مکانیزم تضمین خرید در برابر تضمین کیفیت


مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت گفت: وزیر نفت هفته گذشته در یک جلسه رسمی اعلام کرد که مکانیزم تضمین خرید در برابر تضمین کیفیت ارائه خواهد شد.

امید شاکری، در حاشیه بازدید از شرکت های گروه انرژی پارک علم و فناوری خراسان و در جمع خبرنگاران درخصوص میزان استفاده صنعت نفت از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: طی دو روزی که در پارک علم و فناوری خراسان حضور داشتیم، خوشبختانه شاهد پیشرفت‌ها و ظرفیت‌های خوبی در این حوزه بودیم. شرکت‌های دانش‌بنیان نیازهای استراتژیک و حساس صنعت نفت را بومی و محصولات خود را با کیفیت مطلوبی برای صنعت نفت ارائه کرده‌اند.

وی افزود: شکل مطلوب شرکت‌های دانش‌بنیان و انتظاری که از حاکمیت می‌رود این است که زمینه ورود محصولات تولیدی این شرکت‌ها به بازار را تسهیل کند. دغدغه شرکت‌ های دانش‌بنیانی که در حوزه صنعت نفت فعالیت می‌کنند این است که براساس نیاز صنعت نفت، تولیدات داشته باشند. البته مشکلی که در این زمینه وجود دارد، ورود محصولات به بازار است. مقرراتی در این زمینه در وزارت نفت صورت گرفته است، بر این مبنا که سازوکارهایی طراحی شده که به زودی شکل قرارداد به خود خواهند گرفت. در همین راستا زمینه برای رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت بیش از گذشته فراهم خواهد شد.
مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت بیان کرد: هفته گذشته وزیر نفت در یک جلسه رسمی اعلام کرد که مکانیزم تضمین خرید در برابر تضمین کیفیت ارائه خواهند شد. بدین معنا که اگر نیاز مشخص شده‌ای به یک شرکت دانش‌بنیان واگذار شود، در صورتی که آن شرکت بتواند کیفیت مورد انتظار صنعت نفت را تامین کند، این صنعت تضمین خرید محصولات را می‌دهد تا به این طریق ریسک تجاری برطرف شود.

شاکری در خصوص گواهینامه کیفیت محصول خاطرنشان کرد: این گواهینامه یکی از حلقه‌های واسط و لازم برای به هم‌رسانی عرضه و تقاضا است. صنعت نفت، ایمنی‌محور و استاندارهای آن حیاتی است و در کنار آن، علاقه صنعت نفت به استفاده از محصولات داخلی، دغدغه کیفیت مطلوب کالاها است و در این زمینه گام‌های آخر برداشته شده است.

وی اضافه کرد: نهاد صدور گواهینامه کیفیت در داخل کشور می‌تواند زمینه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار را تسهیل کند، بدین معنا که در صورتی که محصولی از کیفیت لازم برخوردار باشد، توسط این نهاد تاییدیه دریافت می‌کند و داشتن تاییدیه سبب می‌شود تا مصرف‌کننده با آرامش و اطمینان از اینکه استفاده از محصول، مشکلی در زنجیره تولید ایجاد نمی‌کند، اقدام به استفاده از آن می‌کند.

مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت در خصوص ایجاد پارک نفت تصریح کرد: پارک‌های علم و فناوری در سراسر کشور وجود دارد و به صورت عمومی در تمام موضوعات مشغول به فعالیت هستند اما پارک نفت به صورت تخصصی در حوزه نفت ایجاد خواهد شد.

شاکری در ادامه با اشاره به این موضوع که صنعت نفت به دنیال ایجاد اکوسیستم است، گفت: پارک‌های علم و فناوری کنونی می‌توانند در غالب این اکوسیستم فعالیت کنند اما پارک نفت به صورت خاص در منطقه شهر ری تهران راه‌اندازی خواهد شد و به صورت شبکه با تمام پارک‌های علم و فناوری همکاری خواهد کرد.

مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت بیان کرد: مهم‌ترین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار قرار دادن بازار به آن‌ها ‌است

مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت گفت: مسئله مهم برای شرکت‌های دانش‌بنیان این است که بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.

امیدشاکری در گفت‌وگو با خبرنگار پارک علم‌ وفناوری خراسان اظهار کرد: در این دو روز بازدیدی که انجام دادیم سطحی بالایی از دانش‌ فناوری را از شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد بودیم، به‌خصوص شرکت‌هایی که در زمینه صنعت نفت فعالیت می‌کنند. خوشبختانه این شرکت‌ها موفق شده‌اند محصولات استراتژیک داخلی را تولید کنند و براین اساس مشکلات تامین نیاز داخلی، کاملا حل شده است.

وی افزود: مهم‌ترین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار قرار دادن بازار به آنها ‌است. معاونت علم‌ و‌ فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، حمایت از این شرکت‌ها را به خوبی انجام می‌دهد و مکانیزم‌های مختلف مانند اعطای تسهیلات، معافیت بیمه، مالیات  و...به آن‌ها داده است. مسئله مهم برای این شرکت‌ها این است که بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند، خوشبختانه با تمهیداتی که توسط وزارت نفت پیگیری شده، راهکارهایی برای ایجاد و گسترش بازار آنهاست.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات