شروع صادرات

شروع صادرات

صادرات یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد هر کشوری است که همواره ذهن دولتمردان، اقتصاددانان و صاحبان کسب‌وکار را به خود مشغول کرده است. شرکت‌های بزرگ در هر کشوری ابتدا برای بازارهای درون کشور برنامه‌ریزی‌‌‌‌ می‌کنند و محصولات و خدمات خود را در حیطه مرزهای جغرافیایی توسعه‌‌‌‌ می‌دهند.

این دسته از شرکت‌ها پس از رسیدن به حد مطلوبی از پوشش هدفمند بازارهای داخلی، به فکر صادرات محصولات خود به سایر کشورها‌‌‌‌ می‌افتند. کسب‌وکارهای کوچک نیز پس از مدتی از آغاز فعالیت خود با یک نگاه آرمانی به صادرات محصولات خود فراتر از مرزها فکر‌‌‌‌ می‌کنند.

اگرچه صادرات در نگاه اول فرآیندی جذاب برای کسب‌وکارها است؛ اما برای موفقیت در آن باید به چند نکته توجه کرد.

صادرات تنها به معنای ارسال و فروش کالا به بازارهای بیرون از مرزها نیست. شما با این کار در واقع عرصه‌ وسیع‌تری از افراد و موقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی را پیش روی خود دارید که باید به اقتضائات فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی کشورهای دیگر توجه کنید.

ممکن است مجبور شوید پس از مدتی کسب‌وکار خود را توسعه دهید و نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر داشته باشید. از الان باید به فکر آن روز باشید و برآورد دقیقی از میزان هزینه‌‌هایی که‌‌‌‌ می‌توانید برای سرمایه‌گذاری جدید به خود تحمیل کنید داشته باشید.

اگر تمایل دارید که کسب‌وکار خود را به فراتر از مرزها توسعه دهید باید یک طرح کسب‌وکار مفصل برای آن بنویسید و جزییات کارها را برای خودتان روشن کنید. طرح کسب‌وکار باید مواردی مانند بازارهای هدف، روش‌های عرضه، میزان هزینه و میزان سوددهی و فرآیندهای عملکردی آن را مشخص کند.

علاوه بر هزینه‌های معمول کسب‌‌وکار به هزینه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی که باید بر اساس قراردادها پرداخت کنید نیز توجه کنید. وضعیت گمرک در کشور شما و قوانین مربوط به صادرات اجناس، هزینه‌های کمیسیون برای نمایندگی‌ها، وضعیت بیمه و هزینه کارگزاران از مهم‌ترین مواردی هستند که باید آنها را در محاسبات خود وارد کنید. در کنار همه آن‌ها برخی هزینه‌های غیرمستقیم شامل ترجمه برچسب‌ها و صورت‌ها مالی و همچنین هزینه‌های تبدیل ارز نیز اهمیت دارند.

دولت‌ها همیشه در کنار نیروهای داخلی خودشان قرار دارند و از آن‌ها حمایت‌‌‌‌ می‌کنند. بنابراین دولت را از روند فعالیت‌های خود آگاه کنید و اجازه دهید آنها هم در مواردی به شما کمک کنند. وزارت خانه‌های مرتبط با صادرات و واردات لیست کاملی از اجناس و قیمت‌ها در بازارهای داخلی و خارجی دارند که‌‌‌‌ می‌توانید این اطلاعات را از آن‌ها گرفته و بر اساس آنها برنامه‌ریزی واقع‌بینانه‌تری انجام دهید. این اطلاعات شامل پیوست‌های فرهنگی و سیاسی هم هستند که به شما ذهنیت درست‌تری درباره بازارهای خارجی ارائه‌‌‌‌ می‌دهند.

مرسوم‌ترین نوع پرداخت در تجارت‌های بین‌المللی اعتبارنامه LC است. از طریق این اعتبارنامه، خطرهای مالی که ممکن است دو طرف را تهدید کنند، به حداقل‌‌‌‌ می‌رسد. این اعتبارنامه در واقع اطمینانی است که بانک‌ها برای پرداخت هزینه‌ها و دریافت کالاها به دو طرف معامله‌‌‌‌ می‌دهند.

حمل‌ونقل محصولات مهم‌ترین قسمت از فرآیند صادرات است و یک جزء بزرگ از تجارت بین‌المللی محسوب‌‌‌‌ می‌شود. شما باید فرستنده‌های خود را بشناسید و بدانید که دقیقا چه کسانی هستند و راه‌های ارتباطی با خود آنها و اطرافیانشان داشته باشید.

حمل‌ونقل‌ها به سه صورت زمینی، هوایی و دریایی انجام‌‌‌‌ می‌شود و در هرکدام از این سه حالت ممکن است خسارت‌‌هایی به محصولات شما وارد شود. در بدترین حالت ممکن است تمام بار شما به کلی در دریا غرق و یا با سقوط هواپیما نابود شود. با توجه به این موارد، از ابتدا مشخص کنید که در صورت بروز هرگونه خسارتی چه کسی قرار است به شما پاسخگو باشد.

صادرات محصولات اگرچه یک معامله است اما به هرحال موفقیت در کارهای اقتصادی بر اساس میزان اعتباری است که کسب‌‌‌‌ می‌کنید. شما برای طرف مقابل فقط یک صادر کننده نیستید، رفتار شما نشان دهنده فرهنگ کشورتان است و اگر نتوانید به درستی رفتار کنید، علاوه بر از بین بردن فرصت‌های پیش رو، کل تصورات دیگران درباره کشورتان را خراب‌‌‌‌ می‌کنید. بنابراین سعی کنید تصویر درستی از فرهنگ، آداب و رسوم و انسانیت کشور خود را در ذهن دیگران رقم بزنید.


* مدیر کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات