ایران در جایگاه پانزدهم جهان قرار گرفت

ایران در جایگاه پانزدهم جهان قرار گرفت

«ضریب تاثیر» یکی از شناخته شده‌ترین ضرایب کیفیت مجلات می‌باشد که سالانه توسط موسسه ISI منتشر می‌شوند. با وجود معرفی ضرایب علم سنجی گوناگون مانند شاخص هرش، آیگن فاکتور و ... همچنان محققان تلاش می‌کنند کارهای برجسته خود را در نشریات با ضریب تاثیر بالاتر منتشر کنند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار مستند در پایگاه داده WOS منتشر شده است. از این تعداد، ۲ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۵۳ مقاله (حدود ۷۵درصد کل مستندات) بعنوان مقاله ( Article و Review ) ثبت شده اند. کشور ایران در این سال با انتشار حدود ۵۰۰۰۰ مقاله در جایگاه پانزدهم جهان قرار گرفته است. این رتبه بندی بر اساس تعداد کل مقالات منتشر شده می‌باشد .

در واقع بررسی‌های بیشتر این مقاله‌ها نشان می‌دهد، ۶۹۱۲ (حدود ۱۴%) مقاله از کشور ایران در سال ۲۰۱۸ در نشریات با ضریب تاثیربالاتر از ۴ منتشر شده‌اند. با توجه به اهمیت انتشار مقاله در نشریات دارای ضریب بالاتر از ۴ ، از این حیث جمهوری اسلامی ایران حائز رتبه ۲۱ جهانی انتشار مقاله در نشریات با ضریب تاثیر بیش از ۴ است.

از این تعداد، ۸۲ مقاله نیز در نشریات با ضریب تاثیر بالاتر از ۱۵ منتشر شده‌اند که ۶۱ مقاله از آنها در نشریات با ضریب تاثیر بالاتر از ۲۰ منتشر شده‌اند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش کرده است با تاسیس فدراسیون سرآمدان علمی، تسهیلاتی را برای ترویج دانش در سطح ملی و بین الملی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگران برتر ایجاد کند.

گزارش از: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریست جمهوری

پایان پیام/۳۳


اخبار مرتبط:

بیش از ۷۵ «سرآمد علمی» حمایت شدند

حضور ۱۳ نفر عضو هیات علمی دانشگاه شریف در فهرست سرآمدان علمی کشور

فدراسیون سرآمدان علمی ایران از پژوهشگران پسادکتری حمایت می کند.

دومین فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی محققان کشور منتشر شد

فراخوان حمایت از پژوهشگران ریاضی و پزشکی منتشر شد


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات