راز موفقیت بازی محبوب Candy Crush

راز موفقیت بازی محبوب Candy Crush

بازی Candy Crush یکی از مشهورترین بازی‌های رایگان موبایل است که از زمان ارائه تاکنون توانسته بیش از 910 هزار و 385 دلار در روز درآمد داشته باشد. این بازی توسط شرکت کینگ ارائه شد و از آنجایی که به  موفقیت چشم‌گیری دست یافت، باعث شد تا این شرکت همچنان بروزرسانی‌های این بازی را در اختیار کاربران قرار دهد.

به گزارش اکوسیستم، ایده اصلی برای داستان بازی Candy Crush چندان تازه و نو نبود و در واقع همان استراتژی بازی Bejeweled که توسط شرکت Sweets ارائه شده بود را اجرا می‌کرد اما این بازی توانست با اتخاذ استراتژی‌های خاص نظر مخاطبان را به خود جلب نماید. در ادامه به دلایل موفقیت شرکت کینگ در ارائه بازی Candy Crush خواهشم پرداخت.

اولین رمز موفقیت شرکت کینگ در ارائه بازی Candy Crush  یادگیری از اکوسیستم‌های موجود در بازار بوده است. به عقیده توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایلی شرکت کینگ در طراحی بازی Candy Crush توانسته بود استراتژی‌هایی را که مورد علاقه کاربران یا همان افرادی که توسط کارشناسان  Minnows، Dolphins و Whales خوانده می‌شوند اتخاذ کند. Candy Crush اگرچه به صورت رایگان قابل بارگذاری و دسترسی برای کاربران بود اما در هر مرحله برای دسترسی به قابلیت‌های بیشتر کاربر می‌بایست پرداخت‌های درون برنامه‌ای انجام می‌داد و چون هر مرحله از مرحله قبلی هیجان‌انگیزتر و جذاب‌تر طراحی‌شده بود بنابراین کاربر دلیل کافی برای پرداخت هزینه برای رسیدن به مرحله بعد بدون گذراندن زمان زیاد را داشت.

کاربران بازی‌های موبایلی یا همان Minnows ها در واقع افرادی بودند که چون پرداخت‌های درون برنامه‌ای بازی را انجام می‌دادند تا بتوانند به قابلیت‌های بیشتری در این بازی دسترسی داشته باشند برای شرکت کینگ بسیار با ارزش بودند. از طرفی این کاربران همان افرادی بودند که فضای رقابتی را برای سایر افرادی که به این بازی دسترسی داشتند فراهم می‌آورند. یکی از مزایای Candy Crush برای کاربران این بود که دسترسی به این بازی از طریق پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک نیز فراهم بود و از همه مهم‌تر اینکه کاربران فیسبوک می‌توانند از پیشرفت کاربرانی که Candy Crush بازی می‌کردند باخبر باشند و این یعنی تشویق سایر کاربران برای بازی.

قابلیت دیگری که باعث شده بود این بازی در بین کاربران از محبوبیت زیادی برخوردار شود، ارسال پیام‌های یادآوری برای کاربران بود. پیام‌های یادآوری که برای کاربران ارسال می‌شد باعث شده بود که کاربران حتی زمان صف چای هم زمانی را برای بازی کردن اختصاص بدهند. از نظر عده‌ای این قابلیت به نوعی برای کاربران اعتیادآور بود و باعث شده بود تا زمان زیادی را بدون توجه به گذر زمان برای انجام این بازی صرف کنند. در واقع کاربرانی که از طرف توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایلی به نام Whales شناخته می‌شوند یعنی همان کاربرانی که تمایل به برنده شدن در آن‌ها بسیار زیادی است زمان زیادی را برای بازی کردن صرف می‌کردند و از طرف برای بالا رفتن از هر مرحله پول نسبتاً زیادی پرداخت می‌کردند.

استراتژی Candy Crush به این‌گونه بود که اگر کاربران تمایل داشتند تا بدون گذراندن مدت زمانی مثل 1 روز یا حتی سه روز برای رسیدن به مرحله با سرعت به مرحله بعدی برسند باید پرداخت‌های درون برنامه‌ای انجام می‌دادند.

استراتژی‌های شرکت کینگ در طراحی بازی Candy Crush بسیار جذاب بود. در واقع طراحی هر مرحله نسبت به مرحله قبل بسیار زیباتر و هیجان‌انگیزتر بود و این امر خود دلیلی بود برای جذب کاربر و مجاب کردن وی برای پرداخت هزینه که هر چه سریع‌تر به مرحله بعدی دسترسی داشته باشد.

راز دیگری که باعث موفقیت Candy Crsuh شده بود حفظ اصالت و پرهیز از کمال‌گرایی بود. در دنیای تکنولوژی حفظ اصالت یکی از مهم‌ترین اصولی است که هر شرکت یا فردی باید برای موفقیت به آن توجه داشته باشد. در واقع اگرچه بازی‌های مشابه به Candy Crush در فروشگاه‌های اپلیکیشن کم نیست اما چیزی که باعث محبوبیت این بازی در بین کاربران شده بود، حفظ اصالت در عین نوآوری و پرهیز از کمال‌گرایی بود. یکی از مزیت‌هایی که بازی Candy Crush نسبت به بازی Farmville (که آن هم بر روی پلتفرم فیسبوک قابل دسترسی بود) داشت این بود که کاربر اصولاً نیازی به کلیک‌های پشت سر هم و سپری کردن مدت زمان زیاد برای به ثمر رساندن تلاش خود نداشت.

اما آخرین رمز موفقیت بازی Candy Crush برای جذب کاربر بیشتر این بود که این بازی توانسته بود تا حد قابل توجهی خود را با روال عادی و برنامه‌های روزانه کاربر وفق دهد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازی Candy Crush محدودیت در تعداد دفعاتی بود که کاربر می‌توانست در یک‌زمان بازی را انجام دهد و به عبارت دیگر کاربر تنها 5 بار می‌توانست در هر زمان یک مرحله را تکرار کند تا برنده شود و یا اینکه 5 بار بعد از هر باخت شانس ادامه بازی در یک‌زمان را داشت و بعد از تمام شدن 5 بار می‌بایست صبر می‌کرد تا بعد از گذراندن مدت زمان مشخص به او 5 شانس دیگر داده شود. در واقع این محدودیت باعث می‌شود تا کاربر نتواند تمام زمان خود را صرف بازی کردن و غافل شدن از روند زندگی روزانه کند. شرکت کینگ با استفاده از بهترین تکنیک‌ها توانسته بود بازی را طراحی کند که بیشتر برای اوقات فراغت کاربران طراحی‌شده است و نه برای تمام ساعات روز کاربران.

قابلیت جالب توجه دیگر این بازی امکان دسترسی به بازی از طریق کامپیوتر خانگی و گوشی تلفن همراه بود. در واقع اگر کاربر بازی را صبح از طریق کامپیوتر خود انجام داده بود می‌توانست بعد از ظهر ادامه بازی را از طرق تلفن همراه خود انجام دهد.

در زمانی که این بازی محبوبیت زیادی برای کاربران داشت توسط شرکت کینگ پشتیبانی می‌شود و در فاصله‌های زمانی کوتاه به‌روزرسانی می‌شد و قابلیت‌های تازه و جدیدتری به آن افزوده می‌شد.

تمام مواردی که در بالا ذکر شد دست به دست هم دادند تا این بازی از محبوبیت زیادی در میان کاربران برخوردار شود و از همه هم تر درآمد بالایی داشته باشد.

    نظرات