انقلاب بلاک چین در مراقبت‌های بهداشتی

انقلاب بلاک چین در مراقبت‌های بهداشتی

بلاک چین یکی از روندهای فناوری تاثیرگذار است که در سال‌های گذشته تغییراتی در بسیاری از وجوه زندگی ایجاد کرده است و به نظر می‌رسد در سال‌های آتی و با رشد بیشتر فناوری، شاهد ابعاد گسترده‌تری از این رشد باشیم.

با نگاهی به طیف صنعت مراقبت بهداشتی در خواهیم یافت که قابلیت‌های بلاک چینی می‌تواند راه‌حل‌های بی‌بدیلی را برای غلبه بر چالش‌های مربوط به گردآوری و تحلیل سوابق پزشکی و داده‌های مرتبط با حریم شخصی بیماران ارائه کند.

گردآوری سوابق پزشکی یکپارچه و قابل انتقال مشکلی قدیمی است که حل آن چندان ساده به نظر نمی‌رسد و استفاده از بلاک چین در این زمینه از نظر تئوری، شامل “ انتشار امن سوابق پزشکی بیمار بر روی بلاک چین و اطمینان از دسترسی همیشگی بیمار و افراد مجاز به این اطلاعات ” را می­باشد.

همچنین بلاک چین در مراقبت بهداشتی کاربردهای دیگری دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

کاربرد اول: بیماران با استفاده همزمان از فرآیندهای چند امضایی و کدهایQR  می توانند دسترسی ویژه‌ای به سوابق پزشکی خود داشته باشند یا بخش‌هایی از آن را به ارائه دهندگان مجاز مراقبت بهداشتی اعطا کنند.

کاربرد دوم : به اشتراک گذاری یکپارچه‌ی داده‌ها و در عین حال حفظ گمنامی و تضمین حریم شخصی بیمار. این کاربرد برای کارهای پژوهشی و مقایسه موارد مشابه با یکدیگر بسیار کارآمد است.

کاربرد سوم: ثبت و برچسب گذاری زمانی رویدادها یا رویه‌های پزشکی به منظور کاهش کلاهبرداری‌های بیمه و تسهیل فرآیند انطباق راستی‌آزمایی سرویس‌های ارائه شده.

کاربرد چهارم: ثبت تاریخچه تعمیر و نگهداری قطعات مهم تجهیزات پزشکی از قبیل پویشگر MRI  و ارائه یک دنباله ممیزی دائمی.

کاربرد پنجم: حمل یک کیف پول که حاوی سوابق پزشکی الکترونیکی کامل  DNA بیمار است و می‌تواند در شرایط اضطراری به آن دسترسی پیدا کرد.

کاربرد ششم: راستی‌آزمایی منشا داروها جهت جلوگیری از تولید غیرقانونی آنها.

کاربرد هفتم: در اینجا کوین‌های خاصی تولید می‌شود که یک بازار ارز رمزنگاری شده را برای حل یک بیماری خاص شکل خواهند داد به عنوان مثال می‌توان به Folding Coin اشاره کرد که پروژه ای است که شرکت‌کنندگان آن توان پردازشی خود را به اشتراک می‌گذارند و از این طریق به درمان بیمار کمک می‌کنند و در قبال آن پاداش خود را به شکل دارایی مبتنی بر توکن دریافت می‌کنند.

با گسترش بیشتر به کارگیری بلاک چین در دولت‌ها و صنایع مختلف گستره، تاثیر بلاک چین بیش از پیش افزایش خواهد یافت و اگرچه با استفاده از بلاک چین به تدریج می‌توان واسطه‌های موجود را کم کرد اما در عین حال باعث می‌شود تا بازیگران جدیدی پا به عرصه ظهور بگذارند. سرویس‌های مالی خارجی، فعالیت­های دولتی، مراقبت های بهداشتی و انرژی، صنایع بالقوه دیگری هستند که شاهد افزایش فعالیت آنها در نوآوری مبتنی بر بلاک چین درآینده نه چندان دور خواهیم بود.

لینک اصل خبر در سایت رفاتک

    منبع خبر

    رفاتک

    رفاتک

    مرکز نوآوری و توسعه کسب و کار بانک رفاه

      نظرات