قرارداد تولید ۵ میلیون ماسک با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شد/استقبال از فراخوان #کرونا_را_شکست_می‌دهیم

قرارداد تولید ۵ میلیون ماسک با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شد/استقبال از فراخوان #کرونا_را_شکست_می‌دهیم

این فراخوان «با کمک زیست بوم فناوری و نوآوری # کرونا را شکست می‌دهیم» نامی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر روی تلاش‌های فشرده این معاونت برای تولید محصولات و محتوای مورد نیاز جامعه، در برهه زمانی مبارزه با اپیدمی کرونا گذاشت.

بازتاب رسانه‌ای فراخوان

واکنش‌های گسترده‌ فراخوان کرونا را شکست می‌دهیم در میان نخبگان، مسئولین، رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی گسترده بوده است. خبرگزاری‌های ایرنا، باشگاه خبرنگاران جوان، مهر، برنا، صدا و سیما،.... ضمن استقبال از این ایده به بازتاب اخبار این کمپین پرداختند.

روزنامه صبح نو نیز به همراه بسیاری دیگر از جراید، این کمپین را به تیتر اصلی خود تبدیل ساخت و زیست بوم نوآوری کشور را نقطه اتکاء و اطمینان بخش جامعه خواند.

واکنش کاربران

در فضای مجازی نیز، هشتگ #کرونا را شکست می دهیم، با استقبال قابل توجه کاربران مواجه شد. کاربری به نام مسعود در ضمیمه هشتک #کرونا را شکست می‌دهیم، نوشته است: «کرونا را می‌شود شکست داد، فقط کافیه یک سری کارهای ساده را انجام دهیم، مثل شستن دست‌ها، نرفتن به جاهای غیر ضروری، گوش ندادن به شایعات و امید دادن به بقیه جامعه».

کاربر دیگری نیز در فضای مجازی ضمن پروموت این هشتگ نوشته است که: «بچه‌های مسجد محل، لیستی از سالمندان محله تهیه کرده‌اند و به نوبت خرید‌هایشان را انجام می‌دهند.»

پاسخ ‌دانش‌بنیان‌ها

شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ‌ها، فعالین فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری،.... در استقبال از فراخوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فعالیت‌های خود را در زمینه تولید محصولات به شکل قابل ملاحظه‌ای گسترش دادند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این‌باره گفت: «در حال حاضر چند شرکت دانش بنیان در ساخت و تامین ملزومات مقابله با کرونا فعالیت می‌کنند و اکنون همه بخش‌های کشور از جمله زیست‌بوم نوآوری، عزم خود را برای مقابله با این بیماری جزم کرده‌اند.»

۶۰۰ شرکت نخبه

رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان کشور، با اشاره به نقش چشم‌گیر زیست فناوری در فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه داد: «۶۰۰ شرکت در حوزه زیست‌فناوری در کشور فعال هستند و از این حیث رتبه سوم آسیا را در اختیار داریم و باید زمینه صادرات بیشتر این محصولات را فراهم کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، همچینین از توانمندی ساخت ماسک‌های نانوفیلتر توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی ضمن این که نیاز کشور به الیاف و فیلترهای نانو را تامین می‌کنند تجهیزات ساخت این محصولات را هم صادر می‌کنند. این شرکت‌ها در تامین ملزومات پزشکی نقشی مهم دارند و همه بسیج شده‌اند تا کشور را در مقابله با بیماری کرونا یاری کنند.

ستاری با اشاره به اینکه در تمامی حوزه‌ها تعداد قابل توجهی شرکت دانش بنیان داریم، اضافه کرد: اخیراً قرارداد حدود پنج میلیون ماسک به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان بسته شده است؛ این ماسک‌ها برای کادر پزشکی درمانی استفاده می‌شود تا آنان در این بحث مشکل خاصی پیدا نکنند.

حمایت از محصولات

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در گفتگو با شبکه سه سیما در باره این کمپین و فعالیت‌ شرکت‌های دانش تحت حمایت معاونت اظهار کرد: تلاش شرکت‌های دانش بنیان در مبارزه با این بیماری و تولید انبوه محصولات مورد نیاز آن به معنای واقعی کلمه وارد فاز فعالیت شبانه روزی شده است، بازدید‌ها و فیلم‌های موجود به خوبی نشانگر این مسئله است که در سالن تولید برخی از این شرکت‌ها شروع فعالیت از ساعت ۲ شب است و یا به صورت سه شیفته فعالیت می‌کنند.

