تولید افزودنی ضدعفونی کننده جهت مقابله با ویروس کرونا در پارک علم و فناوری کردستان

تولید افزودنی ضدعفونی کننده جهت مقابله با ویروس کرونا در پارک علم و فناوری کردستان

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری کردستان به نقل از دانشگاه کردستان دکتر زاهد شمی عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه کُردستان و مدیرعامل شرکت میدیا تجهیز شیمی مستقر در پارک علم و فناوری کُردستان موفق به تولید پایلوت (هم اکنون با راکتور آزمایشگاهی ۲۰ کیلوگرم در روز) نوعی از افزودنی‌های نمک‌های آمونیوم نوع چهارم پلیمری بر پایه مایعات یونی پلیمری (Ion-Iiduid polymers) شده است که این افزودنی نه تنها در کشور تولید نمیشود؛ بلکه با توجه به شواهد و منابع منابع نشان میدهند که این فرمولاسیون ویژه در کشورهای پیشرفته نیز تولید نشده است. در شرایط کنونی تولید افزودنی ضدعفونی کننده با کارایی بالا یکی از ضروریات مهم در جامعه میباشد.

به گفته دکتر شمی در این میان فرمولاسیون‌های بر پایه نمک‌های آمونیوم نوع چهارم (که نوعی مواد فعال سطحی ویژه) میباشند در دهه‌های اخیر به طور گسترده به عنوان مواد ضد باکتری (Anti-bacteria agent)، ضد قارچ (Anti-funail) و ضد ویروس (Anti-virus) در فرمولاسیونهای مختلف پزشکی، دارویی، آرایشی-بهداشتی، غذایی بویژه موادضدعفونی کننده (Disifectants)  از اهمیت ویژهای برخوردار میباشند به گونه‌ای که یک فرمولاسیون ضدعفونی کننده بیمارستانی کارا حتما بایستی حاوی یک صدم تا ۲۵ درصد وزنی از این افزودنی باشد.

وی در ادامه افزود: این نوع از افزودنیها از طریق برهم کنش‌های الکترواستاتیک و خواص خیس شوندگی با دیواره سلولی برهم کنش کرده و منجر به تخریب غشای سلولی و نهایتا تخریب RAN خواهد شد. شرکت‌های تولیدکننده معتبر موادضدعفونی کننده بیمارستانی همانند DOW و BASF اشاره نموده‌اند که فرمولاسیون‌های حاوی این نوع از افزودنیها به عنوان مواد ضد میکروبی نه تنها از رشد باکتریهای گرم مثبت و گرم منفی و همچنین قارچها جلوگیری میکنند، بلکه از طریق غشای سلولی و نفوذ به درون ویروس منجر به تخریب ویروسهایی مانند HBV,HIV,HCV,VACINIA, Herps simplex, Rota  نیز خواهند شد.

مدیر عامل شرکت میدیا تجهیز شیمی در مورد دیگر مزایای این صرعفونی کننده اظهار داشت: بر خلاف اتانل که ماندگاری خیلی کمی دارد و سریع تبخیر میشود، این نوع افزو‌دنی‌ها بدلیل ماهیت پلیمری که دارند مانندگاری زیاد و نهایتا کارایی ضدعفونی کننده پایایی خواهند داشت. این نوع افزودنی‌ها در کشور تولید نمیشوند و اگر هم مورد استفاده قرار میگیرند تمام آنها وارداتی هستند، بنابراین نیاز به تولید این نوع مواد به ویژه در شرایط حاد کنونی حائز اهمیت خواهند بود. لازم به ذکر است که بیشتر از ۷۰ درصد مواد این فرمولاسیون در داخل کشور تولید شده است و بقیه آن به وفور در داخل کشور موجود بوده است و جزو کالاهای تحریمی نمی‌باشند.

دکتر شمی در پایان تصریح کرد: نتایج کیفی کشت مخلوطی از باکتری‌های گرم مثبت و منفی نشان میدهد که بعد از ۳۰ ثانبه تمام باکتریهای بیمارستانی موجود در محیط کشت و توسط این فرمولاسیون با غلظت ppm۱۰۰ از بین رفته‌اند. (البته بایستی تستهای دقیق بالینی انجام شود. اما فرمولاسیون و شیمی و همچنین مقایسه آن با نمونه‌های خارجی به خوبی موید کارایی ضدعفونی کننده ویژه این محصول میباشد.) به علاوه، این فرمولاسیون قابل گسترش بوده و با تغییر در شیمی ساختاری آن میتوان محصولات متنوعی تولید کرد. با این حال، می‌توان با بررسی سازوکار این محصول و مقایسه ساختار شیمیایی آن با نمونه های خارجی موجود، کارایی این افزودنی قابل تایید بود که خوشبختانه با مطالعات میکروبی اولیه آن، کارایی ضدمیکروبی این فرمولاسیون را اثبات نمود.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

    نظرات