تراز تجاری ایران مثبت شد

تراز تجاری ایران مثبت شد

تراز تجاری ایران مثبت شد

تراز تجاری ایران مثبت شد

به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی نیوز، جدیدترین آمار ارائه شده از سوی رییس سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که پس از چند ماه پیشی گرفتن آمار واردات از صادرات، سرانجام در پایان آذر، تراز تجاری ایران مثبت شده است.

با وجود تاثیراتی که تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بر ضد اقتصاد و مردم ایران بر میزان تجارت خارجی کشور گذاشته، همچنان صادرات غیر نفتی ایران توانسته به عملکرد خود در بازارهای بین‌المللی ادامه دهد.

هرچند از ابتدای سال جاری، با تغییر در مبنای قیمتی کالاهای صادراتی به وسیله گمرک، ارزش صادرات ایران کاهش یافته اما افزایش صادرات وزنی ایران در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که تاجران ایرانی توانسته‌اند عملکرد خود در بازارهای موجود را تثبیت کنند.

تنها موضوعی که باعث ایجاد ابهام در عملکرد تجاری ایران در سال جاری شده بود، منفی شدن تراز تجاری کشور و بالا رفتن عدد واردات از صادرات کالا بود. موضوعی که آمارهای جدید ارائه شده از سوی رییس سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که تا پایان آذر ماه تغییر روند داده است.

طبق اعلام حمید زادبوم، ایران در ۹ ماهه ابتدایی امسال، حدودا ۳۱.۹ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته و در همین مدت ۳۱.۸ میلیارد دلار نیز میزان واردات ایران بوده است. به این ترتیب پس از چند ماه منفی شدن تراز، در پایان آذر، تراز تجارت سالانه ایران مثبت ۱۰۰ میلیون دلار شده است.

این آمار نشان از حفظ روند صادراتی ایران در آذر ماه و کاهش قابل توجه سرعت واردات در این ماه دارد. در هشت ماهه نخست امسال ۲۷ میلیارد دلار کالا از کشور صادر شده و در مقابل آن ۲۸.۴ میلیارد دلار وارد شده است که براین اساس تراز تجاری کشور ۱.۴ میلیارد دلار منفی بوده است. به این ترتیب در یک ماهه گذشته صادرات توانسته این فاصله را جبران کند.

در کنار آن، در پایان سال ۹۷، ایران توانسته بود حدودا ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را به ثبت برساند و هرچند در سال جاری با توجه به تغییر در قیمت پایه صادراتی احتمال کاهش آمارها دور از ذهن نیست اما در صورت حفظ روند فعلی، صادرات غیرنفتی کشور امسال نیز از مرز ۴۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

همچنین در سال گذشته ۴۲.۶ میلیارد دلار کالا به ایران وارد شد تا در پایان سال ۱۳۹۷، تراز تجاری ایران مثبت ۱.۷ میلیارد دلار باشد. عددی که برای تکرار آن در سال جاری، باید روند آغاز شده در آذر ماه امسال ادامه پیدا کند.

منبع: ایسنا

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات