پارک علم و فناوری گیلان مبادی پذیرش و معرفی شرکتهای خلاق شد

پارک علم و فناوری گیلان به عنوان مبادی شناسایی و معرفی شرکتهای خلاق از سوی ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پذیرفته شد.

۳۰ شهریورماه ۹۸ اولین مرکز نوآوری صنایع خلاق استان گیلان و شمال کشور با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و با حضور استاندار گیلان و دبیر ستاد فناوری های نوین معاونت علمی ریاست جمهوری و چند تن از مدیران و مسئولان استانی در رشت افتتاح شد.

پس از راه اندازی مرکز نوآوری صنایع خلاق گیلان، پارک علم و فناوری گیلان به عنوان مبادی شناسایی، پذیرش و معرفی شرکتهای خلاق از سوی معاونت علمی فناوری ریاست جمهور انتخاب شد.

صنایع خلاق به صنایعی گفته می‌شود که بر اساس مولفه‌های فرهنگ، اجتماع و هنر شکل می‌گیرند و به همین خاطر گاه از آن‌ها با عنوان صنایع فرهنگی نیز یاد می‌شود. اگرچه این دسته از صنایع در کشورهای مختلف بر حسب ظرفیت‌های موجود به صورت بالقوه وجود دارند، اما تنها تعداد محدودی از کشورها توانسته‌اند این ظرفیت‌ها را به سرحد شکوفایی برسانند .

شرکت خلاق، شرکتی است که جوهره رشد آنها یعنی خلاقیت و نوآوری، برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدل های نوین کسب و کار در سطح بازار هدف می باشد و رشد و توسعه محصولات و خدمات ایشان بر خلاف شرکت های دانش بنیان محصولاتی مبتنی بر فناوری پیشرفته نیست .

منظور از مدل های نوین کسب و کار در اینجا، عبارت است از خلق مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری در مدل کسب درآمد، کاهش هزینه ها، مدیریت زنجیره تامین، بازاریابی، متمایزسازی محصولات و سایر فعالیت هایی که منجر به ساختارهای جدید در الگوی کسب و کار بنگاه می شود .

محصولات شرکت های خلاق در این حوزه ها دسته بندی می گردد :

۱. کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی

۲. صنایع دیداری و شنیداری

۳. میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۴. هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی

۵. بازی، اسباب بازی و سرگرمی

۶. طراحی و معماری

۷. نشر، چاپ و کتابخانه

۸. گیاهان داروئی و طب سنتی

۹. سایر صنایع فرهنگی (به تصویب کارگروه)

شاخص های الزامی جهت پذیرش شرکت های خلاق در مرکز نواوری صنایع خلاق بر اساس این موارد است :

۱. دارا بودن یکی از شخصیت های حقوقی قابل ثبت در نظام قانونی کشور

۲. محصول/ خدمت ارائه شده توسط شرکت باید حداقل در کشور نوآورانه باشد و سطح متمایزی نسبت به فعالیت های مشابه داشته باشد .

۳. ظرفیت مربوط به اثربخشی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

۴. محصول و خدمت معرفی شده دانش بنیان نباشد .

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این شرکت‌ها در سه حوزه «توسعه بازار محصولات و خدمات، تسهیل فضای کسب و کار و پشتیبانی مالی و جذب سرمایه» حمایت می‌نماید. حمایتی که نزدیک و هم‌تراز با قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود که از آن جمله می‌توان به معافیت مالیاتی اشاره کرد .

علاقمندان و شرکتهای فعال در این حوزه می توانند جهت دریافت فرمهای پذیرش صنایع خلاق با آقای مهندس ایمان قربانی به شماره تماس ۰۱۳۳۳۴۶۱۵۵۴ و ایمیل Imaanghorbani@gmail.com ارتباط برقرار نمایند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری گیلان

منبع خبر

پارک علم و فناوری گیلان

پارک علم و فناوری گیلان

پارک علم و فناوری گیلان یک پارک علم و فناوری در شهر رشت می باشد

    نظرات