سخنرانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در افتتاحیه الکامپ 2018

سخنرانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در افتتاحیه الکامپ 2018

بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) ساعت ۱۰ امروز صبح با حضور محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) شروع به کار کرد.

به گزارش اکوسیستم، جهرمی ضمن خیر مقدم به حاضرین در مراسم افتتاحیه الکامپ 2018، صحبت های خود را با خاطره‌ای از کودکی خود آغاز کرد. جهرمی گفت: دروان کودکی خود را در جهرم گذراندم، شهری که احتمالا همه شما از مرکبات آن استفاده کرده‌اید. از همان زمان مردم این شهر با بحران آب دست و پنجه نرم می کردند، به طوری که تمام مردم جهرم نگران اتمام منابع آب و پایان آبادانی و زندگی در این منطقه هستند. حتی تصور این شرایط نیز برای همه دردناک است. از همان ایام کودکی این سوال در ذهن من بود که راه حل این مشکل چیست؟ زمانی که بزرگتر شدم و شروع به مطالعه و بررسی برای یافتن راهکار کردم، متوجه شدم که پاسخ یک جمله نیست، بلکه پاسخ یک دوران است. دورانی که امروزه به آن انقلاب صنعتی چهارم می‌گویند و اقتصاد دیجیتال نتیجه آن است.

وی ادامه داد: در تمام دنیا منابع تجدیدناپذیر کاهش یافته‌اند و آمارها نشان می‌دهند که در طی 2 سال، کشورهای مختلفی با کاهش منابع تجدیدناپذیر مواجه شده‌اند. جمعیت دنیا در حال افزایش است، اما تمام منابع یا ثابت مانده‌اند یا کاهش داشته‌اند. نظام اقتصادی دنیا به سوی بهره‌وری حرکت می کند و فناوری اطلاعات بهترین ابزار برای این بهره وری است. هوشمندسازی فرآیندها کمک می‌کند که بشر قادر باشد فرآیندهای خود را بهینه کنید.

 وزیر ارتباطات اظهار داشت: در کشور ما علاوه بر چالش کم آبی، چالش‌های دیگری نیز وجود دارد؛ برای مثال در تابستان سال جاری همه ما تجربه تلخ قطع برق را برای ساعاتی از شبانه روز داشته‌ایم، در ارتباط با محیط زیست و الودگی هوا نیز با چالش روبرو هستیم و مشکلات متعدد در نظام بانکی و اقتصادی کشور نیز چالش دیگری است. اما در کنار این چالش‌ها ظرفیت‌های بسیار قوی نیز داریم. ما جوانانی داریم که در شرایط سخت نیز رشد کرده‌اند و حتی با وجود معلولیت شاهد هستیم که در کنار سایرین و پابه‌پای آنها رشد داشته‌اند و به این موضوع افتخار می‌کنیم. ظرفیت‌های دانشگاهی ما نیز در سطوح مختلف علمی چیزی از تراز اول‌های جهان کم ندارد و حتی گاهی پیش‌تر از آنها حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: بنابراین با دو مسئله روبرو هستیم، یکی چالش‌ها و دیگری ظرفیت‌ها. در تمام دنیا تقابل این دو موضوع منجر به رشد می‌شود. ما امروز در کشورمان هم چالش‌های بزرگی را تجربه می‌کنیم و هم چالش‌های بسیار زیادی پیش‌رو داریم. به یاد بیاورید که چهار سال پیش وظعیت کشور چه بود و الان چگونه است. اکنون سوال این است که وظیفه حاکمیت چیست؟

جهرمی اضافه کرد: حاکمیت وظیفه دارد مسیر را هموار سازد و به جای تصدی‌گری مشکلات را برای حل شدن به دست جوانان بسپارد. اگر حاکمیت‌ها در دنیا، حلال خوبی برای مشکلات بودند، در حل حاضر با چالش‌های بزرگی در جهان روبرو نبودیم. ابتکار، خلاقیت و توانمندی جوانان و بخش خصوصی است که می‌تواند حلال مشکلات باشد. ما در طی همین مدت کوتاه تلاش کردیم که مسیر را هموار سازیم و مشکلات پیش روی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را رفع کنیم. اولین گام فرهنگ سازی این موضوع بود که یکی از بزرگترین حلال‌های مشکلات کشور، فعالیت کردن کسب و کارهای نوپا و مسیر افزایش بهره‌وری در کشور بود.

