حمل و نقل پاک ارمغان «استارتاپ‌ها»

حمل و نقل پاک ارمغان «استارتاپ‌ها»

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف اهمیت حمل و نقل عمومی پاک در کلانشهرها، افزایش آلاینده های زیست محیطی، مخاطرات ایجاد شده برای سلامتی، هزینه های بالای انرژی و ... گروه حمل و نقل ریلی را در ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته ایجاد کرده است. این گروه پاسخگوی نیازمندی های بخش حمل و نقل ریلی کشور در زمینه شکل گیری زیست بوم بخش ریلی، توسعه فناوری های ریلی با بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، افزایش بهره وری ظرفیت های ریلی کشور و بهسازی و مدرن سازی حمل و نقل ریلی از طریق تسهیل و حمایت از  فعالیت های بازیگران زیست بوم حمل و نقل ریلی خواهد بود.

گروه حمل و نقل ریلی ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته در نظر دارد در راستای تحقق اهداف کلان کشور در بخش حمل و نقل ریلی، با تسهیل گری میان بازیگران مختلف زیست بوم ریلی در ترویج و توسعه، تجاری سازی فناوری، توسعه شرکت های دانش بنیان و شناسایی و اجرایی کردن طرح های الویت دار از طریق بهره گیری از ظرفیت های موجود و سرریز فناوری گروه های های خودرویی، هوایی و فضایی، نقش موثری را در کشور ایفا کند. همچنین رصد قابلیت های فناورانه، جهت شناسایی فرصت های موجود در بهبود و ارتقا قابلیت های طراحی، ساخت، مدرن سازی و هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل ریلی با بهره گیری از قابلیت ها و توانمندی های شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و شتاب دهنده ها و توسعه اقتصادی این بخش در بازارهای داخلی و خارجی از دیگر ماموریت های اصلی این گروه به شمار می رود.

در حال حاضر پیشران های مختلفی در حال تغیر و تحول و بهبود حمل و نقل ریلی در جهان است در میان پیشران های مختلف، حمل و نقل ریلی هوشمند یکی از مهم ترین پیشران های این حوزه است.چرا که سیستم های هوشمند با به کارگیری علوم و فناوری نوین به بهبود عملکرد حمل و نقل کمک شایانی کرده است. از آن جایی که حمل و نقل کالا و انسان از نیازهای مهم جوامع است، می بایست نسبت به گسترش سیستم های هوشمند حمل و نقل جهت داشتن سفری آرام و آسوده اقدام نمود.

همچنین نهاد های بهره بردار کشور همچون راه آهن جمهوری اسلامی ایران سالیانه هزینه‌ی بسیاری در جهت بهبود و نگه داری از سیستم حمل و نقل ریلی صرف می‌کند. سیستم‌های هوشمند در این زمینه بسیار موثر هستند. با استفاده از سیستم‌های هوشمند، عملکرد ایستگاه‌های راه آهن و خطوط ریلی بهبود یافته و ایمنی سیستم حمل و نقل افزایش می‌یابد. ارتباط مناسب و سریع بین رانندگان لوکوموتیوها و ارتباط آن‌ها با ایستگاه‌های راه آهن باعث می‌شود که در زمان خطر، اطلاع رسانی سریع‌تر صورت گیرد. اطلاع رسانی باعث تسریع در عملکرد ایستگاه‌های راه آهن می‌شود و کاهش سوانح را به همراه خواهد داشت. بنابراین ورود به مباحث هوشمند سازیاز موارد انکار ناپذیر در توسعه حمل و نقل کشور به شمار می رود

با توجه به الزامات موجود سرمایه گذاری در زمینه هوشمند سازی قطارها و لوکوموتیو ها در بخش حمل بار و مسافر ضمن ایجاد ایمنی، در بلند مدت از هزینه های این بخش خواهد کاست.

* مسئول گروه حمل و نقل ریلی ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته


پایان پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات