تاپیک چهل و سوم: از برنامههای جدید جف بزوس برای مسکونی سازی ماه تا تدابیر جدید اوبر برای افزایش ایمنی مسافران
طبق روال یکشنبههای گذشته، این هفته نیز به بررسی اخبار مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشر شده توسط خبرگزاریهای مختلف جهانی فعال در حوزه کسبوکار منتشر شده است، خواهیم پرداخت.
به گزارش اکوسیستم، هفته آخر از پنجمین ماه سال اخبار متنوعی در خصوص کسب و کارها و استارتاپ های مختلف در سراسر دنیا در رسانههای خارجی منتشر شده است. از جمله جالبترین این اخبار خبر تلاش جف بزوس برای مسکونی سازی کره ماه است. جف بزوس در آخرین مصاحبه خود به علاقهمندی و تلاش خود برای اجرای ایدههایی که امکان سکونت در ماه را میدهند، اشاره کرده است. خبر جالب دیگر که در رسانههای خارجی فعال در حوزه کسب و کار منتشر شده خبر مربوط به تدابیر جدید اوبر برای افزایش ایمنی مسافران تاکسی اینترنتی اوبر است. این شرکت برای حفظ ایمنی مسافران خود امکان برقراری تماس اضطراری را در اپلیکیشن خود فراهم آورده است.
گوگل و فیسبوک قانون GDPR را نقض میکنند. با وجود اینکه تنها چند روزی از اجرایی شدن مقررات جدید حفاظت از دادههای کاربران در اروپا (قانون GDPR) میگذرد، شکایتهای مبنی بر عدم پیروی گوگل و فیسبوک از این قانون مطرح شده است. به موجب مفاد قانون GDPR استفاده از اطلاعات شخصی افراد در هر مورد و هر موقعیتی صرفا با اجازه آنها امکان پذیر است و متخلفان از این قانون نیز با عواقب سنگینی روبرو خواهند شد. شرکتهایی مانند گوگل برای برای فرار از این جریمههای سنگین، فورا بروزرسانی قوانین داخلی، بازنویسی قراردادها و توسعه ابزارهای داده جدید را در دستور کار قرار دادند. اما برخی فعالان دنیای فناوری معتقدند که این اقدامات کافی نیست، به همین دلیل به بهانههای مختلف به دنبال جریمه شدن آنها هستند. در همین راستا مکس شرمس (بنیانگذار مرکز اروپایی حقوق دیجیتال) با استناد به برخی مدارک ادعا کرد که کمپانی گوگل قانون GDPR را نقض میکند و خواستار جریمه ۳/۷ میلیارد یورویی این شرکت آمریکایی شد. بر اساس بندهای قانون GDPR کاربر در مورد اطلاعاتی که شرکت از سیستم وی جمعآوری میکند، حق انتخاب دارد. شرمس با استناد به این بند، ادعا کرد که کاربران گوگل باید از بین همه چیز یا هیچ چیز، یکی را انتخاب کنند. به بیان دیگر امکان عدم انتخاب بعضی از گزینهها برای کاربران وجود ندارد.
جف بزوس برای سکونت در ماه برنامههای تازهای دارد. جف بزوس (بنیانگذار بلو اوریجین و آمازون) به دفعات از علاقه خود برای سکونت در سیاره ماه گفته است. اکنون وی از برنامههای خود برای مسکونی سازی سیاره ماه با کمک اداره کل ملی هوانوردی و فضا آمریکا (ناسا) و آژانس فضایی اروپا خبر داده است. بزروس در آخرین مصاحبه خود گفت: سیاره ماه محل مناسبی برای زندگی است، زیرا نسبت به سایر اجرام آسمانی به سیاره زمین نزدیکتر است و آب کافی نیز برای تبدیل به هوا و سوخت راکتها برخوردار است. البته بلند پروازیهای بنیانگذار آمازون بیشتر از این است و از نظر وی طی چند دهه آینده انتقال صنایع و ماشین آلات به سیاره ماه سادهتر خواهد شد. بزروس اعتقاد دارد که در آینده بعضی از افراد در شهاب سنگهای توخالی به کار و زندگی میپردازند. این ایده از نظریات فیزیکدانی به نام اونیل گرفته شده است که سالها قبل در دانشگاه پرینستون تدریس میکرد. بنیانگذار بلو اوریجین باور دارد که اجرای این پروژهها باعث خواهد شد سیاره زمین به مکانی برای زندگی و صنایع سبک تبدیل شود و میزان آلودگی هوا و مشکلات اقلیمی آن تا حد زیادی کاهش یابد. البته کمپانی بلو اوریجین فقط این پروژهها را آغاز خواهد کرد و قرار نیست به تنهایی آنها را انجام دهد.
