الگوریتم تبعیضآمیز یا اشتباهی تصادفی؟ / کارشناسان اپل را به تبعیض جنسیتی در پروژه جدید کارت اعتباری متهم کردند
اما این اقدام نمیتوانست چندان بادوام باشد، چراکه افزایش قیمت سختافزارها در بلندمدت میتوانست باعث کاهش بیشتر سهم بازار اپل شود، در نتیجه ماجراجوییهای تازهای از سوی این کمپانی شناختهشده آغاز شد. این دو سرویس جدید در واقع اصلیترین گامهای اپل برای افزایش درآمدهای خود از طریق فروش خدمات بود، اما ماجراجویی دیگر اپل، از این هم فراتر رفت. اقدام اپل برای ورود به حوزه خدمات مالی، با واکنشهای غافلگیرانهای مواجه شد، بسیاری علاقهمند بودند متوجه شوند که ماجراجویی جدید این کمپانی نوآور در حوزه اعتباری به چه نتیجهای میرسد. هنسون تاکید کرده که حتی درخواست مجدد همسرش برای افزایش سقف اعتباری کارت، از سوی اپل رد شده است. این کارت اعتباری که برای استفاده کاربران تجهیزات اپل، از جمله آیفون، آیپد، مکبوک و اپلواچ طراحی شده تا با استفاده از نرمافزار «اپلپی» تراکنشهای مالی را انجام دهند، ویژگیهای منحصربهفردی دارد. این جنجال بلافاصله توسط رسانهها بازنشر شد و توجه بسیاری از فعالان حوزه مالی و فناوری را به خود جلب کرد. وزنیاک در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «ما هیچ حساب بانکی مجزایی نداریم و همه داراییهایمان مشترک است.» او در ادامه تاکید کرد: «به نظرم اصولا قرار نیست این شکایت ما توسط آدمها رسیدگی شود، الان دوران فناوریهای بزرگ در سال ۲۰۱۹ است و سرنوشت ما دست الگوریتمهاست.» اپل بهسرعت حاضر به پاسخگویی در مورد این جنجال تبعیض جنسیتی نشده است. باید منتظر نتایج تحقیقات نهادهای نظارتی ماند که آیا تبعیض در اختصاص سطح اعتبار میان زنان و مردان، یک اقدام عامدانه در الگوریتم تشخیص هویت اپل است یا یک اتفاق تصادفی که فقط تعداد کمی از افراد با آن مواجه شدهاند. همزمان با این جنجالها خبرهایی از درون کمپانی به بیرون درز کرده که تعدادی از کاربران اپلکارت با مشکل پرداخت از طریق اپلیکیشن «والت» اپل مواجه شدهاند و گروهی گهگاه نمیتوانند با اپلکارت هزینه خود را پرداخت کنند یا در مواردی با پرداختهای چندباره مواجه میشوند. جنجال تبعیض جنسیتی شاید چندان مانع بزرگی در مقابل توسعه کارت اعتباری اپل نباشد، اما لازم است بدانیم که اپل و گلدمن ساکس، مسیر بسیار طولانی برای حلوفصل مسائل این سرویس پیش رو دارند. اگر درست حساب کرده باشم، درست ۴۸ ساعت بعد از انتشار توییت «دیوید هاینمایر هنسون»، «اداره خدمات مالی ایالت نیویورک (DFS)» وارد عمل شد تا بررسیها در مورد وقوع تخلف قانونی در این جنجال را آغاز کند. اما واقعیت این است که اگر شکایتهای زیادی دریافت شده بود، احتمالش زیاد بود که اداره خدمات مالی خیلی زودتر اقدام به تحقیقات را علنی میکرد و ردپایی از این تحقیقات در خبرهای پیشین هم پیدا میشد. اگر تصور کنیم که هیچ شکایت قبلی در این مورد وجود ندارد یا تعداد آنها ناچیز است، آیا اساسا درست است که یک نهاد بیطرف مقرراتگذاری مالی، فقط با انتشار عمومی اتهامات از سوی دو فرد مشهور تحقیقات از یک پروژه بزرگ مالی را آغاز کند؟ هر اندازه که سقف اعتبار موجود در کارت اعتباری همسران هنسون و وزنیاک بیشتر بود، آنها هم بیشتر خرج میکردند که به معنای درآمد بیشتر برای اپل و گلدمن سکس بود. هنسون در توییتهای خود اشاره میکند که او و همسرش بهصورت مشترک اظهارنامه مالیاتی پر میکنند، اما چه خوشمان بیاید، چه بدمان بیاید، این موضوع نقشی در تخصیص اعتبار توسط سامانه اعتباری اپل ندارد. بدون اینکه بدانیم همسر هنسون و همسر وزنیاک دقیقا چه جزئیاتی را در فرم ثبتنام خود وارد کردهاند، نمیتوان ارزیابی کرد که آیا الگوریتم این سامانه تبعیضآمیز طراحی شده است یا نه. آیا مسئول طراحی الگوریتم گلدمن ساکس است یا اپل؟ مقاله پایگاه خبری بلومبرگ به «الگوریتم گلدمن برای اپلکارت» اشاره میکند، اما اپل در آگهیهای تبلیغاتی خود شعار «محصول اپل، نه یک بانک» را وعده داده است. اگر الگوریتم تخصیص اعتبار این کارت اعتباری توسط گلدمن ساکس طراحی شده باشد، آیا میتوان گفت که اپل تبلیغات گمراهکننده منتشر کرده است؟ شاید نهادهای رگولاتوری به جای رسیدگی به الگوریتم، اول باید در مورد تبلیغات اپل تحقیق کنند.
متن کامل خبر در سایت راه پرداخت
نظرات