندگان موافق عضویت ایران در این موسسه می‌گوید: " عضویت در موسسه مذکور شرایطی دارد که اگر کشورها آن را رعایت کنند می توانند در آن عضو شوند از این رو عضویت ایران در این موسسه در توسعه نوآوری های علمی و پژوهشی کمک به تقویت مدیریت انرژی، حمایت از محیط زیست، ارتقاء سطح بهداشت و ایمنی تاثیرگذار خواهد بود . "

این موسسه دارای ساختاری مستقل است که در سال ۱۹۷۱ میلادی توسط ۱۲ کشور دنیا که معتقد بودند، کشورها بدون توجه به ارتباطات سیاسی، باید به لحاظ علمی، با یکدیگر ارتباط داشته باشند، تاسیس شد. این موسسه، ارتباط بین شاخه های مختلف علوم را برقرار می‌کند و متخصصان برجسته حدود ۶۰ کشور جهان، با این موسسه همکاری دارند که برندگان جایزه نوبل از جمله آنها هستند .

اتریش، استرالیا، انگلستان، اندونزی، اکراین، آمریکا، آلمان، ‌آفریقای جنوبی، برزیل، روسیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، پاکستان، فنلاند، سوئد، مصر، مکزیک، مالزی، نروژ، هند و هلند برخی از کشورهای عضو این موسسه هستند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵


اخبار مرتبط:

* عضویت ایران توسط یاسا تایید شد

* یاسا عضویت ایران را پذیرفت

* ایران عضو یک موسسه علمی تحقیقاتی در اتریش شد


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات