ضرورت ایجاد پژوهشکده تحقیقاتی مشترک و راه‌اندازی پارک علم و فناوری

ضرورت ایجاد پژوهشکده تحقیقاتی مشترک و راه‌اندازی پارک علم و فناوری

دکتر حسین سالار آملی، قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی، در دیدار با روسای دانشگاه‌های سوریه و لبنان بر توسعه همکاری‌های دانشگاهی در سه محور تبادل فرصت مطالعاتی، ایجاد پژوهشکده تحقیقاتی مشترک و راه‌اندازی پارک علم و فناوری تاکید کرد.
لزوم توسعه همکاری‌های دانشگاهی/ ضرورت ایجاد پژوهشکده تحقیقاتی مشترک و راه‌اندازی پارک علم و فناوری

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز به نقل از پایگاه خبری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، دکتر سالار آملی در این دیدار، که در حاشیه چهارمین مجمع دانشگاه‌های ایران و جهان عرب به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه همکاری دانشگاهی میان ایران و سوریه می‌تواند در سه محور اساسی شامل تبادل اعضای هیئت علمی برای گذراندن فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت در ایران، تاسیس پژوهشکده تحقیقاتی مشترک به ویژه در رشته‌های کشاورزی، محیط زیست و فنی و تاسیس پارک علم و فناوری و مراکز رشد در کشور سوریه دنبال شود، گفت: با احداث این پارک‌ها علم دانشگاه‌ها به ثروت تبدیل خواهد شد.

دکتر محمد قباقیبی، رئیس دانشگاه دمشق نیز در این دیدار با استقبال از پیشنهاد های ارائه شده گفت: باید تلاش کنیم سطح روابط علمی را به سطح روابط سیاسی برسانیم. خاک کشور ما با خون شهدای ایرانی عجین شده از این رو بر خود واجب می دانیم که در حوزه همکاری‌های علمی روابط بهتری داشته باشیم.

وی آمادگی دانشگاه دمشق را را برای تاسیس پژوهشکده نانو تکنولوژی نیز اعلام کرد.

دکتر مصطفی افیونی، رئیس دانشگاه حلب نیز گفت: پیشنهادهای ارائه شده، پیشنهادهای واقعی و کاربردی است. ما بر اعزام استادان سوریه به جمهوری اسلامی ایران تاکید داریم.

وی همچنین، آمادگی خود را برای تاسیس پارک علم و فناوری مشترک اعلام کرد و گفت: تقاضا داریم ما را راهنمایی کرده تا چگونگی ساخت فناوری در سوریه را فرا بگیریم.


آمادگی ایران برای تاسیس پارک علم و فناوری در لبنان

دکتر سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل همچنین در دیدار با نمایندگان دانشگاه‌های لبنان گفت: یکی از چالش‌های اساسی کشورهای منطقه آن است که همه دانش‌آموزان به دنبال ورود به دانشگاه‌ها هستند حال آنکه بایستی برای برآوردن نیازهای جامعه و اینکه علم و فناوری در خدمت جامعه باشد، عده‌ای از دانش‌آموزان، فنون و حرف مختلف را یاد گرفته و وارد بازار کار شوند.

وی خاطرنشان کرد: علم تنها سودمند نیست بلکه راه‌های تبدیل علم به فناوری و ثروت را نیز باید کشف کرده و به کار بگیریم.

دکتر سالار آملی با عنایت به این مسائل گفت: ما می‌توانیم دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت فنی و حرفه‌ای را برای دانش آموزان مدارس لبنان طراحی کرده و اجرا کنیم و از این مسیر، دانش‌آموزان را برای رفع نیازهای جامعه لبنان تربیت کنیم. از طرف دیگر، آمادگی خود را برای تاسیس پارک علم و فناوری در لبنان به منظور تبدیل علم به ثروت اعلام می کنیم.

دکتر سالار آملی همچنین با دکتر جلال جمعه، معاون دانشگاه معارف و دکتر حسین یوسف، مدیرکل موسسه تعلیم و تربیت اسلامی لبنان نیز دیدار کرد.


راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری مشترک با برخی از کشورهای منطقه و کشورهای هدف

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل همچنین با حضور در پارک فناوری خراسان رضوی و موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با هیئت رئیسه آنها دیدار کرد و درباره بین‌المللی شدن فعالیت‌های آنها به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.

وی که به دعوت رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در این پارک حضور یافت با بازدید از برخی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک، ضمن استماع روند فعالیت، توانمندی‌ها و برنامه‌های آنها در حوزه بین الملل، راهکارهای گسترش حضور در جامعه جهانی را با مدیران این شرکت‌ها مطرح کرد.

دکتر سالارآملی در دیدار با رئیس و شورای معاونان پارک‌علم و فناوری خراسان گفت: یکی از برنامه‌های وزارت علوم برای بین‌المللی کردن پارک‌های علم و فناوری، راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری مشترک با برخی از کشورهای منطقه و کشورهای هدف است.

وی با بیان اینکه ظرفیت پارک علم و فناوری خراسان رضوی به گونه‌ای است که این پارک را به یکی از مراکز هدف ما برای راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری در کشورها تبدیل کرده است، پیشنهاد کرد: برای تمرکز فعالیت‌ها در بعد بین المللی، کشورهای هدف خود را مشخص کرده و برای برنامه‌ریزی کلان در این کشورها ظرفیت‌های خود را بسیج کند.

دکتر قنبری، رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به برنامه‌های این پارک برای بین‌المللی کردن فعالیتهای بین المللی گفت: از اولویت‌های ما در این پارک، توسعه همکاری‌های علمی بین المللی بر پایه توانمندی شرکتها و موسسات حاضر در این شرکت می باشد. ما در مرحله اول آمادگی خود را برای همکاری با کشورهای قزاقستان تاجیکستان و عراق در منطقه اعلام می داریم.

دکتر سالار آملی در دیدار با رئیس پژوهشکده صنایع غذایی نیز گفت: تخصصی شدن فعالیت‌های پژوهشکده صنایع غذایی، عامل و برگ برنده این پژوهشکده در ایجاد توسعه و تحکیم همکاری‌های علمی بین‌المللی است. از این رو لازم است با تکیه بر این عامل برنده، فعالیت‌های علمی بین‌المللی پژوهشکده را تدوین و برنامه ریزی کنید.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، با اشاره به تحصیل دانشجویان دکترای پژوهش‌محور در پژوهشکده صنایع غذایی بر توسعه همکاری‌های پژوهشکده و همتایان غیر ایرانی در تبادل فرصت‌های مطالعاتی اشاره کرد و گفت: می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی را برای حضور در پژوهشکده صنایع غذایی دعوت کنید.

وی در ادامه با اشاره به بحث جدید اقتصاد آبی گفت: این بحث جدید در حوزه صنایع غذایی کاربرد بسیاری داشته و می‌تواند ضایعات چرخه طبیعی را به منبع در آمد تبدیل کند.

دکتر رجب زاده، رئیس موسسه صنایع غذایی، نیز اهداف و ماموریت های پژوهشکده را احصاء نمود و گفت: شناسایی چالش‌های ملی امنیت غذایی و پاسخ‌گویی به نیازهای پژوهشی و فناورانه کشور در حوزه غذایی یکی از اولویت‌های این موسسه است.

وی به فعالیت‌های علمی بین‌المللی پژوهشکده صنایع غذایی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۴۱ تفاهم‌نامه با همتایان غیر ایرانی داشتیم که ۱۹ مورد از این تفاهم‌ها به قرارداد تبدیل شده است. اعطای فرصت مطالعاتی، دعوت از ایرانیان مقیم خارج از کشور، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توسعه همکاری با نمایندگی‌های خارج از کشور از دیگر محورهای بین‌المللی موسسه می باشد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری البرز

منبع خبر

پارک علم و فناوری البرز

پارک علم و فناوری البرز

زمینه فعالیت جامع

    نظرات