موافقت اپل با بروزرسانی تلگرام در اپ استور

موافقت اپل با بروزرسانی تلگرام در اپ استور

درپی ممانعت اپل از انتشار بروزرسانی اپلیکیشن تلگرام در اپ استور، اخیرا پاول دورف (بنیانگذار و مدیرعامل تلگرام) طی بیانیه‌ای اقدام این شرکت را محکوم کرد. پس از انتشار بیانیه دورف، محدودیت مذکور از سوی اپل لغو شد، اکنون دارندگان آیفون در سراسر دنیا می‌توانند آپدیت جدید این پیام‌رسان را دریافت کنند.

به گزارش اکوسیستم، اخیرا دورف در کانال رسمی خود در تلگرام، شرکت اپل را متهم کرد که پس از فیلتر شدن این پیام‌رسان در روسیه، مانع از ارائه آپدیت تلگرام در اپ استور شد و به این ترتیب محدودیت‌هایی را برای دستگاه‌های مبتنی بر iOS در سطح دنیا به وجود آورده است. اندکی پس از انتشار این بیانه، شرکت اپل بروزرسانی تلگرام را منتشر نمود و مدیرعامل این پیام‌رسان نیز ضمن تایید این مسئله از این شرکت قدردانی کرد.

چند ماه قبل تلگرام به حکم دادگاهی در روسیه، برای کاربران این کشور فیلتر شد. دلیل حکم مسدودسازی این پیام‌رسان در روسیه، ممانعت مسئولان آن از ارائه کلیدهای رمزنگاری به سرویس امنیتی روسیه و فراهم نمودن دسترسی این نهاد به داده‌های کاربران بود.

تصمیم دولت روسیه برای فیلتر کردن این پیام‌رسان، مشکلات زیادی را برای تلگرام به وجود آورد و در نهایت منجر به مسدود شدن میلیون‌ها IP در پلتفرم‌های ابری گوگل و آمازون شد. دولت روسیه حتی از شرکت‌هایی آمریکایی نظیر اپل درخواست کرد که این اپ را از فروشگاه‌های نرم افزار خود حذف کنند.

علیرغم درخواست دولت روسیه، کمپانی اپل، تلگرام را از نسخه روسی اپ استور حذف نکرد، اما از ماه مارس سال جاری میلادی دریافت بروزرسانی‌های این پیام رسان برای دستگاه‌ها مبتنی بر iOS در سراسر جهان محدود شد.

دوروف در واکنش به این اقدام اپل، آن را مسئله بسیار بزرگی دانست و ادعا کرد که نسخه iOS تلگرام با قانون حریم خصوصی اتحادیه اروپا (GDPR) که اخیرا به تصویب رسید، مطابقت ندارد و به همین دلیل می‌تواند جریمه‌های سنگینی را برای اپل به دنبال داشته باشد.

مدیرعامل تلگرام در این خصوص نوشت: از زمانی که مقامات روسیه از اپل خواستند که تلگرام را از اپ استور حذف کند، این شرکت نیز مانع از ارائه آپدیت این پیام‌رسان برای دستگاه‌های مبتنی بر iOS شد. این در حالی است که تنها ۷ درصد از کل تلگرام در روسیه هستند، اما این شرکت آمریکایی محدودیت فوق را برای تمام کاربران در سراسر دنیا اعمال کرده است.

پس از انتشار این بیانیه، اپل محدودیت بروزرسانی تلگرام برای دستگاه‌های مبتنی بر iOS را لغو کرد. دورف با تایید این خبر، از تیم کوک (مدیرعامل اپل) به خاطر اینکه علیرغم محدودیت‌های اخیر آپدیت تلگرام در اپ استور عرضه شده است، قدردانی و تشکر کرد.

    نظرات