وی با اشاره به این نکته که دولت به این موضوع تاکید دارد و از مجموعه‌های ذی‌ربط خواسته است که سند تحول دیجیتال را تهیه کنند، اظهار داشت: پس از این خواسته دولت، شاهد آن بودیم که پس از مدت‌ها تلاش در هفته‌های گذشته سند تحول دیجیتال در حوزه کشاورزی به امضا رسید. سندی که پس از به امضا رسیدن آن، وزیر محترم کشاورزی گفته بود که ما آبیاری را نوین کردیم اما هوشمندسازی نشده بود و امیدواریم که با هوشمندسازی تا 35 درصد از منابع آبی کشور حفظ شود، محصولات ارگانیک تولید کنیم، آفات را به صورت هوشمند شناسایی نماییم و به طور هوشمند از سموم استفاده کنیم. با فناوری اطلاعات می‌توانیم شبکه توزیع کشاورزی را ساده سازی کنیم و فاصله بین کشاورزان و مصرف‌کننده را کم کنیم و به این ترتیب توان کشاورزان را افزایش دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امروزه کدام منبع سرشاری وجود دارد که 35 درصد به منابع آبی کشور اضافه کند؟ صرفه جویی در منابع آب کشاورزی از منظر دیگر به معنی اضافه شدن به منابع آبی کشور است. ما در حوزه کشاورزی اهداف و برنامه دقیقی را برای برنامه چهار ساله طراحی کرده‌ایم که یکی از موضوعات مهم آن بحث آزاد سازی دیتا بود که وزارت جهاد کشاورزی بخش اعظم دیتاهای غیرحاکمیتی را منتشر کند و به کسب و کارهای نوپا اجازه بدهد که این فرآیند را آغاز کنند. معنای این اقدامات ایجاد بازار جدیدی برای فعالیت این کسب و کارها است. بنابراین در همین مدت کوتاه در جها ایجاد بازار گام برداشته‌ایم. تفاهم ما با وزارت نیرو نیز همین بود که در حوزه هوشمندسازی مصرف آب و برق در کشور از ظرفیت تحول دیجیتال بهره ببریم. اهداف مشخص شده و قرار است ظرفیت یازی شود که بخش خصوصی و استارتاپ‌ها بتوانند در این حوزه کار کنند.

وی در ادامه گفت: اولین گام دولت ایجاد بازار و فراهم کردن شرایط برای رشد است. گام بعدی هموارسازی مسیرها است. البته علیرغم تلاش‌های انجام شده و تهیه طرح نوآفرین، به علت چالش‌های موجود تصویب آن در هیئت دولت به تاخیر افتاد، اما قول می‌دهم که حتما تصویب شود. معضلات زیادی از جمله نظام بیمه‌ای و نظام مالیاتی با دیدگاه سنتی سد راه کسب و کارهای نوپا است که اصلاح خواهند شد. ما فقط پشت در بخش‌های دولتی آماده‌ایم و از بخش‌های غیردولتی نیز دعوت کردیم که در این عرصه وارد شوند؛ کمیته امداد برای تامین مالی مسیرها آمد.

جهرمی گفت: خدمت آقای اثنی عشری (رئیس سازمان نظام صنفی کشور) نیز عرض می‌کنم، نگران نباشید که بعضی از شرکت‌ها در الکامپ امسال حضور نداشتند، دوره تحول دیجیتال بخش فناوری و سایر بخش‌ها را به خود جذب می‌کند و دورانی که بعضی بیایند و در فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری کنند و سپس پول‌ها را برای ساختمان سازی صرف کنند به اتمام رسیده است. آنها اگر علاقه‌مند بودند سرمایه خود را در این حوزه بیاورند، حضور پیدا می‌کردند. به نظر بنده مسیر حرکت الکامپ درست است. شاخص، کاهش حضور تعداد شرکت‌های وارد کننده نیست، بلکه حضور جدی‌تر مولدها و کسب وکارهای ما است.

وی در مورد حوزه‌های بین‌المللی نیز بیان کرد: امروز بنا داریم که بخش‌های بین‌المللی را نیز توسعه بدهیم. حضور وزیر محترم حمل و نقل و ارتباطات آذربایجان، وزیر اندونزی که به زودی به ما می‌پیوندد، هیئت پاکستانی و هیئت روسی به مدیریت وزیر اسبق ارتباطات این کشور، گواه قصد ما برای توسعه بخش‌های بین المللی است.همچنین تلاش داریم به منظور توسعه بازار، همکاری‌های منطقه‌ای را نیز گسترش دهیم.

وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در خصوص لایحه صیانت از داده‌های شخصی گفت: عصر امروز این لایحه به عنوان گامی در توسعه قوانین این حوزه رونمایی خواهد شد. این اقدامی مهم است که جزو وعده‌های دولت بود و یکی از پارامترهای حقوقی شهروندی محسوب می‌شود. البته فعالیت کسب و کارهای نوپا را نیز تسهیل می‌کند. روز گذشته در خبرها اعلام شده بود که این لایحه فقط برای پیام رسان‌ها است، اما این چنین نیست و این لایحه به طور کلی در خدمت فعالیت تمام کسب و کارهای نوپا خواهد بود و نظام اعتماد عمومی به این کسب و کارها را توسعه می‌دهد. این گامی مهم و هدفمند است.

