مهندس جعفری سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان؛ همدلی و تعامل شرکت‌های دانش بنیان، بانک‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی، ضامن ارتقای علمی، فناوری و در نتیجه توسعه اقتصادی استان

مهندس جعفری سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان؛ همدلی و تعامل شرکت‌های دانش بنیان، بانک‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی، ضامن ارتقای علمی، فناوری و در نتیجه توسعه اقتصادی استان

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری کردستان، امروز سه‌شنبه (۲۹ بهمن ماه) نشست هم‌اندیشی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، پارک علم و فناوری، مدیران شعب منتخب بانک‌های استان کردستان و مدیران عامل شرکت‌های دانش بنیان و برخی از واحدهای فناور پارک علم و فناوری کردستان به منظور بهره‌مندی طرح‌های دانش‌بنیان از اعتبارات متمرکز صندوق توسعه ملی در سالن جلسات این پارک برگزار شد. در ابتدای این نشست مهندس حسینی مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری استان کردستان ضمن عرض خیر مقدم با ارائه آماری به میزان اعتبارات صندوق توسعه ملی برای طرح‌های شرکت‌های دانش بنیان در راستای حمایت از فعالیت‌های این شرکت‌ها پرداخت. وی اظهار داشت: در راستای اجرای برنامه اشتغال زایی ذیل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۷، بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به‌صورت تسهیلات از طریق بانک‌های عامل در اختیار شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری استان کردستان افزود: این منابع در قالب تسهیلات ایجادی و سرمایه در گردش و در راستای فعالیت‌های دانش‌بنیان شرکت‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. هم چنین نرخ سود این تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های آب و کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست ۱۰ درصد و برای حوزه صنعت و معدن ۱۲ درصد است. مهندس حسینی با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان از این منابع برای توسعه فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه خود گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان برای استفاده از این منابع می‌توانند در گام اول به بانک‌های عامل مراجعه نمایند و پس از تشکیل پرونده و ارایه طرح توجیهی و اعتبارسنجی توسط بانک، در گام دوم استعلامی از سوی شعبه بانک از معاونت علمی و فناوری انجام می‌شود تا از دانش‌بنیان بودن طرح مورد نظر اطمینان حاصل شود.
وی در پایان اعلام کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در استان کردستان برای استفاده از این تسهیلات می‌توانند به شعب مختلف بانک‌های کشاورزی، صادرات، رفاه کارگران، توسعه صادرات، توسعه تعاون، پارسیان و آینده مراجعه نموده و از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

در ادامه دکتر سعیدی رییس پارک علم و فناوری با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری مانند مناطق آزاد هستند، گفت: شرکت‌ها و مشاغلی که شرایط را برای استقرار در پارک احراز کنند، از معافیت‌های مالیاتی و و گمرگی بهره خواهند برد. وی افزود: بر طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۹ قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان سازمان امور مالیاتی کشور، کلیه واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری نسبت به درآمدهای حاصل از فعالیت‌های قید شده در مجوز پارک از معافیت مالیاتی موضوع ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری برخوردار خواهند بود. همچنین شرکت‌های مستقر در پارک از معافیت از پرداخت عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی بهره‌مند می‌شوند. رییس پارک علم و فناوری کردستان در ادامه با اشاره به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران و استان کردستان، تصریح کرد: در حال حاضر ۴۴۵۷ شرکت دانش‌بنیان در کشور در حال فعالیت هستند و از این تعداد سهم استان کردستان فقط ۲۳ شرکت دانش‌بنیان است و با توجه به پتانسیل و گستره فعالیت شرکت‌ها و واحدهای فناور در استان کردستان که بیشتر در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات است، جذب سرمایه از صندوق توسعه ملی بسیار ناچیز خواهد بود. دکتر سعیدی خواستار برگزاری جلساتی در معیت معاون محترم استاندار کردستان با معاونت علمی و فناوری شد و اظهار داشت: در این نوع از تسهیلات فقط شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده‌اند و با رایزنی با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری باید بر اعطای تسهیلات به واحدهای فناور مستقر در پارک‌ها و شهرک‌های صنعتی استان نیز تاکید شود. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که تعامل و تسهیلگری بانک‌های عامل استان و شرکت‌های دانش‌بنیان در اعطای تسهیلات به توسعه پایدار استان بیانجامد.

در ادامه این نشست، برخی از مدیران عامل بانک‌ها با ارائه میزان تسهیلات مصوب شده و اعطایی به طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بر تسهیلگری و تعامل حداکثری تاکید کردند . اظهار داشتند که طرح‌های تایید شده که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی شوند در اسرع وقت بررسی و برای اعطای تسهیلات آماده خواهند شد.

سپس مدیران عامل برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور پارک علم و فناوری کردستان به ارائه نظرات خود پرداختند و خواستار تعامل بیشتر بانک‌های عامل و دستگاه‌های اجرایی با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور شدند. آقایان نعمتیان، احمدپور، قوامی، محمدنژاد و رحمانی با اشاره به سیستم چابک شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، گرفتار شدن در پروسه بروکراسی دریافت تسهیلات را موجب استهلاک توان این شرکت‌ها دانسته و خواستار تعامل بیشتر و اتخاذ تصمیماتی بر مبنای ویژگی‌های خاص شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های مبتنی بر دانش شدند. دیگر درخواست این افراد ادامه برگزاری جلسات با نمایندگان و کارشناسان بانک‌های عامل و آشنایی با فعالیت‌های این شرکت‌ها به منظور تعامل بیشتر شدند.

سخنران پایانی جلسه مهندس جعفری سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان بودند. وی اظهار داشت: نفس برگزاری این جلسه همدلی و تعامل جهت بهره‌مندی حداکثری شرکت‌های دانش‌بنیان استان از اعتبارات متمرکز صندوق توسعه ملی است چرا که مجموعه مدیریت استان بر این باور است که توسعه فعالیت‌های فناورانه، علمی و دانش‌بنیان موجب توسعه پایدار استان خواهد شد. وی همچنین از مدیران عامل بانک‌های استان درخواست کرد: همگام با پیشرفت‌های علمی در حوزه دانش‌بنیان، بانک‌ها نیز باید در نحوه تعامل خود با شرکت‌های دانش‌بنیان چابک‌تر عمل کنند چرا که این جوانان و کارآفرینان فعال در این حوزه ضامن توسعه پایدار استان هستند. سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان با اشاره به برخی از دستاوردهای بانک‌ها و دیگر سازمان‌های اجرایی استان در سطح ملی، افزود: تلاش حداکثری مجموعه استانداری، جذب تسهیلات و اعطای آن با نرخ سود بسیار پایین است و استفاده بهینه از این امر با برگزاری جلسات تخصصی‌تر و بحث‌های بیشتر ممکن است. مهندس جعفر در پایان اظهار امیدواری کرد که با حمایت بانک‌ها از طرح‌ها و فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و تسهیلگری در اعطای تسهیلات، گامی در جهت برداشتن موانع توسعه علمی، فناوری و پایدار استان برداریم.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

    نظرات