بیست و سومین رویداد شتاب آذربایجان(روشا) برگزار شد

بیست و سومین رویداد شتاب آذربایجان(روشا) برگزار شد

بیست و سومین رویداد شتاب آذربایجان(روشا)؛کار آفرینی در ۲۰۰دقیقه با موضوع مدیریت سبز با مشارکت پارک علم و فناوری آذربایجان غربی، سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی و شرکت دانش بنیان بهینه فرآیند الکترونیک فیدار و سایان الکتریک، فعال در زمینه کاهش مصرف انرژی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم  و فناوری آذربایجان غربی، هدف از برگزاری رویداد شتاب آذربایجان با موضوع مدیریت سبز شناسایی و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های جدید به ‌منظور راه‌اندازی کسب و کارهای فناورانه در زمینه مدیریت مصرف انرژی، راه کارهای فناورانه کاهش آلودگی، جایگاه زیر ساخت های سبز در برنامه ریزی و مدیریت شهری بود.

باید گفت هدف مدیریت سبز کاهش هزینه و آثار منفی زیست محیطی ناشی از مصرف در دستگاههای دولتی از طریق اجرای نظام مدیریت محیط زیستی، تغییر الگوی مصرف، مصرف بهینه منابع و کاهش ضایعات و در نهایت بهبود محیط زیست می باشد.مدیریت سبز و سبز شدن به آن سادگی و سهولتی که تصور می‌شود نیست. درحالی‌که به فکر محیط‌زیست بودن بسیار سود و فایده دارد، سبز شدن واقعی دردسرها و سختی‌هایی هم به همراه دارد، مدیریت سبز یک مفهوم آکادمیک به‌شمار می‌آید. در همین راستا کارهای پژوهشی و علمی زیادی برای تبیین این مفهوم تازه مدیریتی انجام گرفته است، اگرچه هنوز ترس‌هایی برای عملیاتی شدن این نوع مدیریت وجود دارد، اما دستاوردهای خوبی هم داشته است .

بحران انرژی

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی در این رویداد با اشاره به اینکه در سال ۲۰۵۰ ، جهان با بحران غذا ، انرژی و آب آشامیدنی  رو به رو خواهد بود، اظهار کرد: اگر انرژی به درستی استهسال شود، قطعا می توان آب را هم پیدا کرد، بنابراین آنچه که امروز مطرح است بحث انرژی می باشد.

دکتر علی  محمدنیکبخت با ارائه آخرین آمار از مصرف انرژی در کشور های مختلف جهان، توضیح داد: کشور ایران در زمینه مصرف انرژی در بین  ۱۰ کشور اول جهان است.

وی ادامه داد:  جالب است  بدانید در برنامه پنجم توسعه سهم انرژی های تجدیدپذیر در کشور  ۱۰درصد بود و این به آن معنی است که می خواستند ۱۰ درصد از مصرف انرژی کشور را از محل انرژٍی های تجدید پذیر تامین کنند که این برنامه محقق نشد.

رئیس پارک علم و فناوری استان افزود: در برنامه ششم توسعه که برای سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی شده است این سهم ۵ درصد است که تا کنون حدود یک درصد انرژی کشور از محل انرژی های نوین تامین می شود درحالی که در ترکیه و امارات این رقم ۱۵ درصد می باشد.

دکتر نیکبخت با اشاره به بحث آلودگی هوا که  این روزها معضل بسیار بزرگی برای شهرها محسوب می شود، اظهار کرد: روزهای ناسالم برا ی گروه های حساس در شهر های بزرگی مثل تهران خیلی زیاد  شده است و حتی ارومیه ای که مشهور به هوای پاک بود، هم اینک درگیر این معضل می باشد.

وی با بیان اینکه ما چقدر دیگر می توانیم از نفت  بهره مند باشیم، گفت: سوال هایی به ذهن خودم رسید که بایستی  به آن ها پرداخت که شامل موارد ذیل می  شود:

-آیا می شود مصرف انرژی را کاهش داد؟

-آیا راهی برای تامین انرژی غیر از منابع فسیلی هست؟ اگر هست چقدر می توان روی آنها حساب باز کرد؟ تا چه حد قابل اطمینان و قابل استهسال هستند؟

-مشکلات بالا چقدر مدیریتی است و چقدر تکنولوژیک است؟

پس از سخنرانی دکتر نیکبخت، یک  ویدیو کنفرانس با پرفسور حمید دوست محمدیان استاد تمام و‌پژوهشگر دانشگاه FHM آلمان، استاد مدعو دانشگاه TU برلین، مدیر ارشد پروژه رنکینگ SME ها ایران با متد آلمانی برای شرکت کنندگان برقرار شد که ایشان در حول محور مدیریت سبز  برای شرکت کنندگان سخنرانی کردند که بخشی از سخنرانی ایشان را در زیر می خوانید.

توسعه پایدار چیست؟ و چرا اینقدر درباره آن صحبت می شود ؟

پرفسور دوست محمدیان با بیان اینکه آیا پایداری فقط مربوط به  محیط زیست است  یا مباحث دیگه ای  هم در آن دخالت دارند، توضیح داد:  امروزه در دنیا، یکی از معضلاتی که سر و کار داریم کمبود منابع است که  در واقع  دلیل آن نیز مصرف بیش از حد منابع می باشد.

وی با ابراز اینکه چگونه می توانیم به وسیله نوآوری منابع جدیدی در اختیار داشته باشیم، گفت: ما باید با مباحث پایداری و مدیریت سبز  بیشتر آشنا شویم چرا که مدیریت سبز فقط محیط زیست نیست.

پروفسور دوست محمدیان درباره  شاخص های مهم در این زمینه اظهار کرد: از جمله  شاخص های مهم ،اقتصاد سبز، کسب و کار آبی و سبز، توسعه پایدار، نوآوری، شرکت های هیبریدی یا ترکیبی، بحث مسئولیت اجتماعی، هوشمند سازی، مدیریت زباله و انرژی میباشد و  زمانی که صحبت از مدیریت سبز  میکنیم تمام این مباحث را دربر میگیرد.

وی با بیان اینکه همه این ها زمینه های مورد نیاز برای داشتن دانش مدیریت سبز است، توضیح داد: اگر شما دنبال این هستید کسب و کار جدیدی در ایران راه اندازی کنید با توجه به شرایط اقتصادی امروزه این توسعه  می تواند بصورت شرکت های ترکیبی باشد، چرا که  امروزه شرکت های دنیا به این سمت و سو رفته اند.

وی افزود: شرکت های بزرگ دنیا علاوه بر مسایل مالی به محیط زیست و مسایل اجتماعی هم توجه می کنند و

نمیتوانند فعالیتی کنند که محصولشان به زندگی بشری آسیب وارد کند.

برای دریافت فایل ارائه پروفسور دوست محمدیان کلیک کنید.

شایان ذکر است در بیست و سومین رویداد شتاب آذربایجان بیش از ۷۰ نفر شرکت کننده با ۱۰ ایده شرکت داشتند که پس از ارائه و داوری از سوی دواران، سه ایده برتر با نام های پارک محیط بان از خانم فائزه خوشخو، جلیک سبز اسپیرولینا از آقای سالار محمودی، پس انداز سبز از آقای علی مناف زاده به عنوان ایده های برتر این رویداد انتخاب شدند و  و ایده اپلیکیشن بازآفرین از آقای سینا مرادی نیز قابل تقدیر دانسته شد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

منبع خبر

پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

پارک علم و فناوری آذربایجان غربی یک پارک علم و فناوری در شهر ارومیه می باشد

    نظرات