میزبان ریزگردها نباشیم

میزبان ریزگردها نباشیم

از ماست که برماست

اما این ذرات معلق چرا آمدند؟ محققان می‌گویند که فعالیت‌های انسانی و تغییرات اقلیمی مهم‌ترین دلیل بروز این پدیده طبیعی هستند. از جمله این عوامل می‌توان به استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی، فرسایش خاک، خشک شدن تالاب‌ها و ساخت سدها اشاره کرد. فعالیت‌هایی که بشر برای تامین نیاز انجام می دهد؛ اما سلامتی خود را نشانه رفته است.

پدیده گرد و غبار آثار سوئی در سلامت افراد دارد. افزایش مرگ‌ و میر، بیماری‌هایی مانند برونشیت مزمن، آسم و عفونت‌های تنفسی خفیف در کودکان از جمله نتایج وجود ذرات معلق در هوا است که در این چند سال موارد متعددی از بروز آن‌ها در استان های درگیر گزارش شده است.

از دیگر عوارض این پدیده، تحمیل خسارات مالی جبران ناپذیر به اقتصاد و کشاورزی استان‌های درگیر است مثلا بر اساس اعلام رییس جهاد کشاورزی استان خوزستان، ریزگردها بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت به کشاورزی این استان وارد کرده اند.

۲۱ استان درگیر ریزگرد

بنا به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست، ۲۱ استان کشور ما درگیر ریزگردها است و در بعضی نقاط مانند خوزستان غلظت گرد و خاک به حدی است که گاهی دید تا ۵۰ متر کاهش می‌یابد. البته ایران تنها کشور میزبان این پدیده نیست بلکه به اذعان مسوولان، ۱۷ کشور از پدیده ریزگرد رنج می‌برند. کشورهای عراق، سوریه، کویت، بحرین، عربستان، ترکیه و امارات هم تاکنون میزبانان خوبی برای این ریزگردها بوده‌اند.

برخی بروز ریزگردها را از کانون‌های داخلی می‌دانند و عده ای می‌گویند بیش از ۹۰ درصد مشکلی که ما اکنون در کشور با آن روبرو هستیم منشاء بیرونی دارد و ۵۵ درصد تولید ریزگردها مربوط به عراق است. اما این حکایت ها دلیلی موجه برای عدم تلاش مسوولان و مدیران متولی نیست که کاری نکنند و این پدیده را به حال خود رها کنند.

روش‌های زیستی می‌توانند؟

به گفته برخی محققان و فعالان زیست محیطی، برخی روش‌ها می‌تواند عوارض این بلایایی را که حاصل دسترنج خودمان است را کاهش دهد. روش‌هایی زیستی و طبیعی که می‌توانند حال خراب طبیعت را خوب کنند. طبیعی که همه به آن نیاز داریم و تخریب آن حیات را از کره زمین می‌گیرد.

فناوری‌های زیستی از جمله روش‌هایی است که در کنار کاهش اقدامات تخریبی بشر علیه محیط زیست، می‌تواند این صدمات را کم کند. البته اگر این روشها همه گیر شود و کشورها خود را موظف به رعایت آن بدانند.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با تلاش‌های گروه محیط زیست خود در تلاش است تا با توسعه روش های زیستی، مرهمی باشد بر زخم مردمان جنوب کشور. استفاده از مالچ‌های زیستی، پلیمرهای زیستی، احیای تالاب ها، توسعه فناوری های شورورزی، تولید فراورده‌های زیستی مناسب برای جلوگیری از تشکیل گرد و غبارهای میکرونی در انبارهای روباز صنایع فولاد، مس، سرب، روی و آلومینیوم و غیره از جمله این روش ها است.

برخی از این روشهای زیستی در چند سال اخیر توانسته تا حدودی این معضل را رفع کند؛ اما تاکنون روشی قطعی و اثرگذار به صورت گسترده برای کنترل و کاهش ریزگردها در کشور مورد استفاده قرار نگرفته و باز هم تابستان و ریزگردها در راهند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۳

اخبار مرتبط:

۱۷ کشور درگیر پدیده ریزگرد هستند

حل معضل ریزگرد در گرو همکاری منطقه ای و مفاهمه جهانی

۲۲ استان کشور درگیر گرد و غبار است ؛ مذاکره با کشور‌های کانونی

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات