توجه به اقتصاد دانش‌بنیان بخشی از توسعه گفتمان کشور است


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: توجه به اقتصاد دانش بنیان بخشی از گفتمان توسعه‌ای در کشور است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، منصور غلامی روز سه شنبه در آیین گشایش بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار، هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت و بیستمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران به ایراد سخنانی پرداخت.
وی تصریح کرد: هر چند پژوهش و فناوری در کشور ما تاریخچه طولانی ندارد اما دستاوردهای ارزشمند به همراه داشته است.
وزیر علوم افزود: اگر عمر توسعه تحصیلات تکمیلی را یکی از مبانی پیشرفت پژوهش بدانیم، شدت و حرکت در این مقطع از دهه هفتاد آغاز شده است و این حرکت ۲۰ ساله به سمت توسعه و پژوهش بخش کوچکی از تاریخ است.
غلامی با بیان اینکه جایگاه علمی کشور ما اکنون به گونه ای است که رقابت های جدی با امکانات متفاوت در حال انجام است، تاکید کرد: این دستاوردها مبتنی بر عشق و علاقه فناوران و پژوهشگران است و جای توضیح نیست که محققان و جوانان ما جزء نخبه های مراکز علمی در برخی مراکز علمی خارج از کشور هستند که باعث افتخار است.
وی ادامه داد: حال این سوال مطرح است که جایگاه علمی ایران و دستاوردهای آن تا چه میزان برای حل مسائل صرف می شود.
وزیر علوم افزود: گزارشی که از افراد برگزیده علم و فناوری داریم، فعالیت های پژوهشگران و فعالان جوان کشور بخشی از پاسخ به این سوال است.
غلامی اظهار داشت: نزدیک به کمتر از ۲۰ سال در حوزه فناوری حرکت کردیم و پارک ها و مراکز رشد ایجاد شده اند، بنابراین توجه به اقتصاد دانش بنیان بخشی از گفتمان توسعه ای در کشور است.
وی تاکید کرد: انتشار این اخبار و توضیحات برای کشور پیام خوبی دارد و این پیام، می توانیم است.
به گفته وزیر علوم این حرکت در همین نمایشگاه خود را به خوبی نشان می دهد. از رفع موانع گرفته تا بهره گیری از استارت آپ ها برای شکوفاتر شدن ایده ها را می بینیم اما همه اینها نیاز به حمایت دارد.
وزیر علوم اظهار داشت: البته این حمایت ها صرفا مادی و معنوی نیست بلکه در سطح آیین نامه ها باید توجه ویژه ای داشته باشیم.
غلامی تاکید کرد: تحریم ها فشار ناعادلانه ایجاد کرده است اگر بخواهیم دوباره زیر بار این فشارها نرویم، باید از توان داخلی خود استفاده کنیم و صاحبان صنایع ساخت داخل در حوزه تجارت تحت فشار قرار نگیرند.
وی یادآورشد: انتشار و انتقال دستاوردهای فناورانه به سمت بازارهایی جهانی با نگاه روشن انجام شود و اکنون هم تعدادی از شرکت ها در صنایع خارجی حضور پر رنگ دارند./



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات