ماراتن سه روزه استارتاپ ویکند شتاب گیاهان دارویی با معرفی تیم‌های برتر به کار خود پایان داد

ماراتن سه روزه استارتاپ ویکند شتاب گیاهان دارویی با معرفی تیم‌های برتر به کار خود پایان داد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری کردستان، استارتاپ ویکند گیاهان دارویی که از تاریخ ۱۹ آذر ماه در پارک علم و فناوری کردستان آغاز به کار کرده بود، غروب ۲۱ آذر ماه با معرفی تیم‌های برتر به کار خود پایان داد. در این استارتاپ ۷۰ نفر از صاحبان ایده شرکت نموده و ۴۶ ایده را ارایه کردند که در نهایت ۱۱ ایده به مرحله نهایی راه می‌یابد و در پایان به ترتیب سه تیم هر خانواده روستایی یک تولید کننده گیاهان دارویی ، نانو ژین با ایده (نانوکمپلکس گیاهی به عنوان ضدعفونی‌کننده زخم) و تویا با ایده (فرآورده گیاهی برای زخم های سطحی وسوختگی های خفیف) به عنوان تیم‌های برتر معرفی شدند.

در مراسم پایانی این رویداد، افضلی مدیر اجرایی استارتاپ ویکند اظهار داشت: گیاهان دارویی می‌تواند نقش بسیار موثر و تعیین کننده‌ای در اقتصاد منطقه داشته چرا که سرعت بخشیدن به جریان تبدیل علم به ثروت با تجاری سازی فناوری‌های داخل کشور صنایع متعددی را راه اندازی کرده و به طور مستقیم و غیر مستقیم در بهبود وضعیت اقتصادی استان ایفای نقش می‌کند. بنابراین هدایت ثروت به سمت بازار و اقتصاد با ثبات و روبه رشد گیاهان دارویی در بخش‌های مولد و حامی سلامت محیط زیست می‌تواند تحقق اهداف رشد اقتصادی منطقه را به دنبال داشته باشد.

کردستان یکی از قطب‌های اصلی کشور در حوزه گیان دارویی است و در همین راستا پارک علم و فناوری استان به همراه دانشگاه‌های کردستان و جامع علمی کاربردی و حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی اقدام به برگزاری نخستین استارتاپ ویکند با موضوع گیاهان دارویی کرد. وی در ادامه گفت: در این استارتاپ ۷۰ نفر از صاحبان ایده شرکت نموده و ۴۶ ایده را ارایه کرد که در نهایت ۱۱ ایده به مرحله نهایی راه یافته و در سه روز به شبیه سازی محیط کسب و کار و چالشهای راه اندازی و کار کردن در محیط های استارتاپی، شبکه سازی بین افراد و مربیان و جامعه پویای هر منطقه، آموزش اصول اولیه و ادبیات این حوزه، آشنا سازی اولیه با تشکیل تیم و کارتیمی و تقسیم وظائف و انواع ارائه و تمرکز بر اجرا و اعتبار سنجی و در کل ایجاد نگرشی صحیح و نوین به کارآفرینی پرداختند که امروز پس از ارائه خود و داوری ایده‌ها، حاصل تلاش خود را خواهند دید. البته تیم‌هایی که به عنوان برنده نیز معرفی نشدند نباید ناامید شوند و از همین امروز باید برای ارتقا و رفع نواقص خود باید دست از تلاش برندارند.

در  ادامه دکتر صدری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان نیز تصریح کرد: با توجه به ظرفیتهای کشور و از جمله استان کردستان در تولید گیاهان دارویی ، برگزاری این استارتاپ و استفاده از ایده‌های نو را نوید بخش توسعه،رونق و نقش آفرینی بیشتر بخش پژوهش و توسعه ذکر کرد.

صدری با بیان اینکه چند صد گونه از این گیاهان خاصیت درمانی دارند، گفت: کردستان قطب گیاهان دارویی است چرا که تنوع زیادی در این زمینه دارد و در حال حاضر تنها چند شرکت کوچک برای گیاهان دارویی فعالیت دارند و باید تعداد و اندازه این شرکتها توسعه پیدا کند. وی با اشاره به وجود هشت هزار گونه گیاهی در ایران، اظهار داشت: کردستان ۲ هزا ر و ۲۰۰ گونه گیاهی را دارد که تنوع بسیار زیادی برای این پهنه کوچک کشور به شمار می‌رود.

وی ابراز امیدواری کرد این استارتاپ خروجی مناسبی داشته و منجر به تاسیس شرکت‌های دانش بنیان کارآفرین و اشتغالزا در استان کردستان شود.

خسروی رییس شرکت شهرک‌های استان کردستان نیز گفت: گیاهان دارویی ثروت ارزشمند استان ما است که در برخی جوامع علمی از آن بعنوان طلای سبز ایران نام برده می‌شود و قابلیت‌های بسیار بالایی در ایجاد اقتصادی پویا و درآمد حاصل از تولید ناخالص ملی دارد.

وی ادامه داد: شرکت شهرک‌های استان با توجه به اهمیت توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی در اقتصاد کشور و نقش آن در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در سیاست‌های کلان و همچنین نقش مراکز علمی و دانشگاهی در توسعه کسب و کار و کارآفرینی مبتنی بر دانش و فناوری و ضرورت حمایت از ایده‌های نوآورانه و تبدیل این ایده‌ها به محصولات فناورانه قابل ارائه به بازار با توان رقابت با محصولات خارجی و توسعه کسب‌وکارهای فناورانه، در دستور کار قرار داده است.

خسروی اظهار داشت: حمایت از استارتاپها در بخش‌های مختلف، بسترساز توسعه و بالندگی ایده های خلاقانه در مسیر توسعه و فناوری است و فعالیت‌های فناورانه و ایده‌پردازی باید متناسب با اولویت‌ها و ظرفیت‌های مناطق مشخص شوند. رییس شرکت شهرک‌های استان کردستان در ادامه افزود: نقش گیاهان دارویی در توسعه اقتصاد محلی و منطقه و  بکارگیری آن در صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی و سایر فرآورده‌های مرتبط با آن، علاوه بر اثرهای مفیدی که در توسعه فرهنگ مصرف گیاهان دارویی و ترویج آنها دارد، می‌تواند به عنوان پتانسیل بالقوه در ایجاد درآمدهای ارزی و کاهش واردات مواد اولیه داروهای شیمیایی به کار گرفته شود.

در پایان این مراسم لوح تقدیری به عوامل اجرایی، منتورها و داوران رویداد اعطا شد و تیم‌های برتر نیز جوایز خود را دریافت کردند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

    نظرات