تقویت اکوسیستم نوآوری، یکی از نیازهای اصلی استان یزد

تقویت اکوسیستم نوآوری، یکی از نیازهای اصلی استان یزد

نشست مجمع نمایندگان استان یزد، روز شنبه ۹ آذر ۹۸ با حضور محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان و سید ابوالفضل موسوی بیوکی، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، دهقانی فیروزآبادی، نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی ،صباغیان ، نماینده مردم بافق، بهاباد، خاتم، مهریز و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی ، حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اکرم فداکار، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، سید مسعود عظیمی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، محمد مهدی لطفی، رئیس پارک علم و فناوری یزد، حسین رحیمی، مسئول هماهنگ کننده امور پشتیبانی پارک یزد و محمد قویدل، مدیر امور بین الملل و روابط عمومی پارک در مرکز فناوری اقبال برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری یزد، محمدمهدی لطفی، رئیس پارک علم و فناوری یزد در این نشست با بیان اینکه در طرح آمایش استان بعد از مسئله آب، اقتصاد دانش بنیان در جایگاه دوم قرار دارد، گفت: اگر این مسئله مورد توجه قرار گیرد شاهد رشد و پیشرفت استان خواهیم بود.
وی ساماندهی آموزش عالی بر اساس سند آمایش را یکی از مسائل مهم در اقتصاد دانش بنیان استان دانست و گفت: طرحی وجود داشت که طی آن هر شهرستان یک دانشگاه داشته باشد و این موضوع به ما کمک خواهد کرد در راستای آمایش هر شهرستان حرکت نموده و ظرفیت ها و منابعمان را در هر شهرستان تجمیع نموده و به رشد استان کمک کنیم.
لطفی افزود: با توجه به بحث اشتغال فارغ التحصیلان و اینکه یزد مسائل و مشکلاتی دارد که حوزه ی علم و فناوری می تواند به حل آن ها کمک کند، به تقویت اکوسیستم نوآوری نیاز داریم و یکی از اقداماتی که باید در این رابطه انجام شود نگاه بخشها به اقتصاد دانش بنیان است.
رئیس پارک علم و فناوری یزد با بیان اینکه در پارک یزد چهار مسیر را برای توسعه ی اشتغال فارغ التحصیلان می توانیم فعال کنیم؛ گفت: مسیر اول این است که به شکل گیری کسب و کارهای نوپا و جدید کمک کنیم. زیرا شرکت های نوپایی که ایجاد می کنیم به طور متوسط می توانند برای ۵ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه اشتغال ایجاد کنند.
وی مسیر دوم را حمایت از ۲۸۰ شرکت مستقر در پارک علم و فناوری دانست و گفت: اولین نیاز شرکت ها، تقویت صندوق پژوهش و فناوری استان برای سرمایه گذاری خطر پذیر در آن ها است و از صنایع بزرگ استان می خواهیم در صندوق پژوهش و فناوری استان سرمایه گذاری کنند تا این شرکت ها لطمه نبینند.
لطفی با بیان اینکه دومین نیاز این شرکت ها هویت و مالکیت فضا است، گفت: زمین طرح جامع پارک علم و فناوری یزد از سال ۹۰ به پارک واگذار و هزینه ی آن پرداخت شده اما مشکل اصلی ما بحث مالکیت است که به همین خاطر نتوانستیم در سفر رئیس جمهور به یزد، ردیف بودجه برای آن اختصاص دهیم و این مشکل باید با دستور صریح وزیر مسکن و شهرسازی جهت انتقال سند به پارک علم و فناوری حل شود.
وی عدم واگذاری بخش هایی از مجموعه اقبال و عدم تخصیص اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور برای ایجاد کارخانه نوآوری را از دیگر مشکلات پارک یزد عنوان کرد و گفت: مشکل دیگر ما بحث بودجه ی جاری پارک علم و فناوری یزد است که پایه آن ضعیف گذاشته شده و با وجود گذشت هشت ماه از سال جاری و علی رغم وعده های داده شده ۳۶ درصد تخصیص داده شده است.
گفتنی است، در پایان این نشست مقرر شد مشکلات مطرح شده توسط نمایندگان استان یزد پیگیری و اقدامات لازم جهت رفع آن ها صورت گیرد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری یزد

منبع خبر

پارک علم و فناوری یزد

پارک علم و فناوری یزد

زندگی با طعم فناوری ایرانی

    نظرات