گوگل به ارزشمندترین برند دنیا تبدیل شد. سرانجام پس از چند سال رقابت میان اپل و گوگل، غول موتور جستجوی دنیا توانست رقیب خود را شکست دهد و به باارزشترین برند جهان تبدیل شود. در نتیجه این رقابت یک موتور جستجو موفق شد یک برند تولید سخت افزار را شکست دهد و لقب ارزشمندترین برند جهان را به دست آورد. آمارهای ارائه شده توسط شرکت تحقیقات برند برندز (BrandZ) نشان میدهد شرکت گوگل که زیرمجموعه هلدینگ آلفابت است با ارزشی معادل ۳۰۲ میلیارد دلار، بالاتر از اپل با ارزش ۳۰۱ میلیارد دلار قرار گرفت. سایر برندهای فاصله نسبتا زیادی با این دو رقیب دارند. رتبههای سوم و چهارم در بین ۱۰۰ برند برتر به ترتیب به آمازون با ارزش ۲۰۸ میلیارد دلار و مایکروسافت با ارزش ۲۰۱ میلیارد دلار اختصاص دارد. در رتبه پنجم نیز برند چینی Tencent با ارزش ۱۷۹ میلیارد دلار قرار گرفت. شرکت تحقیقات برند BrandZ با اشاره به رشد عالی شرکتهای چینی، اعلام کرد: امسال نخستین سالی بود که رشد برندهای غیرآمریکایی، سریعتر از برندهای آمریکایی بود. ۱۴ برند چینی وارد لیست ۱۰۰ برند برتر جهان شدهاند. ارزش مجموع ۱۰ برند برتر چینی ۴۷ درصد رشد داشت که در مقایسه با ۱۰ برند برتر آمریکایی دو برابر بود. ارزش ۱۰۰ برند برتر این لیست مجموعا با ۲۱ درصد افزایش به ۴/۴ تریلیون دلار رسیده است. در این بین ۱۴ درصد آن مربوط به شرکتهای گوگل و اپل میشود.
مایکروسافت از آلفابت پیشی گرفت. افزایش ارزش سهام مایکروسافت باعث شد ارزش بازار این شرکت از ۷۵۰ میلیارد دلار عبور کند و آلفابت را در این زمینه شکست دهد. طی چند روز گذشته ارزش بازار مایکروسافت به مبلغ ۷۵۳ میلیارد دلار رسید، به همین دلیل ردموندیها موفق شدند آلفابت (شرکت مادر گوگل) را پشت سربگذارند. آخرین آمارهای ارائه شده، نشان میدهد ارزش بازار آلفابت ۷۳۸ میلیارد دلار بوده است. گوگل و مایکروسافت در سالهای گذشته همواره شاهد تغییراتی در ارزش سهام خود بودهاند. در سال ۲۰۱۵ میلادی، تغییراتی در ساختار گوگل ایجاد شد و از آن به بعد به عنوان یکی از زیرمجموعههای شرکت آلفابت به فعالیت خود ادامه میدهد. علاوه بر رقابت برای تصاحب جایگاه باارزشترین شرکت جهان، دو شرکت آمازون و آلفابت در زمینههای متفاوتی از جمله هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، دستیارهای هوشمند صوتی و رایانش ابری با یکدیگر رقابت دارند.
اوبر راههای جدیدی برای افزایش ایمنی مسافران خود ایجاد کرده است. شرکت اوبر گزینه جدید پنیک (Panic) را برای برقراری تماسهای اضطراری به اپلیکیشن خود اضافه کرد. این اقدام به منظور افزایش ایمنی مسافران در زمان سفر انجام شده است. اوایل ماه آوریل بود که اوبر اعلام کرد با هدف بازگرداندن اعتبار از دست رفته خود در زمینهی ایمنی، قصد دارد گزینهای را برای ارتباط مستقیم با شماره ۹۱۱ (شماره اضطراری تماس با پلیس در آمریکا) در اختیار مسافران قرار دهد. چندی پیش، این سامانه حمل و نقل هوشمند گزینه پانیک را به طور آزمایشی در دسترس کاربران خود در کشور هند قرار داد. از چند روز قبل نیز این گزینه در اختیار تمام کاربران اوبر در آمریکا قرار گرفت. Panic در منوی جدید مرکز ایمنی قرار گرفته است و کاربران حتی از طریق صفحه خانگی نیز میتوانند به آن دسترسی داشته باشند. چنانچه در سفر حوادث غیرمترقبهای پیش آمد، مسافران از طریق این گزینه میتوانند خیلی سریع با فوریتهای پلیس تماس بگیرند. همچنین در منوی مرکز ایمنی اطلاعاتی در خصوص فرآیند انتخاب و تایید رانندگان، بیمه نامهها، دستورالعملهای استفاده از اوبر یا همان فهرست رفتارهای ناهنجاری که موجب مسدودسازی حساب کاربر میشود، نیز وجود دارد. این قابلیت برای مسافران طراحی شده است، اما مدیرتولید اوبر اعلام کرد که به زودی گزینه مشابهی نیز در دسترسی رانندگان قرار خواهد گرفت، زیرا امکان ایجاد خطر برای رانندگان از سوی مسافران هم وجود دارد. وی از گزینه Panic به عنوان راهکاری برای جلوگیری از رفتارهای مجرمانه توسط مسافران و رانندگان یاد کرد.
نظرات