رییس پارک علم و فناوری کردستان، در آیین افتتاحیه نمایشگاه هفته پژوهش، فناوری و فن بازار استانی: یکی از راهکارهای مردمی سازی اقتصاد، به ویژه اقتصاد دانش بنیان و دانایی محور را برجسته نمودن نقش پژوهش و فناوری در زندگی روزمره مردم است

رییس پارک علم و فناوری کردستان، در آیین افتتاحیه نمایشگاه هفته پژوهش، فناوری و فن بازار استانی: یکی از راهکارهای مردمی سازی اقتصاد، به ویژه اقتصاد دانش بنیان و دانایی محور را برجسته نمودن نقش پژوهش و فناوری در زندگی روزمره مردم است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری استان کردستان، امروز یکشنبه ۱۷ آذر ماه، آیین افتتاحیه نمایشگاه استانی هفته پژوهش، فناوری و فن بازار در سال ۹۸، با حضور نصراللهی‌زاده رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، زارعی فرماندار شهرستان سنندج، صادقی رییس دانشگاه کردستان، رضاعی رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، صیدی شهردار سنندج، ، صدری رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و مدیران ارشد دانشگاه‌ها و سازمان‌های استان کردستان در محل پارک علم و فناوری استان کردستان برگزار شد. این نمایشگاه در پارکینگ پارک علم و فناوری کردستان در ۳۳ غرفه و به مساحت تقریبی ۵۰۰ متر برگزار می شود، و در آن آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی و فناوری واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان کردستان، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های استان کردستان به معرض نمایش گذاشته شده است. در مراسم افتتاحیه همچنین از برخی از دستاوردهای سازمان تحقیقات کشاورزی و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان نیز پرده برداری شد.

سعیدی، رییس پارک علم و فناوری کردستان، در این مراسم، با اشاره به اهمیت نمایشگاه استانی پژوهش و فناوری، از تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های استان دعوت کرد تا با حضور در نمایشگاه، از دستاوردهای فناورانه، نوآورانه، علمی، پژوهشی و تحقیقاتی استان بازدید به عمل آورند.

وی از پارک‌های علم و فناوری به عنوان طلایه داران رشد و توسعه پایدار نام برد و گفت: پارک علم و فناوری کردستان با توجه به اینکه یکی از جوانترین پارک های کشور است، در این مدت کوتاه توانسته است با جذب و حمایت از نخبگان و فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی نقش به سزایی در ایجاد اشتغال پایدار ایفا کند. سعیدی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته، مهمترین ابزار توسعه اقتصادی، مردمی کردن اقتصاد است، افزود: بر این اساس باید راهکارهایی را برای مردمی کردن اقتصاد یافت تا از این رهگذر بتوان اعتماد و سرمایه اجتماعی را جلب کرد، چرا که  یکی از دلایل توسعه اقتصادی کشورهای غربی توجه ویژه به نقش مردم در بهبود و رونق اقتصاد است.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان یکی از راهکارهای مردمی سازی اقتصاد، به ویژه اقتصاد دانش بنیان و دانایی محور را برجسته نمودن نقش پژوهش و فناوری در زندگی روزمره مردم به ویژه در حوزه ایجاد اشتغال پایدار عنوان کرد و تصریح کرد: حمایت از نخبگان و نوآوران و ایجاد زیرساخت‌های توسعه فناوری برای اشتغال پایدار در داخل کشور و به تبع آن کاهش آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و جلوگیری از فرار مغزها، از کارهایی است که باید در اولویت نهادهای پژوهشی قرار گیرد. وی در ادامه اظهار داشت: مردم باید لمس کنند که پژوهش، علم و فناوری بر زندگی آنها تاثیر مثبتی خواهد گذاشت، خطری که پایه‌های دیانت، خانواده و آینده جوانان ما را تهدید می کند نبود شغل است و این از وظایف پارک های علم و فناوری است که بتوانند با ایجاد اشتغال پایدار این تهدیدات را تا حدودی دفع نمایند.

رییس پارک علم و فناوری در ادامه افزود: پژوهش هنوز در میان جامعه، سازمان ها و بخش های گوناگون اقتصادی و صنعتی کشور جایگاه خود را پیدا نکرده است در حالی که صنعت، سازمان ها و دستگاه ها باید احساس نیاز به پژوهش کنند و الزام‌هایی هم ایجاد شود که به پژوهشگر رجوع کنند. مسیر توسعه کشور پژوهش است پس اگر بخواهیم پژوهشی کاربردی داشته باشیم باید هم‌افزایی بین تمام دستگاه ها ایجاد شود تا مسیر مشخص شده و آحاد جامعه بتوانند از دستاوردهای پژوهش منتفع شوند.

سعیدی با اشاره به استقبال آحاد جامعه از نمایشگاه هفته پژوهش در سال گذشته، اظهار کرد: یکی از کارهای شایسته‌ای که در سال گذشته انجام شد، حضور پررنگ دانش‌آموزان و دانشجویان در نمایشگاه سال گذشته بود. وی با تاکید بر رسالت پارک علم و فناوری به عنوان نهادی که باید دارای بیشترین ارتباط با دانش آموزان و دانشجویان باشد، اعلام کرد: بهتر است در کنار کارشناسان متخصص از دانشجویان در معرفی دستاوردهای و محصولات سازمان‌ها و دستگاه های مختلف استفاده کنیم و برای آشنایی دانش آموزان با فضای پژوهش نیز برنامه‌های بازدید مدارس در سال جاری با انسجام بیشتری تدارک دید.

رییس پارک علم و فناوری کردستان از دیگر نقاط عطف نمایشگاه سال گذشته را اختصاص غرفه‌ای برای ارائه مشاوره به کسب و کارها و مشکلات سایر سازمان‌ها و ارگان‌های استان دانست که با مشکل مواجه شده بودند و اظهار داشت: خوشبختانه در این گفتگوهای کسب و کار محور برخی از شرکت‌های پارک علم و فناوری توانستند با ارائه راه‌حل‌های فناورانه و نوآورانه مشکلاتی را حل کرده که منجر به عقد قرارداد با سازمان‌ها و ارگان‌های درخواست کننده شد که نقطه عطف آن قرارداد n,  شرکت‌های دانش‌بنیان پارک با شهرداری سنندج بیمه سلامت استان بود.

شایان ذکر است که در نمایشگاه استانی هفته پژوهش و فناوری، ۲۰ سازمان، دانشگاه و شرکت و واحد فناور در ۳۳ غرفه، بیش از ۳۵۰ محصول و بیش از ۱۰۰۰ پژوهش را در قالب کتاب و پایان نامه‌های دانشگاهی عرضه کرده‌اند. این نمایشگاه از تاریخ ۱۷ الی ۲۰ آذر ماه ۹۸ در ساعات ۹ الی ۱۳ و ۱۴ الی ۱۷ برای بازدید عموم دایر می‌باشد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

    نظرات