تشدید فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه پزشکی

وی گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در تولید لوازم پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی سرآمد هستند و به ویژه فعالیت خود را پس از تحریم‌های یکجانبه تشدید کرده‌اند.

سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزود: پس از اعلام برخی مراجع ذیصلاح در مورد کمبود چند قلم محصول از جمله، ژل‌های ضد عفونی کننده، شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت هماهنگ و در ماراتنی نفس‌گیر، تلاش‌های خود را برای کاهش کمبود اینگونه اقلام متمرکز کردند.

کیت‌های تشخیصی از جمله محصولاتی است که به گفته کرمی در حال حاضر توسط شرکت های دانش بنیان در همکاری با برخی دستگاه‌های دولتی تولید شده است و انبوه سازی آن در مراحل نهایی قرار دارد.

ارسال طرح‌ها به دبیرخانه کمپین

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در توضیحات تکمیلی در مورد کمپین کرونا را شکست می‌دهیم، اضافه کرد: طرح‌های متعددی به دبیرخانه این کمپین، مستقر در ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واصل شده است که علاوه بر طرح‌های علمی، پروژه‌های مبتنی بر تولید محتوا، برای غلبه بر شایعات و جلوگیری از توضیح سیستماتیک اضطراب در جامعه را در بر می‌گیرد که بی‌شک مورد حمایت این معاونت قرار می‌گیرد.

بسته‌های حمایتی

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با راه‌اندازی کمپین « با کمک زیست بوم فناوری و نوآوری # کرونا را شکست می‌دهیم» بسته‌های حمایتی فوری و ویژه خود را ضمیمیه این فراخوان کرده است. ارائه قراردادهای خرید خدمات، محصولات و ایجاد کانال ویژه فروش محصولات مورد نیاز مصرف کنندگان و دستگاه‌های دولتی، بخشی از اقلام این بسته حمایتی را شامل می‌شود.

حمایت از تولید محتوا در زمینه مبارزه با کرونا

این معاونت، همچنین با محوریت ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حمایت از محتوای مثبت تولید شده در جامعه برای چیرگی بر شایعه پراکنی هدفمند و گسترش موج استرس بی جهت در جامعه، از محتوای تولید شده توسط شرکت‌های فعال در زمینه تولید محتوا ( متن، نرم افزار،انیمیشین،...... ) حمایت می‌کند.

فعالیت‌های استانی

شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در تلاش‌های مستقل و استانی به تولید محصولات مورد نیاز منطقه کاری خود پرداختند.

رییس اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به افزایش تقاضای ماسک در بازار در پی بروز بیماری کرونا گفت: در همین رابطه یک واحد دانش بنیان پارک علم و فناوری کرمانشاه کار تولید ماسک را شروع کرده است.

در ایلام نیز شرکت های دانش بنیان قرارداد مشابهی را به امضاء رسانده اند. خراسان رضوی، دیگر استانی بود که در آن دو شرکت دانش بنیان، کار تولید ماسک را آغاز کردند. این رویه در بسیاری از استان‌های کشور تکرار شده است.

سعید سامانی مدیر عامل شرکت دانش بنیان تولید کننده محلول ضد عفونی کننده در پارک علم و فناوری شیخ بهایی؛ شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، از جمله ده‌ها شرکت دانش بنیانی است که به صورت محلی برای رفع نیازهای استانی و کشوری، اقدام به تولید محصول در این زمینه کرده است.

خبرگزاری مهر نیز از ساخت کیت تشخیص کرونا توسط یک شرکت دانش بنیان فعال در استان لرستان خبر داد.

مدیرعامل شرکت میکروب آزما پارس از ساخت کیت تشخیص کرونا ویروس توسط این مجموعه دانش بنیان خبر داد و گفت: «آزمایش انجام شده روی نمونه بالینی این ویروس نیز موفقیت آمیز بوده است.»

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همچنین کمیته‌ای ویژه را برای پیگیری ساخت واکسن این بیماری با استفاده از توان تجمیع شده داخلی تشکیل داده است.

گزارش از : مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۳۳


اخبار مرتبط :

با کمک زیست‌بوم فناوری و نوآوری #کرونا_را_شکست_می‌دهیم تولید انبوه کیت‌های بومی تشخیص کرونا: به‌زودی

رسالت اجتماعی و نقش محوری دانشگاه‌ها در تحقق اقتصاد دانش بنیان

دیدار صمیمی و چهره به چهره ستاری با جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر

جایزه علامه طباطبایی به استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر رسید


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات