آب شرب روستاهای جنوب کشور تامین می‌شود

آب شرب روستاهای جنوب کشور تامین می‌شود

حال آب آشامیدنی شیرین با این فناوری در خود روستا تامین می‌شود. این اقدام با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد. این سامانه با هدف تولید آب شرب مطلوب با برخورداری از شاخص کیفی بالا نصب و راه‌اندازی شد و در ادامه به زودی چند روستای دیگر با نصب این سامانه، آب آشامیدنی خواهند داشت.

الکترودیالیز نوعی فرایند جداسازی غشایی است که منجر به انتقال یون‌ها به وسیله اختلاف پتانسیل الکتریکی و در نهایت تصفیه آب می‌شود. مهم‌ترین کاربرد آن در صنعت تصفیه آب، شیرین‌سازی آب‌های شور است.

بهاره کاویانی مدیر عامل شرکت دانش بنیان پیام آوران فناوران فردا نگر تولید کننده این دستگاه ها گفت: با توجه به مشکلات کم آبی که جهانی است، تصمیم به توسعه این روش با حمایت ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست در کشور گرفتیم. یک ویژگی این روش تولید بسیار کم پساب است. همچنین هزینه‌های بهره‌برداری کمی نیز دارد. پس این سامانه را با توجه به نیاز بومی‌سازی کردیم. این سامانه برای جداسازی یون‌های آلاینده مانند نیترات هم کاربرد دارد. آب‌های جنوب کشور در حال شور شدن است، این سامانه علاوه بر شوری مشکل کدورت را نیز رفع می‌کند.

وی ادامه داد: به زودی در رود زرد و سایر روستاهای شهرستان از رامهرمز این سامانه نصب می‌شود تا مشکلات روستاییان برای تامین آب آشامیدنی شیرین رفع شود. دستگاه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته می‌شود و سپس آب آشامیدنی سالم با مشارکت مردم به فروش می‌رسد که این اقدام اشتغالزایی برای مردم روستا هم به همراه دارد. حتی توزیع آب نیز با کمک مردم محلی انجام می‌شود. انتخاب دستگاه و ظرفیت آن با توجه به جمعیت روستا انجام می‌شود.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵


اخبار مرتبط:

* تامین آب سالم یک روستا با دستگاه ایرانی/از بین بردن رسوبات واملاح

* اهالی ۶ روستای مهاباد با مشکل آب شرب مواجه هستند


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات