میزگرد تخصصی «بررسی مسائل و مشکلات فراروی شرکت های فناور و دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات در سال رونق تولید »

میزگرد تخصصی «بررسی مسائل و مشکلات فراروی شرکت های فناور و دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات در سال رونق تولید »

میزگرد تخصصی «بررسی مسائل و مشکلات فراروی شرکت های فناور و دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات در سال رونق تولید »، ۳۰ دی ۹۸، با حضور محمدرضا پاکدل، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، محمد قویدل، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل پارک یزد، امیرجهانگرد، مدیر پردیس فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک یزد، علی رفیعی فرد، مدیرعامل شرکت پویان سیستم، ابوالفضل ساجدی، مدیرعامل شرکت سپهر سلامت و علیرضا کاظمی، مدیرعامل شرکت سپهرافزار ایرانیان در سالن جلسات مرکز فناوری اقبال برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری یزد، در این نشست محمد قویدل، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل پارک یزد با اشاره به رتبه برتر استان یزد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که حاصل سیاست گذاری صحیح بخش دولتی و همراهی بخش خصوصی است، گفت: در این میزگرد چند محور اعم از مسائل کپی رایت و نقش قانون کپی رایت در توسعه شرکت های دانش بنیان، نقش دولت در ارتقای بخش خصوصی و کاهش مشکلات حوزه آی تی، فعالیت بخش خصوصی برای رفع مشکلات و دانشگاه ها همچنین پیوند علم و ثروت مورد بررسی قرار می گیرد.
وی افزود: در زمینه رونق تولید میزگرد هایی تخصصی تدوین شده است و از شرکت های خصوصی دانش بنیان و متخصصین فناور و مدیران کل برای حضور در این میز گرد ها دعوت خواهند شد.

هوشمند سازی و تقویت آی سی تی، راه نجات استان یزد
محمدرضا پاکدل، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، راه نجات استان را تقویت‌ آی سی تی و هوشمند‌سازی دانست و گفت: دانشگاه و‌ آی سی تی و بخش خصوصی باید در حوزه خود به صورت تخصصی عمل نموده و وزارت ارتباطات هم وظیفه اصلی خود که همان توسعه زیرساخت‌های‌ ای سی تی در کل کشور است را انجام دهد.
وی با بیان اینکه استان یزد به نسبت تراکم جمعیت و وسعت، موفق‌ترین استان در دسترسی به زیر ساخت‌های ای تی در کشور و سومین استان در توسعه زیرساخت‌ها است، گفت: ایران در مقایسه با منطقه و دنیا از نظر
‌آی سی تی بسیا رخوب عمل کرده و این پیشرفت به ویژه طی چند سال اخیر کاملا مشهود است

کشوری که تولید نداشته باشد همواره تحریم است
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد با اشاره به جنگ اقتصادی آمریکا و کشورهای غربی با ایران، گفت: کشوری که تولید نداشته باشد همواره تحریم است و متاسفانه با وجود موقعیت مناسب جغرافیایی و منابع و نیروی انسانی در کشور، تا کنون به عنوان یک کشور مصرف کننده به تولید و استقلال اقتصادی فکر نمی کردیم و به همین دلیل هم یک کشور خارجی به این راحتی ما را از نظر اقتصادی تهدید می کند.
پاکدل رونق گردشگری در کشور را در گرو تقویت مبادی آی تی دانست و گفت: در حوزه آی تی و فناوری اطلاعات و ارتباطات ظرفیتی که در ایران برای کل اقتصاد کشورداریم اقتصاد دیجیتال است به طوری که تقویت آن می تواند در تمام حوزه ها رونق ایجاد کند.
وی با بیان اینکه صنعت فضایی یک صنعت پیشرو در کشور است، گفت: با توجه کردن به این صنعت و دریافت داده های فضایی در استان یزد می توانیم دامداری، معدن و کشاورزی را متحول کنیم.
پاکدل با انتقاد از وضعیت مهاجرت در استان یزد، اظهار داشت: متاسفانه شاهد این هستیم که متخصصان به بیرون از یزد می روند و افراد کارگر با مهارت پایین وارد یزد می شوند که این باعث می شود در ۱۰ سال آینده ژن یزد تغییر کرده و دیگر بازگشت به یزد واقعی سخت شود.
وی با اشاره به وجود صنایع خرد در استان، گفت: اگر به حوزه آی تی توجه شده و تجارت الکترونیک رونق پیدا کند، صنعت رو به جلو حرکت نموده و حاشیه سودش بیشتر می شود.

استفاده از نرم افزارهای خارجی، بازی در زمین دشمن است
امیر جهانگرد، مدیر پردیس فناوری ارتباطات و اطلاعات پارک علم و فناوری یزد نیز در این نشست با انتقاد از آموزش و پرورش در جلوگیری از شکوفایی خلاقیت دانش آموزان، گفت: اصل مساله در آموزش و پرورش اتفاق می افتد و ما نباید انتظار داشته باشیم یک فارغ التحصیل دانشگاهی بتواند یک شرکت کامپیوتری تاسیس کند چون خلاقیتی در دوران کودکی در او ایجاد نشده است.
وی با اشاره به عدم اقبال و اعتماد بخش دولتی به حمایت از بخش خصوصی در حوزه آی تی، گفت: دستگاه های دولتی و غیر دولتی با استفاده از نرم افزار بومی در واقع یک تیم نرم افزاری ایرانی را حمایت می کنند در حالی که متاسفانه اکثر آن ها عضو توییتر و نرم افزارهای خارجی دیگر هستند که این در حقیقت بازی در زمین دشمن است.
جهانگرد در ادامه با بیان اینکه رشته های دانشگاهی مهندسی نرم افزار،کامپیوتر، برق و مخابرات و علوم کامپیوتر در حوزه آی تی تاثیرگذار هستند، گفت: اخیرا با جذب نیروهای جوان در دانشگاه یزد، وضعیت تدریس علوم کامپیوتر در این دانشگاه متفاوت شده و به نظر می رسد افراد خوبی برای پیشرفت آی تی استان یزد تربیت شوند.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات شرکت های فناور در استان یزد، کمبود منابع انسانی متخصص در حوزه آی تی است که امیدواریم با بهبود وضعیت آموزشی این مسائل مرتفع شود.

تنها راه نجات از تحریم ها در صنعت، به کارگیری مهندسی معکوس است
علی رفیعی فرد، مدیر عامل شرکت پویان سیستم تنها راه نجات از تحریم ها در صنعت را به کارگیری مهندسی معکوس دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب در جایی فرمودند که تحریم ها باعث رشد می شود و من این حرف را به عینه تجربه کرده ام.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه باید به مدیریت دانش بپردازد، بیان کرد: همکاری مستمر دانشگاه با این شرکت های فناور می تواند خلا آموزش را پر کند.
رفیعی فرد افزود: همراه شدن صنعت با فناوری اطلاعات می تواند تغییر بزرگی در همه زمینه ها باشد

سوء مدیریت، یکی از دلایل ضعیف ماندن کشور در حوزه فناوری اطلاعات
علیر ضا کاظمی، مدیرعامل شرکت سپهر افزار ایرانیان نیز در این میزگرد تخصصی ضمن قدردانی از برگزاری این نشست، گفت: امیدواریم برگزاری چنین میزگردهایی ادامه داشته باشد تا مشکلات و مسائل مدون شده و کم کم وارد فاز پیگیری و اجرا شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه ما در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشتر از این که ضعیف باشیم مستضعف هستیم، گفت: به این معنا که در این زمینه ضعیف نگه داشته شده‌ایم.
کاظمی یکی از عواملی که شرکت های ایرانی را ضعیف نگه داشته است، تلاش بی وقفه دشمنان دانست و گفت: آن کسی که دانش را در اختیار ما قرار می‌دهد قسمت‌های مهم آن را تحریم کرده است چراکه در همه شرکت‌های دنیا قانون منع همکاری با ایران وجود دارد .
کاظمی سوء مدیریت را یکی دیگر از دلایل ضعیف ماندن کشور در حوزه فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت: متاسفانه مدیران ما در شرایط تحریم چه در زمینه زیرساخت و چه در زمینه فناوری اطلاعات آرایش خود را متناسب با شرایط جدید تغییر نداده و حرکت به سمت استقلال دیده نمی شود.
وی تصریح کرد: برای مثال شرکت های دولتی در این شرایط بد اقتصادی و تحریم از نرم افزارهای خارجی استفاده می‌کنند و این مخالف منافع ملی است.
مدیرعامل شرکت سپهر افزار ایرانیان افزود: یکی دیگر از عوامل ضعیف شدن شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، غرب زدگی آنها و پیروی از شرکت‌های امریکایی است.
ابوالفضل ساجدی، مدیرعامل شرکت سپهر سلامت نیز با انتقاد از وضعیت مهاجرت در استان یزد، گفت: متاسفانه توازن شهر یزد با مهاجرت به هم ریخته و جمعیت مهاجر غیر متخصص افزایش یافته است به طوری که در بلند مدت قطعا مشکل ایجاد می کند.
وی با تاکید بر لزوم درونی شدن برخی مفاهیم در جامعه، گفت: باید کارمند و مدیر حامی کارآفرین داشته باشیم و این مفاهیم درونی شود.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری یزد

منبع خبر

پارک علم و فناوری یزد

پارک علم و فناوری یزد

زندگی با طعم فناوری ایرانی

    نظرات