وی ادامه داد: حضور فعالانه مجلس در کنار ما برای تهیه این لایحه بسیار ارزشمند بود و باعث شد که امروز این گام مهم را در جهت توسعه کسب و کارهای نوپا برداریم و امیدواریم با همین جدیت بتوانیم به موضوع کپی رایت نیز ورود کنیم و در جهت حل این مشکل بزرگ گام برداریم. هرچند چالش ‌های بسیار بزرگی را پیش روی خودمان می‌بینیم. البته تفاهم‌ها به همین حوزه‌ها محدود نمی‌شوند، شهر هوشمند بازار جدید دیگری است که با تفاهم‌هایی که با شهرداری خواهیم داشت، برای کسب و کارهای نوپا فراهم می‌شود. حوزه سلامت یکی از حوزه‌های مهم است و سند این حوزه مراحل نهایی خود را طی می‌کند. احتمالا سند بعدی که منتشر خواهد شد، مربوط به عرصه سلامت است.

جهرمی در مورد نتیجه اقداماتی که صورت گرفته است که دید بین‌المللی، گفت: در سال گذشته در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی بالاترین نرخ رشد و توسعه فناوری اطلاعات در منطقه را به خود اختصاص داده‌ایم و امسال نیز 20 رتبه در شاخص توسعه دولت الکترونیک ارتقاء پیدا کرده‌ایم. این موارد گواهی‌های بین‌المللی برای ارتقاء زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است. هرچند مردم ما در زندگی روزمره خود اگر مقایسه‌ای با گذشته داشته باشند، می‌توانند تحولات را با سرعت بیشتری شاهد باشند. در طی 9 ماه اخیر ظرفیت شهرهای کشور که به پهنای باند موبایل متصل بودند از 50 درصد به 100 درصد رسیده است. مناطق روستایی نیز با سرعت بیشتری در حال اتصال هستند، هرچند در حوزه توسعه اینترنت ثابت انتظار بیشتری را داشتیم، اما به خاطر مشکل تامین مالی و عدم سرمایه‌گذاری، هنوز این هدف محقق نشده است. البته در حال اخذ تصمیم‌هایی هستیم که این بخش را نیز توسعه دهیم.

وی ادامه داد: تصور می‌کنیم در سال آینده از دیدگاه شاخص‌های بین المللی جدا از اینکه فقط شاهد رشد باشیم، به جایگاه مطلوب هم برسیم و تلاش داریم در برنامه ششم توسعه به این اهداف دست پیدا کنیم.

وزیر ارتباطات هشدار داد: من تلاش‌هایی را در خارج و داخل کشور برای متوقف کردن این مسیر شاهد هستم. در خارج تحریم‌هایی که به کسب و کارهای نوپا وارد شد و در داخل هم فیلترینگ‌های بی دلیل و بدون کارشناسی که مانع از رشد کسب و کارها است. دو پیام روشن برای آنها دارم، اول آنهایی که در حوزه بین‌المللی تلاش دارند، جمهوری اسلامی ایران را در عرصه ارتباطات منزوی کنند، بدانند که جوانان ایرانی پشت هیچ درب بسته‌ای نمی‌مانند و این را ثابت کرده‌اند. به گروه‌های داخلی نیز می‌گویم، کی از اقتصاد رانتی و فرآیند رانتی، مطلوب‌ها را به دست آورده‌اید که این بار دوم باشد، اجازه دهید که این جوانان بااستعداد در یک فضای رقابتی سنگین، تحول را در کشور رقم بزنند..

وی در ادامه گفت: بدانید که با مانع تراشی برای آنان و شکایت بردن به دادگاه‌ها شاید به خیال خودتان در کوتاه مدت، سدی برای فعالیت آنها شوید، اما اگاه باشید که اگر خود را با این قبیل کارها تطبیق ندهید، فرصتی بی نظیر را برای رشد آنها ایجاد کرده‌اید. در هرحال تحول دیجیتال شکل می‌گیرد و ناچار خواهید بود به این سمت حرکت کنید و آینده کشور و تکالیفی که در حوزه اشتغال و توسعه داریم نیز در این مسیر رقم می‌خورند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان از برگزارکنندگان الکامپ به ویژه سازمان نظام صنفی و رایانه‌ای کشور تشکر کرد و اظهار داشت: این سازمان با تلاش زیاد محور تحول دیجیتال است و امیدواریم با تغییراتی که در ساختار دارند، پذیرای فعالیت کسب و کارهای نوپا در صنف خود باشند و دامنه فعالیتشان را گسترش دهند.

وی در ادامه از رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و هئیت مدیره جدید این سازمان تشکر کرد و گفت: از شما می‌خواهم آنگونه که شایسته فعالیت این جوانان در رقم زدن تحول دیجیتال و رساندن کشور به اهداف مدنظر است، مشوق آنها باشید.

    نظرات