راه اندازی مرکز کشت زعفران ایروپونیک توسط شرکت مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

راه اندازی مرکز کشت زعفران ایروپونیک توسط شرکت مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

افزایش خشکسالی های منطقه ای در ایران موجب شده کشاورزان از کشت محصولی که نیاز به آب فراوان دارد به کشت محصولات کم آب به مانند زعفران که نیاز آبی کمتری دارد روی آوردند و کشت ایروپونیک زعفران بخاطر مصرف کم آب بهترین روش برای کشت در راستای مدیریت مصرف آب میباشد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری آذربایجان غربی، حسین پورعلی، عضو هیات مدیره شرکت یاشیل درنیکای فرتاک با بیان اینکه در کشور  کشت زعفران با روش ایروپونیک  به صورت پایلوت و آزمایشی در چندین شهر از جمله شهر ارومیه در آذربایجان غربی به اجرا رسیده و نتایج رضایت بخشی حاصل گشته است، توضیح داد: ائروپونیک یا هواکشت روش نوینی از باغبانی سرپوشیده است که در آن زعفران در حالی رشد و نمو میکنند که ساختار پیاز زعفران در هوا معلق بوده و بوسیله اسپری مداوم آب و مواد معدنی محلول   به رشد فوق، تغذیه میشوند.
وی ادامه داد: با این روش، گیاه بدون نیاز به بستر، به رشد فوق العاده ای دست پیدا میکنند و  این روش ساده ترین و مطمئن ترین راه برای افزایش بازدهی در تولید محصولات گلخانه ای است.
عضو هیات مدیره شرکت یاشیل درنیکای فرتاک با بیان اینکه ظرفیت اسمی این مرکز کشت  ۲۰ تُن پیاز زعفران گلخانه‌ای  و تولید بیش از ۲۰ کیلوگرم کلاله در هر دوره است، توضیح داد: در آئروپونیک، مواد مغذی و آب به صورت ذرات ریز پودرمانندی به ریشه گیاه منتقل شده و از آنجا که مقادیر بیشتری اکسیژن و مواد مغذی در اختیار گیاه قرار میگیرد، منجر به رشد سریع آن میشود.
پور علی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک سالن به مساحت ۴۰۰ مترمربع برای این طرح درنظر گرفته شده است، گفت: یک مزرعه پنج هکتاری نیز در جوار گلخانه کشت زعفران ایجاد کرده‌ایم.
وی افزود: این مجموعه به صورت مستقیم برای ۱۰ نفر و غیرمستقیم ۶۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.
شایان ذکر است یک خاک فشرده تنها ۳۰ درصد به ریشه ها اکسیژن میرساند، در حالی که در سیستم هیدروپونیک  ۵۰ درصد  و در سیستم  ایروپونیک، امکان اکسیژن رسانی تا ۹۹ درصد نیاز واقعی گیاه وجود دارد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

منبع خبر

پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

پارک علم و فناوری آذربایجان غربی یک پارک علم و فناوری در شهر ارومیه می باشد

    نظرات