فیسبوک طرح جدیدی را برای جاسوسی از کاربران ثبت کرده است

فیسبوک طرح جدیدی را برای جاسوسی از کاربران ثبت کرده است

خبرگزاری مشیبل (Mashable) به تازگی گزارشی را در مورد یکی از پتنت‌های فیسبوک منتشر کرده است. براساس گزارش این خبرگزاری، این پتنت به احتمال روشن کردن میکروفون گوشی موبایل کاربران توسط این کمپانی اشاره دارد.

به گزارش اکوسیستم، این تصور که فیسبوک مکالمات کاربران را رصد کند تا براساس صحبت‌های آفلاین آنها تبلیغات را نمایش دهد، چندان دور از ذهن و عجیب نیست. اطلاعاتی که کمپانی‌های بزرگ در مورد کاربران خود جمع آوری می‌کنند، گاهی اتفاقی و گاهی برمبنای کوکی‌ها است؛ اما این بدان معنا نیست که فیسبوک نداند چگونه از کاربران خود جاسوسی کند، حتی اگر بنیانگذار آن قسم بخورد که هیچگاه به استفاده از این راهکار روی نمی‌آورد.

خبرگزاری مشیبل اخیرا پتنتی متعلق به فیسبوک را پیدا کرده است که از احتمال روشن کردن میکروفون موبایل کاربران از راه دور توسط این شرکت اشاره می‌کند. برای این منظور فیسبوک سیگنال‌هایی غیرقابل شنیدن برای انسان را در محتویات مخابره‌ای از قبیل تبلیغات تلویزیونی قرار می‌دهد، اگرچه کاربران نمی‌توانند این سیگنال‌‌ها را بشنوند، اما از سوی دیواس‌های هوشمند قابل دریافت هستند. این سیگنال‌ها به دستگاه هوشمند دستور ضبط صداهای پیرامون را می‌دهد و سپس اطلاعات را برای تحلیل به این شرکت ارسال می‌کند.

فیسبوک پتنتی را برای روشن کردن میکروفون موبایل ثبت کرده است

اگرچه روشن کردن میکروفون از راه دور و با استفاده از سیگنال‌هایی که کاربران آن را نمی‌شنوند، به اندازه کافی خبیثانه به نظر می‌رسد، اما این پایان ماجرا نیست. هدف این شبکه اجتماعی از راه اندازی این سیستم، تشخیص بازخورد افراد نسبت به یک محتوای خاص براساس صدای محیطی است. بنابراین شاید در آینده تبلیغاتی تلویزیونی نمایش داده شوند که موبایل کاربران را به ضبط واکنش آنها نسبت به آگهی مذکور مجبور می‌کنند.

این تکنولوژی رویای بزرگ هر شرکت تبلیغاتی است و این موضوع زمانی باعث نگرانی می‌شود که بدانیم فیسبوک برای پیاده سازی چنین سیستمی به هیچ مجوزی نیاز ندارد. بنابراین چندان دور از ذهن نیست که تصور کنیم پس از ضبط صدا، نوبت به دسترسی به قابلیت فیلم‌برداری و حتی تماس تلفنی برسد. به دنبال منتشر شدن این خبر، فیسبوک واکنش نشان داد و اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای استفاده از این تکنولوژی ندارد؛ اما احتمالا دلیلی وجود دارد که مارک زاکربرگ (مدیرعامل و بنیانگذار فیسبوک) وبکم و میکروفون لپ‌تاپ خود را می‌پوشاند.

    نظرات