تولید کیت های تشخیص ویروس کرونا و تعیین اثربخشی ضدعفونی کننده های تولیدی

تولید کیت های تشخیص ویروس کرونا و تعیین اثربخشی ضدعفونی کننده های تولیدی

شرکت آراپژوهان امین یزد، یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری یزد است که در زمینه خدمات تخصصی و تحقیق و توسعه و تولید در زمینه میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی فعالیت می کند . با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران، این شرکت نیز فعالیت خود را در این حوزه افزایش داده است. با شراره ستوده، مدیرعامل این شرکت به گفتگو نشستیم:
خانم ستوده لطفا در ابتدا در مورد فعالیت های شرکت خود مختصری توضیح بفرمایید.
آرا پژوهان امین یزد در ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ با هدف فعالیت در دو بخش تحقیق و توسعه و تولید در زمینه میکرو بیولوژی و بیوتکنولوژی میکروبی تاسیس شد. این شرکت در شهریور سال ۱۳۹۷ به عنوان اولین شرکت در بخش آزمایشگاهی ساختمان مراکز رشد اقبال مستقر گردید. اولویت اصلی آرا پژوهان، ایجاد بستری مناسب برای تحقیق و توسعه و تجاری سازی در زمینه کاربرد هدفمند میکروارگانیسم ها است. علاوه بر این، تولید فرآورده ها و کیت‌های تخصصی در جهت تشخیص سریع میکروارگانیسم‌ها به عنوان بخش مکمل در راستای نیل به اولویت اصلی در نظر گرفته شده است.
همچنین این شرکت به عنوان بخش تحقیق و توسعه حوزه میکروبیولوژی دو شرکت درنا دارویه و تک کاج از سال گذشته با این دو شرکت همکاری دارد و اثربخش بودن ضدعفونی کننده های تولیدی این شرکت ها بر روی میکروارگانیسم ها در جهت رسیدن به فرمولاسیون مناسب، در آزمایشگاه آراپژوهان انجام می شود.
این شرکت در حال انجام تست اثربخشی دستگاه مه پاش ضدعفونی کننده شرکت مهرنگار نیز است. این دستگاه جهت ضدعفونی هوای بیمارستان ها ومکان های عمومی کاربرد دارد و تاکنون چندین بیمارستان از این دستگاه استفاده نموده اند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور فعالیت شرکت شما در این حوزه تاکنون چه بوده است؟
با توجه به این که در حال حاضر ضدعفونی کننده های زیادی در کشور درحال ساخت است، کارشناسان شرکت در حال بررسی و تعیین اثربخشی ضدعفونی کننده های تولیدی بر علیه میکروارگانیسم ها هستند که تعیین اثربخشی و فرمولاسیون مناسب این ضدعفونی کننده ها هم از جهت تعیین اثر واقعی این محصولاتو هم در جهت جلوگیری از ایجاد بازار سیاه توسط سودجویان، امری ضروری به نظر میرسد.

در استان یزد در این حوزه با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
با توجه به عدم وجود یک آزمایشگاه تخصصی میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی در استان یزد و استانهای هم جوار، مجهز نمودن آزمایشگاه این شرکت در جهت فراهم آوری و افزایش توان آنالیزهای تخصصی کمک شایانی به استان و کشور خواهد کرد. در حال حاضر در این آزمایشگاه اثربخشی بر روی فرم های رویشی میکروارگانیسم ها شامل اشرشیاکلی،سودوموناس آئروژینوزا، استافیلوکوکوس اورئوس، سالمونلا، کاندیدا آلبیکنس و فرم اسپور باسیلوس سوبتیلیس انجام می شود که از مقاومترین اشکال میکروارگانیسم ها هستند.

برای حل مشکلات خود چه خواسته ای از مسئولین دارید؟
جهت راه اندازی اثربخشی ضدویروسی، خرید برخی تجهیزات در آزمایشگاه و راه اندازی آزمایشگاه کشت سلولی و ویروس ضروری است که بخشی از این تجهیزات توسط شرکت خریداری شده است و در راستای خرید سایر تجهیزات نیازمند مساعدت و اخذ تسهیلات از ارگان های ذیربط است.

در بخش تولید چه اقداماتی انجام دادید؟
در حال حاضر با همکاری تیم تخصصی، کیت استخراج ماده ژنتیکی ویروس که ماحصل دوسال پژوهش و بررسی بوده است در مرحله نمونه آزمایشگاهی تهیه شده و این شرکت در صورت حمایت صندوق پژوهش و فناوری قادر به تولید انبوه این کیت می باشد. یکی از مشکلات اساسی در کار با ژنوم ویروس ها استخراج ماده ژنتیکی با کیفیت بالا و سریع می باشد. دسترسی به تیتر بالای ویروس در مایعات زیستی از اهداف اصلی در استخراج می باشد. همچنین در ویروس های دارای ماده ژنتیکیRNA این فرآیند پیچیده تر و حساستر است
هدف از طراحی این کیت، تغلیظ و افزایش تیتر ویروس از مایعات زیستی و متعاقب آن استخراج ماده ژنتیکی ویروس می باشد. این کیت برای هر دو نوع ویروس های با ماده ژنتیکی RNAو DNA دارای عملکرد بالا می باشد. با توجه به اینکه استخراج RNAبا کیفیت از اصلی ترین مراحل تشخیص ویروس کرونا است لذا به نظر میرسد حمایت از تولید انبوه میتواند در افزایش توان و سرعت تشخیص ویروسnCoV-۲۰۱۹ موثر باشد.

این کیت ها چه ویژگی های خاصی دارند؟
از مزایای رقابتی این کیت توان استخراج ماده ژنتیکی ویریون در مدت زمان بسیار کم، هزینه پایین و کیفیت بالا است.

و صحبت پایانی…
از مسئولین محترم خواهشمندم در صورت امکان به این شرکت در توسعه یک آزمایشگاه خصوصی رفرنس در زمینه میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی کاربردی مساعدت نمایند تا بتوانیم در اسرع وقت زمینه فعالیت های مختلف چه از نظر خدمات دهی تخصصی و چه از نظر تحقیق و توسعه، فضای کار و اشتغال بهتری را فراهم کنیم.

با توجه به فراگیر شدن ضدعفونی کننده ها از مردم عزیز نیز تقاضا می شود که از هر ضدعفونی کننده بی کیفیت و یا نامعتبری استفاده نکنند، زیرا بسیاری از اینها از نظر اثربخشی، تعیین حساسیت و آلرژن بودن بررسی نشده اند و ممکن است در آینده عواقب خطرناکی مانند شیوع میکروارگانیسم های مقاوم و ایجاد مشکلات پوستی و تنفسی را به همراه داشته باشند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری یزد

منبع خبر

پارک علم و فناوری یزد

پارک علم و فناوری یزد

زندگی با طعم فناوری ایرانی

    نظرات