پنل تخصصی «جایگاه شتابدهنده ها و مراکز نوآوری در اکوسیستم نوآوری استان

پنل تخصصی «جایگاه شتابدهنده ها و مراکز نوآوری در اکوسیستم نوآوری استان

پنل تخصصی «جایگاه شتابدهنده ها و مراکز نوآوری در اکوسیستم نوآوری استان» روز پنج شنبه، ۲۱ آذر ۹۸ در محل مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری یزد، این پنل همزمان با سومین روز نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار برگزار شد و در آن سید حسین میرجلیلی، رئیس هیئت مدیره شتابدهنده سرایند افکار نو، محمد سپهر، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد، هدی کشور شاهی، مدیرعامل شتابندهنده پیشگامان و رامین زارع، مدیرعامل مرکز توسعه فناوری سرامیک ایران ایراد سخن نمودند.
محمد سپهر، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد با بیان اینکه بنای شتابدهنده بر این است که افراد ایده هایشان را پرزنت کنند و اگر مورد توجه این مراکز بود از آن ها حمایت شود، گفت: نسل جدید شتابدهنده ها با اصلاحاتی به استارتاپ استودیو تبدیل شده اند بدین صورت که شتابدهنده ها ایده های مورد نیاز و بازار پسند را پیدا نموده و برای به ثمر رسیدن این ایده ها تیم هایی را فراهم می کنند که این مسئله درصد شکست شتابدهنده ها را به میزان قابل توجهی پایین آورده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر حمایت هایی از این شتابدهنده ها صورت می گیرد، اول آنکه روند مجوز گیری شتابدهنده ها تسهیل و تسریع شده، همچنین ۷۰ درصد مبلغ اجاره ی مکان استقرار توسط شتابدهنده ها بدون ضامن پرداخت می شود و مدت بازپرداخت این مبلغ به صندوق ۵ ساله و بدون سود است.
سپهر ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای تامین سرمایه در گردش را از دیگر خدمات صندوق پژوهش و فناوری استان یزد برشمرد و گفت: نکته ی دیگر این است که این شتابدهنده ها در صورتی که ایده ای را به نتیجه برسانند صندوق پژوهش می توانند سرمایه گذار آن ها باشد.
وی افزود: صندوق پژوهش و فناوری یزد نیز آمادگی دارد تا هم در شتابدهنده ها در قالب منتور و هم در زمینه ی مالی و تسهیلات همکاری و حمایت کند و بخشی از سرمایه شتابدهنده ها را نیز تامین کند.
هدی کشور شاهی، مدیرعامل شتابندهنده پیشگامان، اکوسیستم را مجموعه ای زنده دانست که باید هر ماه آن متفاوت و رو به رشد باشد و افزود: یکی از بخش هایی که در این اکوسیستم ها نقش مهمی دارد مجموعه ی شتابدهنده ها هستند که در ابتدای زنجیره قرار دارند و کار آن ها این است که میزان آزمون و خطا ها را کاهش داده و برخی حمایت های مالی، فکری و معنوی برای استارتاپ ها ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۰۰ شتابدهنده در دنیا وجود دارد که حدود ۳۰ مورد از آن ها به کشور ایران تعلق دارد، گفت: از ویژگی های شتاب دهنده ها می توان به رشد ایده ها با استفاده از تجربه، کمک به تمرکز صاحب ایده و جلوگیری از انحراف مسیر او و کمک به یادگیری بهتر اشاره کرد.
در ادامه رامین زارع، مدیرعامل مرکز توسعه فناوری سرامیک ایران با اشاره به اینکه مراکز نوآوری صنعتی با مشارکت و کنار هم قرار گرفتن صاحبان صنعت و شرکت های آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان شکل می گیرد و سیاست کاری آن ها باید بر پایه ی نوآوری ناب باشد،تصریح کرد: مرکز توسعه فناوری سرامیک ایران نیز بر اساس همین مدل و با سرمایه گذاری انجمن های صنفی کاشی و سرامیک به عنوان نماینده ی صنعت، صندوق پژوهش و فناوری به عنوان نماینده ی بخش آموزش و پژوهش و همچنین شرکت های دانش بنیان حوزه ی صنعت سرامیک، شکل گرفته است.
مدیرعامل مرکز توسعه فناوری سرامیک ایران مراحل کاری این مرکز را سه مرحله دانست و گفت: در مرحله اول تیم ها و هسته های نوآور از ظرفیت ها و نیاز های شناسایی شده بهره می گیرند و هسته های نوآوری را شکل می دهند.
وی افزود: در مرحله ی دوم نقش مرکز پررنگ تر شده و طی آن خدمات تخصصی و مشاوره ارائه می شود تا به مرحله ای برسند که نوآوری توجیه پذیر اقتصادی و فنی به صنعت ارائه دهند.
زارع تصریح کرد: در مرحله ی سوم، مرکز نوآوری در قالب رویداد های رسمی و غیررسمی و جلسات خصوصی استارتاپ ها را به سمتی می برند که ایده های خود را تجاری سازی کرده و آن ها را به مرحله ی تجاری سازی برسانند.
سید حسین میرجلیلی، رئیس هیئت مدیره شتابدهنده سرایند افکار نو با بیان اینکه مرکز نوآوری برای اولین بار در پارک علم و فناوری یزد کار خود را آغاز کرد، گفت: در حال حاضر این مرکز از ایده های دانش آموزی حمایت می کند تا به محصول برسند.
وی افزود: این ایده وارد ادبیات نوآوری کشور شد و در حال حاضر تعبیر جدیدی از آن وجود دارد که می توانند شتابدهنده و یا مرکز رشد در خود داشته و مجموعه ای از فعالیت ها را به شکل تخصصی انجام دهند

میرجلیلی با اشاره به تفاوت مراکز نوآوری و شتابدهنده ها، گفت: در یزد مراکز نوآوری زیرمجموعه ی پارک های علم و فناوری هستند و خروجی آن ها وارد شتابدهنده ها می شوند و در کشور این روند کمی متفاوت است.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری یزد

منبع خبر

پارک علم و فناوری یزد

پارک علم و فناوری یزد

زندگی با طعم فناوری ایرانی

    نظرات