انقلابی در تولید منبع تغذیه ماژولار با محصول شرکت یکتامبدل پارس

منبع تغذیه ماژولار که در صنعت بیشتر با نام رکتیفایر شناخته می شود دارای کاربردهای فراوانی است. صنایع آبکاری، جوش و برش پلاسمایی، آندایزینگ، اکسیداسیون الکترولیتی پلاسمایی، الکتروپولیش، استخراج هیدرومتالوژی و تصفیه الکتریکی از جمله مصرف کنندگان منبع تغذیه ماژولار هستند.
شرکت یکتا مبدل پارس که با هدف ارتقاء دانش فنی و خودکفایی در طراحی و ساخت انواع دستگاه های برقی و مبدل های الکترونیک قدرت در پارک علم و فناوری یزد فعالیت خود را آغاز کرده است؛ محصولی با این عنوان طراحی نموده که همزمان با افتتاح بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار و با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمعی از مسئولین کشوری از این طرح رونمایی شد. به همین بهانه، روابط عمومی پارک علم و فناوری یزد گفتگویی با «محمدهادی زارع» مدیرعامل این شرکت انجام داده است.
وی در زمینه معرفی فعالیت های شرکت خود با بیان اینکه شرکت یکتا مبدل پارس از مجموعه شرکت های مستقر در پردیس علم و فناوری دانشگاه یزد از زیر مجموعه های پارک علم و فناوری یزد است که با هدف ارتقاء دانش فنی و خودکفایی در طراحی و ساخت انواع مبدل های الکترونیک قدرت به ویژه دستگاه های مورد نیاز در صنعت مهندسی مواد تاسیس شده است، گفت: خوشبختانه شرکت دارای یک تیم متخصص با پشتوانه علمی و تجربی است. به طوری که دو نفر از اعضای شرکت، عضو هیات علمی دانشگاه هستند.
امکان تولید انبوه، افزایش کیفیت و کاهش زمان تحویل از مزایای طرح منبع تغذیه ماژولار
وی با اشاره به اینکه منبع تغذیه ماژولار نام محصولی است که در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری با حضور جناب آقای دکتر غلامی، وزیر محترم عتف و دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد، گفت: منبع تغذیه که در صنعت بیشتر با نام رکتیفایر شناخته می شود، دارای کاربردهای فراوانی است و هر کاربرد، مشخصات خاص خود را می طلبد.
زارع افزود: به عنوان مثال در صنعت آبکاری کروم نیاز به ولتاژ ۱۲ ولت داشته و میزان جریان بسته به میزان تولید متغیر است. یک کارگاه رکتیفایر ۱۰۰۰ آمپر و کارگاه دیگر جریان ۲۰۰۰ آمپر سفارش می دهد. این در حالی است که برای کاربردهای دیگر، سطح ولتاژ نیز متفاوت است.
وی تصریح کرد: در نتیجه هر کاربرد نیازمند طراحی و ساخت بر اساس سفارش مشتری است. در این شیوه زمان تحویل رکتیفایر به مشتری طولانی بوده وعلاوه بر آن هزینه های تولید نیز بالا است.
مدیرعامل شرکت یکتا مبدل پارس با اشاره به مزایای محصول تولید شده شرکت خود، گفت: در طرح پیشنهادی، رکتیفایرهای مشابه با ولتاژ و جریان مشخص تولید می شود و با توجه به نیاز مشتری، تعدادی از آن ها به صورت سری یا موازی با یکدیگر قرار می گیرند تا به ولتاژ و جریان مورد نیاز دست یابد.
بسیاری از تجهیزات این منبع تغذیه به طور کامل در شرکت یکتا مبدل پارس ساخته شده است
زارع افزود: منبع تغذیه ماژولار دارای مزایای مهمی نسبت به منبع تغذیه سفارشی است از جمله آنکه امکان تولید انبوه آن وجود دارد. در نتیجه هزینه تولید کاهش می یابد و زمان تحویل به مشتری به حداقل مقدار خود می رسد. علاوه برآن، قابلیت اطمینان رکتیفایر نیز افزایش می یابد چراکه با خرابی یکی از ماژول ها، کل خط تولید متوقف نمی شود بلکه تا رسیدن ماژول سالم، منبع تغذیه با توان پایین تری کار می کند.
وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه مهندسی برق و به طور خاص الکترونیک قدرت، تنها تعداد محدودی از کشورها امکان ساخت برخی از تجهیزات مانند نیمه هادی ها، پردازنده، مدارات مجتمع و برخی قطعات پسیو را دارند، گفت: . با این وجود طراحی و ساخت بسیاری از تجهیزات این منبع تغذیه به طور کامل در شرکت دانش بنیان یکتا مبدل پارس انجام شده است.
زارع تاکید کرد: حداکثر تلاش مجموعه، انتخاب قطعات با کیفیت و انجام تست ها تحت شرایط مختلف برای اطمینان از کیفیت بالای محصول است.
قوانین دست و پا گیر و کمبود نقدینگی، مهمترین مشکل شرکت های نوپا است
مدیرعامل شرکت یکتا مبدل پارس، قوانین دست و پا گیر و کمبود نقدینگی را مهمترین مشکلات شرکت های نوپا دانست و گفت: متاسفانه شرکت ما نیز در زمینه نقدینگی دارای مشکلاتی بوده که برای حل این مشکل در حال رایزنی با پارک علم و فناوری یزد و صندوق پژوهش و فناوری استان یزد هستیم.
زارع با بیان اینکه پارک های علم و فناوری نقطه عطفی در مسیر رشد شرکت های نوپا و تبدیل ایده به محصول در سراسر دنیا هستند، گفت: برگزاری دوره های آموزشی و مشاوره، دعوت از مسئولان و صاحب نظران، ارائه تسهیلات و امکان تعامل با سایر شرکت های مستقر در پارک، بخشی از مزایای استقرار است.

وی پیشنها داد: برگزاری تور بازدید از نمایشگاه های داخلی و خارجی، بازاریابی محصولات و تعامل با صنایع مختلف در جهت شناسایی فرصت ها و نیازها در دستور کار پارک علم و فناوری یزد قرار گیرد.
توجه به پژوهش های کاربردی و حمایت از شرکت های دانش بنیان، تنها راه بی اثر کردن تحریم ها
زارع، تنها راه بی اثر کردن تحریم ها و ایجاد رونق در تولید و اشتغال را اعتماد به جوانان، توجه به پژوهش های کاربردی و حمایت از شرکت های دانش بنیان دانست و گفت:. لازمه این امر، تغییر در نگرش مسئولان، تدوین سیاست های بلند مدت و تخصیص بودجه بیشتر به شرکت های نوپا و مراکز تحقیقاتی است.
وی با انتقاد از محدود شدن فعالیت مسئولین به هفته پژوهش، گفت: شاهد این هستیم که در چند روز مانده به هفته پژوهش، مسئولان به تکاپو می افتند و در بازدید از شرکت ها و دانشگاه ها، فناور برتر را انتخاب می کنند، در نمایشگاه ها حضور می یابند و در نهایت از برخی شرکت ها یا محققان تجلیل می کنند. متاسفانه باید عرض کنم این فعالیت ها گرچه شایسته تقدیر است لیکن به دلیل مقطعی بودن با روحیه کار جهادی سازگار نیست.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری یزد

منبع خبر

پارک علم و فناوری یزد

پارک علم و فناوری یزد

زندگی با طعم فناوری ایرانی

    نظرات