در نشست خبری رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی مطرح شد : سهم ۴۸ میلیارد تومانی شرکت های دانش بنیان پارک از صندوق نوآوری و شکوفایی کشور

در نشست خبری رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی مطرح شد : سهم ۴۸ میلیارد تومانی شرکت های دانش بنیان پارک از صندوق نوآوری و شکوفایی کشور

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان جنوبی دکتر ناصری رئیس پارک علم و فنوری خراسان جنوبی ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر و تسلیت فرارسیدن اربعین سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در نشست خبری عنوان کرد  :

افزایش حمایت های مالی از شرکت های فناور
رئیس پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد اعتبارات پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در زمینه حمایت از فناوران هزینه می‌شود، گفت: سال گذشته ۷۶۲ میلیون تومان و در سال جاری یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان حمایت و پرداخت مستقیم به فناوران استان داشته ایم. ناصری افزود: همچنین امسال ۵۴ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌های دانش بنیان استان مصوب شده که حدود ۴۸ میلیارد تومان آن سهم شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری می باشد. وی خاطر نشان کرد: از محل بانک‌های طرف قرارداد نیز امسال یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت شده است و از محل صندوق کارآفرینی امید هم امسال همچون سال گذشته ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده و سهم حمایت بنیاد برکت در سال جاری ۲۲۰ میلیون تومان بوده است. به گفته وی اعتبارات هزینه‌ای پارک علم و فناوری استان نیز نسبت به سه سال گذشته رشد داشته است و این اعتبارات سال ۹۶ مبلغ ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود و سال گذشته سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و امسال به ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه اگر می خواهیم استان توسعه ای داشته باشد باید به کسب و کارهای خلاقانه با نوآوری جدید توجه کنیم، گفت: از آنجایی که خراسان جنوبی از نظر آب و راه مشکلاتی دارد نمی توانیم مانند دیگر استان ها صنایع بزرگی را ایجاد کنیم به همین دلیل شرکت های استارت آپی به ویژه در حوزه آی تی و آی سی تی که هیچ گونه مرزی ندارند می توانند بهترین راه حل برای توسعه استان مورد توجه قرار گیرند. محمدعلی ناصری صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: در کشور هنوز هدف اولیه افراد استخدام در ارگان های دولتی می باشد که دیگر جوابگو جامعه نیست و باید نوآوری و فناوری برای ماندن در چرخه بازار مورد توجه قرار گیرد. وی با بیان اینکه پارک های علم و فناوری نباید با ادارات دولتی اشتباه گرفته شود، تصریح کرد: ماموریت پارک‌های علم و فناوری فراهم سازی بسترهای لازم برای فعالیت افراد علاقمند در حوزه فناوری می باشد و تلاش می‌کنیم تا بستر لازم را برای جوانان و افرادی که رشد و خلاقیت دارند فراهم کنیم تا احتمال شکست آنها را کاهش دهیم. به گفته وی در پارک‌های علم و فناوری قوانین به گونه‌ای هستند که متخصصان حرفه‌ای برای حمایت و هدایت افراد در این حوزه فعالیت می‌کنند.

فعالیت ۳۹ درصدی شرکت های فناور در بخش آی سی تی
رئیس پارک علم و فناوری استان با اشاره به اینکه اکنون در خراسان جنوبی یک پارک علم و فناوری و چهار مرکز رشد در شهرستان های بیرجند، قاین، فردوس و طبس فعال هستند، گفت: در استان ۱۴۶ شرکت فعال داریم. ناصری تصریح کرد: این شرکت‌ها بیشتر در حوزه‌های کشاورزی، گیاهان دارویی، معدن، گردشگری و فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کنند که ۳۹ درصد این شرکت ها که ۵۷ مورد می شوند در بخش آی سی تی هستند. وی اعلام کرد: از مجموع شرکت‌های دانش بنیان و فناور استان ۵۹ شرکت در دوره پیش رشد، ۶۵ شرکت در دوره رشد و ۲۲ شرکت در دوره امور موسسات قرار دارند. به گفته وی همچنین ۳۵ شرکت در استان خراسان جنوبی مجوز دانش بنیان گرفته اند.

