اکوویک چهل و پنجم: از تشکیل کارگروه استارتاپ‌های فعال در حوزه خدمات منزل تا تعادل بازار موبایل تا 10 روز آینده

این هفته نیز طبق روال هفته‌های گذشته به بررسی مهم‌ترین اخبار داخلی که رسانه‌های داخلی فعال در حوزه کسب کار اقدام به انتشار آن‌ها کرده‌اند، خواهیم پرداخت. لطفاً تا پایان با ماه همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، هفته گذشته بازار ارز و کالاهای وابسته به ارز از جمله گوشی‌های تلفن همراه پرتلاطم و پرتنش بود. افزایش ناگهانی قیمت ارز تأثیر زیادی بر روی قیمت غالب کالاها و مایحتاج روزانه مردم گذاشته است. از این رو بیشتر خبرگزاری‌های داخلی به پوشش اخباری که تا حد قابل توجهی به ارز و نوسانات آن مربوط بوده است پرداخته‌اند. از جمله این خبرها به صحبت‌های محمدجواد آذری جهرمی می‌توان اشاره کرد که گفته بود تا ده روز آینده بازار موبایل و گوشی‌های تلفن همراه تا حد زیادی متعادل خواهد شد. اما خبری که فارغ از دنیای ارز و صنایع وابسته به آن بود و در خبرگزاری‌های داخلی به آن اشاره شد خبر مربوط به راه اندازی کارگروه استارتاپ‌های فعال در حوزه خدمات منزل بوده است. این خبر برای افرادی که در حال راه اندازی استارتاپ‌هایی هستند که قرار است خدمات منزل به مردم ارائه دهند بسیار قابل توجه بوده است.

کارگروه استارتاپ‌های فعال در حوزه کسب و کار تشکیل می‌شود. به دلیل حساسیت کسب‌وکارهایی که خدمات در منزل ارائه می‌دهند و دستور نهادهای نظارتی، به زودی کارگروهی برای این کسب و کارهای شکل می‌گیرد. تدوین دستورالعمل‌های تخصصی برای رسته‌های مختلف یکی از وظایف اتحادیه کسب و کارهای مجازی است. در همین راستا این اتحادیه اعلام کرد که در آینده‌ای نزدیک کارگروه استارتاپ‌های خدمات منزل در این اتحادیه تشکیل خواهد شد. اتحادیه کسب وکارهای مجازی خاطر نشان کرد، با توجه به حساسیت کسب وکارهایی که خدمات را در منزل ارائه می‌دهند و دستور نهادهای نظارتی، کارگروه ارائه این خدمات به زودی تشکیل خواهد شد.

در الکام استارز امسال حدود 30 شتابدهنده و سرمایه‌گذار حضور خواهند داشت. در سالن الکام استارز بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ، شاهد حضور بالغ بر ۳۰ صندوق سرمایه‌گذاری، شتابدهنده، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناروی خواهیم بود. مرحله ثبت نام در الکام استارز به پایان رسیده است و بالغ بر ۳۰ صندوق سرمایه‌گذاری، شتابدهنده، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری نیز به عنوان تکمیل کننده چرخه زیست بوم استارتاپی کشور در سالن الکام استارز امسال حضور خواهند داشت. الکام استارز و الکام گیمز در سالن‌های اصلی ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ با مشارکت استارتاپ‌ها و تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای برگزار خواهد شد. در این سالن‌ها ۴ مدل غرفه وجود دارد؛ نوع اول غرفه اقتصادی، با مبلغ ٢۵٠ هزار تومان برای حمایت از افرادی که دارای ایده هستند و استارتاپ آنها در مراحل اول راه اندازی است، نوع دوم غرفه پایه، با مبلغ ٧۵٠ هزار تومان، نوع سوم غرفه اختصاصی ۱۲ متری و نوع چهارم غرفه‌ بزرگ با متراژی بیش از ۱۲ متر که هزینه آن طبق نمایشگاهی محاسبه می‌شود.

دیجی کالا در خصوص گران فروشی گوشی‌های موبایل بیانیه صادر کرد. وب‌سایت دیجی کالا که عامل فورش شرکت داتیس امرتات است، علیرغم دریافت مبلغ ۹ میلیون یورو ارز دولتی برای واردارت گوشی موبایل، آیفون ۵ میلیونی شرکت نودیس پرداز را با مبلغ ۹ میلیون تومان عرضه می‌کند. در وب‌سایت داتیس امرتات، دیجی کالاعامل فروش گوشی‌های هوشمند اپل معرفی شده است. شرکت نودیس پرداز و داتیس امرتات به ترتیب مبالغ۲۶ و ۹ میلیون یورو ارز دولتی به منظور واردات گوشی به نرخ واقعی دریافت کرده‌اند، اما در سایت دیجی کالا گوشی‌های آیفون حدود ۵ میلیون تومان گران‌تر معامله می‌شود. البته در زمان انتشار این خبر گوشی‌های هوشمند اپل در سایت دیجی کالا ناموجود شده‌اند. پس از انتشار این خبر در فضای مجازی، دیجی کالا بیانیه‌ای را در این رابطه منتشر کرد. در این بیانیه اشاره شده است که موبایل‌ها از تامین کنندگان رسمی خریداری شده است و قیمت‌ها براساس ارز آزاد یا حتی بالاتر محاسبه شده است. از طرف دیگر در حالت مارکت پلیس (وقتی دیجی کالا فروشنده مستقیم کالا نباشد) ۲ درصد سود از فروش متعلق به این فروشگاه است. در بخشی از این بیانیه آمده است : " پس از اجرا شدن طرح رجیستری که از طرف دولت، نگرانی‌هایی راجع به افزایش قیمت برای مصرف کنندگان نهایی به وجود آمد. وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهاد ورود فروشگاه‌های آنلاین به حوزه واردات و فروش کالا با قیمت‌های رقابتی و کنترل شده را مطرح کرد، اما متاسفانه تاکنون امکان اجرایی شدن آن فراهم نشده است. به همین دلیل تمام گوشی‌های موبایل ارائه شده در فروشگاه دیجیکالا از توزیع کنندگان و واردکنندگان برندها در داخل کشور با قیمت‌های تعیین شده از سوی تامین کنندگان و واردکنندگان به طور رسمی خریداری شده است و قیمت‌های فاکتور شده توسط آنها نیز بر اساس قیمت ارز آزاد و یا حتی بالاتر بوده است. بنابراین این فروشگاه با کمترین حاشیه‌ی سود مورد قبول نهادهای نظارتی، کالا را به دست مصرف کننده‌ نهایی رسانده است. خاطر نشان می‌شود که دیجی کالا ذی نفع در واردات کالا توسط هیچ یک از واردکنندگان گوشی موبایل از جمله شرکت داتیس امرتات، نودیس پرداز و … نیست و آنها نیز همانند سایر تامین کنندگان دیجیکالا در دسته های محصولی مختلف هستند."

مشتریان فین‌تکی‌ها نیز باید مجوز بگیرند. میلاد جهاندار (دبیر انجمن فین‌تک ایران و بنیانگذار باهمتا) گفت، در صورتی که قرار باشد مشتریان پرداخت یارها مجوز دریافت کنند، این کسب وکارها به سوی نابودی خواهند رفت. در جلسه‌ای که نمایندگان دادستانی با بانک مرکزی و انجمن فین‌تک داشتند، به این موضوع تاکید شده است که مشتریان فین‌تک‌ها به منظور بهره مندی از سرویس‌های پرداخت یار باید از اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی مجوز بگیرند. در جلسه مذکور علاوه بر نمایندگان انجمن فین‌تک، بانک مرکزی و دادستانی، نمایندگانی از شاپرک، پلیس فتا، بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات نیز حاضر بودند. جهاندار در خصوص تصمیمی که در این جلسه گرفته شده است، گفت: در چنین شرایطی، کاربران من به منظور استفاده از سرویس‌هایی که به آنها ارائه می‌دهم، مراجعه می‌کنند و من باید به آنها بگویم که نمی‌توانید از این سرویس‌ها استفاده کنید! اینها کاربرانی هستند که برای جذب آنها زمان و تبلیغات زیادی شده است که منجر به هزینه می‌شود، اما حالا تا زمانی که از اتحادیه مجوز بگیرند، نباید اجاز دهم از خدمات ارائه شده استفاده کنند.

بازار موبایل تا ده روز آینده متعادل خواهد شد. محمد جواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) از به تعادل رسیدن بازار موبایل طی ۱۰ روز آینده خبر داد. جهرمی در حاشیه آئین بزرگداشت سالگرد شهدای هفتم تیر در اردستان گفت: اقداماتی از سوی این وزارتخانه صورت گرفته است و پیش بینی می‌شود تا ۱۰ روز آینده قیمت تلفن همراه در بازار به تعادل برسد. وی اضافه کرد: امیدواریم با اقدامات پیش بینی شده از سوی مسئولان، وضعیت گرانی و اقتصادی کشور نیز در طیی روزهای آتی به شرایط عادی بازگردد. وزیر ارتباطات در مورد نرخ هزینه خدمات ارتباطی در مناطق کمتر توسعه یافته نیز اظهار داشت: در حال حاضر تفاوتی میان مناطق برخوردار و کمتر توسعه یافته در کشور وجود ندارد، ولی برای تشویق اپراتورها به سرمایه گذاری در این مناطق، هزینه پرداختی به دولت را کاهش می‌دهیم. وی ادامه: استان اصفهان از لحاظ اقتصادی و گردشگری، موقعیت راهبردی دارد و از نظر مکانی و جغرافیایی نیز در حوزه ارتباطات و سرمایه گذاری این بخش اهمیت ویژه‌ای دارد.

    نظرات