تاپیک پنجاهم: از جذب مدیر سابق واحد هوش مصنوعی گوگل توسط اپل تا پروژه مشترک غول‌های تکنولوژی

طبق روال یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به بررسی اخبار مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشر شده توسط خبرگزاری‌های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، هفته گذشته یعنی سومین هفته از هفتمین ماه سال جاری میلادی، رسانه‌های خارجی فعال در حوزه کسب‌وکار سعی در پوشش اخبار متفاوت و متنوعی در زمینه استارتاپ‌ها وکسب‌وکارهای خارجی داشته‌اند. دو خبر از مهم‌ترین اخبار منتشر شده که در صدر خبرهای رسانه‌های  خارجی حوزه استارتاپ و کسب‌وکار توجه مخاطبین را به خود جلب کرده است، یکی مربوط به استخدام مدیر سابق واحد هوش مصنوعی گوگل توسط شرکت اپل است و دیگری خبر طراحی و ایجاد پروژه مشترک میان غول‌های تکنولوژی جهان یعنی گوگل، فیسبوک، توییتر و مایکروسافت است.

اپل، مدیر سابق واحد هوش مصنوعی گوگل را استخدام کرد. چندی پیش اپل، جان جیاناندرئا را به طور رسمی به عنوان مدیر استراتژی‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین خود معرفی کرد. جان پیش از آنکه همکاری خود را با اپل شروع کند، به مدت ۸ سال مدیر تیم‌های هوش ماشینی، تحقیقات و جستجو گوگل بود. شایعاتی مبنی بر پیوستن جیاناندرئا به اپل از ماه آپریل گذشته به گوش می‌رسید و در نهایت اپل رسما وی را به سمت مدیر استراتژی های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین این کمپانی معرفی کرد. اکنون جان یکی از ۱۶ مدیر ارشد کوپرتینویی خواهد بود که به طور مستقیم به تیم کوک (مدیرعامل اپل) گزارش می‌دهد.‌خبرگزاری نیویورک تایمز به ایمیلی که تیم کوک برای پرسنل خود فرستاده بود، دست پیدا کرده است، براساس این ایمیل مدیرعامل اپل می‌گوید: جیاناندرئا همانند ما به حریم شخصی متعهد است و رویکردی هوشمندانه دارد. جان در سمت جدید خود در شرکت اپل، عهده‌دار مسئولیت تعیین استراتژی‌های مربوط به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است تا به این کمپانی کمک کند که تکنولوژی‌های بنیادین خود در زمینه یادگیری ماشین و سیری را ارتقا دهد.

شرکت تویوتا به سرویس اشتراک و اجاره خودرو وارد می‌شود. سرویس اشتراک خودروی هوئی در شهر هونولولو جزیره‌ هاوائی رونمایی شد. این سرویس که توسط شرکت تویوتا ارائه می‌شود، قرار است رقیبی برای Car2Go دایملر  و میون (Maven) جنرال موتورز باشد. روز سه‌شنبه هفته گذشته مصادف با 17 جولای 2018 تویوتا موتور ژاپن، سرویس اشتراک سواری خود را در هونولولو مرکز هاوائی راه‌اندازی کرد. مشتریان با استفاده از این سرویس جدید می‌توانند از گوشی هوشمند خود برای استفاده ساعتی یا روزانه از محصولات تویوتا کنند. این سرویس اشتراک خودروی تویوتا تحت عنوان هوئی (Hui) فعالیت خواهد کرد؛ هوئی در زبان عامیانه هاوائی به معنی گروه است. این سرویس با همکاری یک توزیع کننده محی به نام سروکو پاسیفیک توسعه پیدا کرده است و از پلتفرم تویوتا به منظور تجریه‌ و تحلیل رفتار مشتریان و زمان استفاده آنها استفاده می‌کند. تویوتا اعلام کرد که داده‌های این سرویس را برای مدیریت بهتر عرضه خودرو به کار خواهد برد. کاربران هوئی می‌توانند با پرداخت کردن ۹/۹۵ دلار در ساعت یا ۷۹/۶۰ دلار در روز (شامل هزینه بنزین و بیمه)، خودروهای تویوتا پریوس، لکسوس RX 350 و دیگر مدل‌های تویوتا را در هر یک از ۲۵ ایستگاه پارکینگ رزرو و اجاره کنند.

آمازون با فروش 199 میلیون واحد کالا رکورد فروش کالا را شکست. همزمان با آغاز کمپین روز پرایم، آمازون بیش از ۱۹۹ میلیون قلم کالا فروخت. این میزان فروش در یک کمپین، در تاریخ فعالیت غول خرده فروشی دنیا بی‌سابقه است. در روز پرایم آمازون بالغ بر ۱۹۹ میلیون کالا فروخت و رکورد قبلی خود با فروش ۱۰۰ میلیون کالا در یک کمپین را شکست. اکنون این کمپین به اتمام رسیده است و این خرده فروشی اینترنتی، بخشی از آمارهای مربوط به آن را منتشر کرد، براساس این آمارها، کمپین فوق بزرگ‌ترین کمپین فروش آمازون در طول تاریخ فعالیت این شرکت بوده است. در روز پرایم آمازون بالغ بر ۱۹۹ میلیون کالا فروخت و رکورد قبلی خود با فروش ۱۰۰ میلیون کالا در یک کمپین را شکست. اکنون این کمپین به اتمام رسیده است و این خرده فروشی اینترنتی، بخشی از آمارهای مربوط به آن را منتشر کرد، براساس این آمارها، کمپین فوق بزرگ‌ترین کمپین فروش آمازون در طول تاریخ فعالیت این شرکت بوده است. در این کمپین، محصولات تولید شده توسط آمازون مانند فایر تی‌وی با ریموت مجهز به دستیار صوتی هوشمند الکسا در کنار بلندگوی اکو دات با استقبال فراوانی روبرو شدند. اگرچه آمازون جزئیاتی از درآمد حاصل از کمپین روز پرایم را منتشر نکرد، اما بانک سرمایه گذاری جهانی RBC Capital‌ برآورد کرد که این کمپانی درآمدی حدود ۱/۵ تا ۲ میلیارد دلار از فروش روز پرایم به دست آورده است.

آمازون با ورود به حوزه سلامت، عادات غذایی کاربران را تغییر می‌دهد. آمازون نیز به همراه سایر شرکت‌های بزرگ با ورود در حوزه سلامت قصد دارد تا نه تنها به مردم برای بهتر غذا خوردن کمک کند بلکه هزینه‌های مراقبت و درمان را کاهش دهد. یکی از روش‌های آمازون برای رسیدن به این هدف، ایجاد راهی برای دسترسی به غذاهای سالم است. بیش از ۳/۱ جمعیت آمریکا دچار چاقی و اضافه وزن هستند. این افزایش وزن، به نوعی به دلیل عدم دسترسی به غذای مناسب است. از آنجایی که هزینه‌های سلامتی رو به افزایش است، بنابراین بسیاری از صاحبان شرکت‌های بزرگ تصمیم به ورود به حوزه سلامت و کاهش هزینه‌های آن دارند. بر اساس عقیده کارشناسان، آمازون یکی از بهترین مکان‌ها و راه‌هایی است که می‌تواند به معضل چاقی و تغذیه نامناسب افراد با ورود به حوزه سلامت کمک کند. این شرکت بر اساس یک توافق نامه برای مدت یک سال شرکت Whole Foods را اجاره کرده است و به این ترتیب با عرضه تولیدات تازه این شرکت با قیمت پایین سعی دارد تا مردم را به خوردن غذاهای تازه و سالم تشویق نماید. در حال حاضر از آنجایی که غذا به عنوان یک محصول تجاری و بخشی از تجارت در کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است بنابراین بهداشت و سلامت نیز به دنبال آن به یکی از جنبه‌های تجاری در دنیا و کشورهای مختلف تبدیل شده است. آمازون در آخرین اخبار خود به این نکته اشاره کرده است که از آنجایی که غذا و در نتیجه آن سلامت و بهداشت به بخش بزرگی از تجارت جهانی تبدیل شده است، قصد دارد تا با ورود به حوزه سلامت با همکاری J.P Morgan و Berkshire Hathaway عادات غذایی کارمندان و افراد جامعه را به سمت خوردن غذای سالم تغییر دهد.

غول‌های تکنولوژی وارد پروژه مشترک همکاری شدند. پروژه انتقال و ارسال داده، یکی از پروژه‌های بزرگ میان غول‌های تکنولوژی است که به کاربران امکان ارسال و انتقال محتوا، لیست مخاطبان و داده‌هایی از این دست را می‌دهد. اخیراً شرکت‌های فیسبوک، گوگل، توییتر و مایکروسافت، پروژه‌ای را طراحی کرده‌اند که بر اساس آن امکان انتقال اطلاعات میان تمام سرویس‌ها و پلتفرم‌های این شرکت‌ها برای کاربران آن‌ها فراهم شده است. پیش از این بسیاری از این شرکت‌ها به کاربران خود امکان دانلود اطلاعات درون اپلیکیشن را می‌دادند اما از آنجایی که استفاده از این اطلاعات در اپلیکیشن و پلتفرم دیگری امکان پذیر نبود، این اطلاعات بلا استفاده می‌مانند. در واقع این امکان بیشتر برای این بود که کاربران بخواهند در صورت پاک شدن اطلاعات آن‌‌ها روی شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های مختلف یک نسخه از اطلاعات خود را در اختیار داشته باشند. اما پروژه انتقال داده میان اپلیکیشن‌های مختلف که به DTP مشهور است باعث می‌شود که اطلاعات دانلود شده از شبکه‌های مختلف اجتماعی به غیر از اینکه به عنوان یک نسخه پشتیبان شناخته شوند، کاربردهای دیگری نیز داشته باشند. هنوز مشخص نیست نحوه انتقال و ارسال داده‌ها بین اپلیکیشن‌های مختلف چگونه است اما گفته می‌شود اطلاعات تکمیلی در این زمینه به زودی منتشر خواهد شد. یکی از علت‌هایی که باعث شده است این غول‌های تکنولوژی به فکر ایجاد امکان و قابلیت ارسال و انتقال داده‌ها میان پلتفرم‌های مختلف بیفتند، ایجاد استاندارد یکپارچه و همسان برای استفاده و انتقال داده‌ها در بستر اینترنت و فضای مجازی است. این استانداردسازی باعث شده است تا غول‌های تکنولوژی به جای اینکه امکان دسترسی به داده‌های اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های خود را ببندند، راهی برای استفاده از آن‌ها در سایر پلتفرم‌ها ایجاد نمایند.

    نظرات