افزایش جذب شرکت ها
رئیس پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه تا سال گذشته مشکل زیرساخت داشتیم، گفت: هر چند هنوز این مشکل ادامه دارد ولی امسال و سال های آینده جذب شرکت ها در پارک افزایش داشته است. ناصری افزود: سال گذشته ۴۱ شرکت جذب پارک شده اند ولی امسال تاکنون ۵۷ شرکت جذب داشته ایم و در سال های آینده این رقم افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به ضعیف بودن استان در بخش فضای استقرار پارک علم و فناوری، بیان کرد: حداقل برای ۳۰ شرکت دیگر در استان فضای مناسب نیاز است که اکنون فضایی برای استقرار آنها نداریم. به گفته وی در همین راستا ورود خیران برای تامین زیرساخت مکان استقرار شرکت‌ها مهم می باشد و وقف نیز می تواند ظرفیت خیلی خوبی باشد که با توجه به نیاز روز انجام شود و مسئولان شهری و شهرداری‌ها نیز در این زمینه می‌توانند برای استقرار پارک‌ها حمایت‌هایی را داشته باشند.

۱۱۰ قانون حمایتی برای شرکت های مستقر
رئیس پارک علم و فناوری استان با اشاره به اینکه حمایت های پارک از شرکت های فناور به دو دسته تقسیم می شود، تصریح کرد: این حمایت ها در بخش فرهنگ سازی و توانمند سازی می باشد. ناصری افزود: در بخش فرهنگ سازی یعنی برگزاری کارگاه هایی در مدارس، دانشگاه ها و هنرستان ها که باعث شود این افراد در آینده خود اشتغالی داشته باشند و از ابتدای امسال تاکنون ۶۲ کارگاه عمومی با ۱۵۰ ساعت در حوزه فرهنگ سازی برگزار شده است. وی بیان کرد: توانمندسازی مختص واحدهای فناوری و شرکت‌های پارک علم و فناوری می باشد که امسال ۲۴ عنوان کارگاه با ۱۵۶ ساعت به صورت اختصاصی برگزار شده است. این مقام مسئول با بیان اینکه شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری از قوانین منطقه آزاد برخوردار می شوند و ۱۱۰ قانون حمایتی برای آنها اجرایی می شود، گفت: از جمله این موارد می توان به معافیت های مالیاتی و بیمه ای و حمایت های مالی اشاره کرد. به گفته وی شرکت در نمایشگاه‌ها و برگزاری رویدادهای کارآفرینی از جمله دیگر حمایت‌های پارک علم و فناوری می باشد که شرکت‌های تحت حمایت پارک امسال در بیش از ۱۰ نمایشگاه شرکت کرده‌اند و ۱۲ رویداد کارآفرینی نیز از ابتدای امسال برگزار شده است.

راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان
رئیس پارک علم و فناوری استان اعتبارات تملک پارک علم و فناوری را سالانه حدود ۲ میلیارد تومان دانست و افزود: معمولا به طور کامل تخصیص یافته و صرف ساخت ساختمان جدید پارک علم و فناوری استان می‌شود که تاکنون ۷۵ درصد رشد فیزیکی داشته است و زیرساخت‌های برق، آب، گاز و اینترنت احتمالا تا سال ۱۴۰۰ به محل جدید پارک علم و فناوری برسد و این ساختمان ۴۸ هکتار مطالعات دارد که ۱۰ هکتار آن آماده سازی شده است. ناصری اعلام کرد: صندوق پژوهش و فناوری امسال در استان راه اندازی شده است و از این پس تمام حمایت های مالی از تمام حوزه از این طریق پرداخت می شود و این صندوق با محور بانک مرکزی در همه زمینه‌ها می‌تواند فعالیت کند. وی با بیان اینکه شرکت های فناور استان در سال جاری حدود ۷۰۰ نفر اشتغال زایی داشته اند، گفت: ۵۶ شرکت در سال ۹۸ ثبت اختراع داشته اند و امسال پنج شرکت ثبت برند و چهار شرکت ثبت طرح صنعتی کرده‌اند که با حمایت پارک علم و فناوری بوده است.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

پارک علم و فناوری خراسان جنوبی یک پارک علم و فناوری در شهر بیرجند می باشد

    نظرات