توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری استان یزد؛ مهمترین برنامه پارک علم و فناوری یزد

توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری استان یزد؛ مهمترین برنامه پارک علم و فناوری یزد

نشست خبری رئیس پارک علم و فناوری یزد با اصحاب رسانه به مناسبت هفته ملی پژوهش و فناوری، روز یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸ با حضور محمد مهدی لطفی، رئیس پارک علم و فناوری یزد، شهرام‌شکوهی، معاون فناوری و نوآوری پارک، حسین رحیمی، هماهنگ‌کننده امور پشتیبانی پارک، محمد قویدل، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل پارک و جمعی از خبرنگاران استان یزد در سالن جلسات مرکز فناوری اقبال برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری یزد، در این نشست محمد مهدی لطفی با بیان اینکه برنامه های هفته پژوهش و فناوری هر ساله با سه هدف اصلی ترویج، تحسین و تعمیق پژوهش و فناوری در سراسر کشور برگزار می شود، گفت: نمایشگاه دستاورد های پژوهش، فناوری و فن بازار از ۱۹ تا ۲۱ آذرماه به منظور عرضه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان توسط پارک علم و فناوری یزد و با مشارکت دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز علمی، صنایع و دستگاه‌های اجرایی یزد، در مجتمع تجاری خلیج فارس برگزار می شود.

وی هدف از انتخاب این مکان را در دسترس تر بودن برای عموم مردم و علاقمندان عنوان کرد و گفت: نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار محل به هم رسانی تقاضا و عرضه ی پژوهش و فناوری است و نیاز های بخش های مختلف صنعتی در قالب برنامه های طراحی شده در این نمایشگاه به پژوهشگران و فناوران منعکس می شود.

لطفی افزود: از پژوهشگران و فناوران درخواست می کنیم فعالیت های فناورانه خود را به سمت نیاز های صنعت سوق داده تا از این طریق محصولی که تولید می شود به نیاز صنعت و بازار وصل شود و در واقع پژوهش و فناوری به اقتصاد استان و اقتصاد ملی کمک کند.

حوزه ی اقتصاد دانش بنیان باید در راس اولویت های آمایش استان قرار گیرد

وی استان یزد را در زمینه منابع انسانی، نسبت دانشجو به جمعیت، شاخص های صنعتی و معدنی، توانمندی بخش خصوصی و وضعیت سرانه ی شرکت های دانش بنیان جزو استان های برتر کشوردانست و افزود: به همین دلیل حوزه ی اقتصاد دانش بنیان باید در راس اولویت های آمایش استان قرار گیرد که خوشبختانه با حمایت های استاندار محترم و مسئولین استان در یک سال اخیر پس از مسئله ی آب که مهم ترین مسئله ی استان است، حوزه ی اقتصاد دانش بنیان به عنوان دومین اولویت در سند آمایش استان قرار گرفته است.

رئیس پارک علم و فناوری یزد با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در برخی صنایع استان در ادوار گذشته و مشکلاتی که به لحاظ اجتماعی و زیست محیطی امروز استان را با چالش مواجه کرده است، گفت: معتقدیم اگر حمایت خوبی از اقتصاد دانش‌بنیان در استان صورت گیرد، جوانان یزدی می‌توانند تحولی شگرفت در استان ایجاد کنند و برای صنایعی که امروز درگیر مسائل اجتماعی و آلودگی‌های زیست محیطی هستند نیز بدون حذف آنها، نسخه شفابخشی داشته باشند.

وی همکاری در پروسه ی ارزش افزایی و اشتغال زایی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی، کمک به توسعه ی پایدار منطقه ای و حمایت از شرکت های دانش بنیان را از جمله ماموریت های مهم پارک علم و فناوری یزد برشمرد و گفت: جذب منابع مالی برای صندوق پژوهش و فناوری استان به منظور حمایت از شرکت ها، تشکیل بنیاد خیرین و حامیان علم و فناوری استان، توسعه پردیس های فناوری در دانشگاه های استان، توسعه ی مراکز نوآوری و رشد مراکز دانش آموزی در مدارس استان،  بین المللی سازی شرکت ها و اتصال به بازار های بزرگ، استفاده از ظرفیت های کارورزی، کارآموزی، فرصت کاری دانشجویان و فرصت مطالعاتی اساتید در جهت تقویت تحقیق و توسعه در شرکت های فناور و  همراه کردن جامعه و اکوسیستم اجتماعی با فعالیت های فناورانه و نوآورانه از جمله برنامه های مهم پارک علم و فناوری یزد است.

لطفی به آغاز عملیات اجرایی کارخانه نوآوری یزد در جریان سفر اخیر رییس جمهور به استان اشاره و ابراز امیدواری کرد: با تامین نیازهای راه‌اندازی این کارخانه به لحاظ مالکیت و تامین اعتبار شاهد شروع عملیات اجرایی آن باشیم.

مهم ترین مشکل پارک علم و فناوری یزد، مسئله ی زیر ساخت و کمبود فضا است

رئیس پارک علم و فناوری یزد مهم ترین مشکل پارک را مسئله ی زیر ساخت و فضا دانست و اظهار داشت: متاسفانه در استانی که فضا و زیرساخت های زیادی وجود دارد پارک علم و فناوری یزد به عنوان یکی از  نهادهای موثر که انتظارات زیادی از آن مطرح می شود از کمبود فضای فیزیکی به شدت رنج می برد.

وی حمایت از شرکت های فناور را در سه مرحله دانست و گفت: مرحله ی اول جنس کاری است که در مراکز نوآوری، مراکز شتابدهی، فضاهای کار اشتراکی و مراکز پیش رشد اتفاق می افتد یعنی جایی که هسته های اولیه نوآوری و فعالیت های فناورانه شکل می گیرد که متاسفانه در این مورد با کمبود فضا مواجه هستیم.

لطفی افزود: در مرحله دوم باید به شرکت ها مشاوره تخصصی، خدمات تخصصی، حمایت های مالی، آموزش های خاص ارائه شود که متاسفانه در این زمینه نیز مشکل زیرساخت داریم و با وجود حدود ۱۰۰ شرکت متقاضی برای استقرار در مراکز رشد، هیچ فضای مشخصی برای اینکه در مجموعه اقبال یک شرکت مرکز رشدی جدید را مستقر کنیم نداریم.

وی با بیان اینکه مرحله ی سوم رشد شرکت ها مرحله ای است که این شرکت ها باید موفق شوند توسعه با ارتقای اساسی انجام داده و به بازار های بزرگ در سطح ملی و بین المللی وصل شوند، گفت: فضای ۷۰ هکتاری برای طرح جامع پارک به منظور هویت و مالکیت بخشیدن به شرکت‌های دانش‌بنیان خارج شده از مراکز رشد درنظر گرفته شده است.

لطفی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ شرکت که مراحل رشد را به صورت کامل در پارک سپری کرده‌اند، متقاضی استقرار در این فضا هستند و حتی آمادگی دارند در صورت تامین زیرساخت‌های اولیه، جهت ساخت و ساز سرمایه‌گذاری کنند ولی متاسفانه با وجود حمایت‌های شخص استاندار محترم یزد، بخش‌هایی از مدیریت استان همراهی لازم را ندارند.

وی یکی از ضعف های موجود در حوزه ی فناوری را  کمبود شرکت های تخصصی که بتوانند انواع خدمات حوزه ی فناوری را به شرکت های دیگر کنند، دانست و گفت: باید اینگونه شرکت ها را به عنوان کارگزار حوزه ی فناوری و نوآوری ایجاد و تقویت کنیم.

شعار هفته پژوهش؛ پژوهش اثر بخش، فناوری ارزش آفرین، رونق تولید

رئیس پارک علم و فناوری یزد، شعار هفته پژوهش و فناوری سال ۹۸ را پژوهش اثر بخش، فناوری ارزش آفرین، رونق تولید اعلام کرد و گفت: سعی شده طی آن مقوله های پژوهش؛ فناوری و تولید به هم ارتباط داده شوند و اعتقاد داریم این ارتباط باید در قالب هفته پژوهش به نحو مقتضی سیاست گذاری و جهت دهی شود.

تجاری سازی یافته های پژوهشی، رسالت پارک های علم و فناوری

شهرام شکوهی، معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری یزد نیز در این نشست، با اشاره به اینکه جزئیات نمایشگاه هفته پژوهش بر اساس دستور العمل ستاد برگزاری هفته پژوهش بر عهده ی پارک علم و فناوری گذاشته شده است، گفت: رسالت پارک علم و فناوری تجاری سازی یافته های پژوهشی است و این نمایشگاه محلی است که در آن شرکت های فناور فرصت می یابند تا دستاورد های خود را به مردم عرضه کنند.

وی افزود:  از دانشگاه ها و دستگاه های پژوهشی خواسته ایم قسمتی از فعالیت هایشان را که به جامعه، مردم و فناوری نزدیک تر است را در این هفته نمایش دهند.

شکوهی با بیان اینکه  از دانشگاهیان، صنعت گران، فناوران و نهادهای دولتی دعوت شده که در این نمایشگاه حضور داشته باشند، گفت: تا کنون ۶۱ دستگاه و سازمان و شرکت درخواست دادند که ۶۰ درصد از این درخواست ها به بخش خصوصی اختصاص دارد.

برگزاری چهار پنل تخصصی و تور فناوری از برنامه های هفته پژوهش و فناوری

وی برگزاری ۴ پنل تخصصی را از برنامه های جانبی نمایشگاه دانست و گفت: پنل های شهر هوشمند، سرمایه گذاری خطر پذیر، صادرات محصولات دانش بنیان و شناسایی و رفع نیاز صنایع و سازمان ها در حاشیه نمایشگاه برگزار خواهد شد که در این پنل ها  در زمینه مسائل و چالش های شناسایی شده فراروی صنعت استان و دانشگاه و شرکت های دانش بنیان بحث و تبادل نظر صورت می گیرد .

شکوهی برگزاری تور فناوری را یکی دیگر از برنامه های نمایشگاه امسال عنوان کرد و گفت: افراد علاقه مند در قالب این تورها می توانند از صنایع بازدید کنند و در این زمینه برخی از شرکت ها و صنایع استان اعلام آمادگی کرده اند.

معاون فناوری و نوآوری پارک یزد با بیان اینکه رونمایی از دستاورد های حوزه پژوهش و فناوری نیز جزو برنامه های جانبی نمایشگاه است، گفت: طرح های بومی سازی رفع نیاز های فناوری صنایع و معرفی اسپین آف های دانشگاهی و شرکت های زایشی که از بدنه ی پژوهشی دانشگاه به وجود آمده اند از برنامه های هفته پژوهش و فناوری خواهد بود.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری یزد

منبع خبر

پارک علم و فناوری یزد

پارک علم و فناوری یزد

زندگی با طعم فناوری ایرانی

    نظرات