خواص مواد با سختی ‌سنج‌های ایرانی اندازه‌گیری می‌شود

خواص مواد با سختی ‌سنج‌های ایرانی اندازه‌گیری می‌شود

به طور کلی معمولاً سختی حاکی از مقاومت در برابر تغییر شکل بوده و این خاصیت در فلزات معیاری از مقاومت آن‌ها در برابر تغییر شکل مومسان یا دائم است. سختی یک خاصیت اساسی ماده نیست اما در رابطه با خواص پلاستیکی و الاستیکی (کشسانی) قطعه مطرح می‌شود.

مطمئنا ارزش و اهمیت ویژگی‌های مواد را نمی‌توان نادیده گرفت. اطلاعات حاصل از تست سختی می تواند به همراه سایر تکنیک‌های تائید کیفیت مواد از قبیل تست کشش و فشار مورد استفاده قرار گرفته و مکمل آنها باشد.

اطلاعات بدست آمده از سختی سنجی و اهمیت آن در سازه‌های ساختمانی، صنعت خودرو، هوا فضا، کنترل کیفیت و ... را در نظر بگیرید. با در دست داشتن این ویژگی‌ها، بینش ارزشمندی برای دوام، قدرت، انعطاف پذیری و قابلیت‌های انواع مختلف قطعات که از مواد خام به کالای نهایی تبدیل می شوند فراهم می‌شود.

دستگاهی که میزان سختی را سنجش می‌کند سختی‌سنج گفته می‌شود که در انواع مختلف با ویژگی‌های مختلف تولید می‌شود.

شرکت دانش‌بنیان « کوپا پژوهش» توانسته با دانش و فناوری بومی این دستگاه پرکاربرد در صنایع مختلف را طراحی و تولید کند.

احمد شاگردموتاب مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان « کوپا پژوهش» درباره تولیدات این شرکت گفت: در این شرکت انواع دستگاه‌های سختی سنج، تست کشش یونیورسال و بافت سنج تولید می‌شود.

وی ادامه داد: این دستگاه‌ها خواص مواد را اندازه‌گیری می‌کند و با دستگاه سختی‌سنج میزان سختی فلزات سنجش می‌شود؛ هر فلز میزان سختی خود را داراست و برای هر کاربردی این سختی متفاوت خواهد بود.

برای مثال فلزی که در خودرو به کار برده می‌شود با فلزی که در صنعت ساختمان به کار می‌رود متفاوت است و هر کدام از آن فلزات میزان سختی خود را دارند.

به گفته شاگردموتاب ، این دستگاه‌ها در صنایع فولاد، قالب سازی، قطعه‌ سازان و کارخانه‌های عملیات حرارتی و ... کاربرد دارد و پس از ۲۱ سال فعالیت حدود ۲ هزار دستگاه از این تجهیزات از سراسر کشور خریداری و مورد استفاده قرار گرفته است.

این فعال فناور درباره واردات این تجهیزات به کشور گفت: نمونه مشابه این تجهیزات به تعداد کم وارد کشور می‌شد و اکنون با افزایش نرخ دلار این میزان واردات بسیار کمتر شده است.

وی همچنین به اختلاف قیمت محصولات تولیدی این شرکت با نمونه مشابه خارجی اشاره کرد و گفت: اختلاف قیمت‌ها متفاوت است و به برند تولید کننده بستگی دارد، با این حال برندهای اروپایی که عمدتا از کشورهای آلمان و اتریش هستند بسیار گران قیمت و برندهای چینی از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند؛ که در مجموع اختلاف قیمت محصول ایرانی و خارجی چیزی در حدود ۲ تا ۳ برابر می‌شود.

شاگردموتاب همچنین بیان کرد: با تولید این تجهیزات برای ۱۶ نفر به طور مستقیم اشتغالزایی ایجاد شده است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/


اخبار مرتبط

* آنالیز مواد شیمیایی با ساخت دستگاه‌های تجزیه‌گر جرمی

* سامانه حذف نیترات از آب آشامیدنی با روش الکتروشیمی اجرایی شد

* پایش دستگاه‌های لیزری سالانه بیش از ۲۰۰ هزار دلار صرفه‌جویی ارزی در پی دارد

* سنسورهای لرزش سنج القایی مورد مصرف در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تولید شد

* تحریم‌ها برای رشد محصولات پیشرفته ساخت ایران فرصت شد


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات