چهار هزار شرکت دانش بنیان تحت پوشش وزارت علوم قرار دارد


به گزارش روابط عمومی و‌ امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان، به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری گفت: یکی از سیاست‌های ‌محوری این وزراتخانه توسعه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد است و این وزارتخانه موفق شده است طی ۱۵ سال اخیر افزون بر چهار هزار شرکت دانش بنیان را تحت‌پوشش خود قرار دهد.

منصور غلامی روز جمعه در دیدار با جامعه دانشگاهی تربت حیدریه با بیان اینکه با ایجاد و توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به سمت کاربردی کردن نتایج تحقیقات و پژوهش هستیم افزود: بر این اساس هم اکنون ۱۹۷ مرکز رشد و ۴۲ پارک علم و فناوری در کشور فعال هستند.
وی ادامه داد: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می شود که همگان بدانند در رژیم گذشته کشور توسط دانش آموختگان خارجی اداره می شد اما بعد از انقلاب تربیت نیروی انسانی یکی از اهداف اصلی توسعه آموزش عالی کشور قرار گرفت و اکنون تمام مناصب به دانش آموختگان دانشگاه‌های خودمان واگذار می شود و اگر مسوولی هم دارای تحصیلات خارجی است پایه اصلی تحصیلاتش،‌ داخلی است.
وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری گفت: امروز  اگر مردم فرزندانشان را برای ادامه تحصیل به ما می‌سپارند به واسطه اعتمادی است که به ساختار آموزش عالی دارند و لذا این اعتماد برای ما مسوولیت شرعی و قانونی به همراه می‌آورد تا به وظایف خود به نحو مطلوب عمل کنیم.
نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار خطاب به وزیر علوم گفت: یکی از انتقادات ما به طرح قطب بندی و طرح ماموریت گرایی کردن دانشگاه‌هاست که شما در اوایل حضور خود در این وزارتخانه قول بر طرف کردن آن را دادید اما هنوز این مشکل وجود دارد.
سعید باستانی با انتقاد از رابطه دانشگاه فردوسی مشهد با دانشگاه تربت حیدریه افزود: از دانشگاه فردوسی مشهد انتظار داشتیم که در حق دانشگاه تربت حیدریه پدری کند که این انتظار برآورده نشد مثلاً برای انتخاب استاد ویژه گروه باستان شناسی یا گروه علوم سیاسی تربت حیدریه دانشگاه فردوسی مشهد باید تشخیص بدهد در حالی که دانشگاه ‌تربت‌حیدریه دانشگاه مستقلی است.
وی ادامه داد: این ولایت ویژه‌ای که از سوی دانشگاه فردوسی مشهد بالای سر دانشگاه‌ تربت‌حیدریه قرار گرفته زیاد مورد پسند ما نیست و  قرار بود این تحولات بر اساس مزیت‌هایی چون سن و عمر دانشگاه باشد که عملی نشد.
نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت علوم به دانشگاه حکیم سبزواری اجازه داده‌ است که هر رشته ای که می خواهد را دایر کند یا به دانشگاه نیشابور به اعتبار وجود مزار عطار و خیام در آنجا مجوز ایجاد رشته هنر داده است در حالی که عقبه عطار به کدکن تربت حیدریه باز می گردد و یا استاد شفیعی‌ کدکنی یا ابوسعید ابوالخیر مربوط به منطقه تربت حیدریه هستند و قدمت کشفیات تاریخی این منطقه به هشت هزار سال قبل باز می گردد.
باستانی افزود: به تازگی دو کار خوب در منطقه تربت حیدریه انجام و تفاهمنامه هایش نیز امضا شده است که یکی راه اندازی زمین شناسی کشاورزی با سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی است و دیگری توسعه دیتاهای حوزه کشاورزی از طریق اپلیکیشن و ارائه آن به کشاورزان حوزه پسته و زعفران است که از طریق سازمان فضایی کشور دنبال می شود و از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتظار داریم دانشگاه تربت حیدریه را در اجرای آزمایشی این طرحها یاری کند.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات