ضرورت توسعه  استفاده از گیاهان دارویی در حوزه دامپروری کشور

ضرورت توسعه استفاده از گیاهان دارویی در حوزه دامپروری کشور

با توجه به نیاز جامعه جهت تامین غذایی و اینکه فرآورده های دامی یکی از مهمترین این محصولات  است همواره میزان سلامت محصولات دامی از دغدغه های حوزه سلامت، دامپزشکی و بخش های ذیربط در این حوزه می باشد.یکی از موضوعاتی که به این مهم کمک کرده است توجه تولیدکنندگان بخش دامپروری در جهان و کشور جایگزین مواد طبیعی و داروهای طبیعی و گیاهی به جای داروهای شیمیایی است.
در کشور روشهای مکمل که ترکیبی از روش های شیمیایی و طبیعی است چند سالی است که در بخشهای تولید مورد استفاده قرار گرفته است.هم افزایی افراد حقیقی و حقوقی و به نوعی همه بازیگران موثر در این حوزه می توانند به سلامت عمومی جامعه کمک نمایند.
در این بخش از گذشته موانع و مشکلاتی وجود داشته و البته هنوز هم بخشی از آن وجود دارد، که خوشبختانه حوزه های اجرایی و مدیریتی کشور توانسته اند بخشی زیادی از این موضوعات را رفع نمایند. از جمله این مشکلات می توان به نبود قوانینی مشخص برای ثبت داروهای گیاهی، تلاش ها و پیگیری های ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی-فناوری ریاست جمهوری وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشکی بستر قانونی این موضوعات را فراهم نموده اند، اشاره کرد.
پس از چندین سال، جامعه نسبت به عواقب استفاده بیش از حد و غیر قانونی مواد شیمیایی در فرآورده های دامی از توجه قابل قبولی برخوردار شده است.
به نظر می رسد در حوزه آموزش عالی کشور بخش استفاده گیاهان دارویی در صنایع دامپروری بیشتر تقویت شود. موضوعات مختلف پایان نامه ای در این حوزه می توان در بخش تحصیلات تکمیلی از سوی دانشگاه ها برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تعریف گردد، البته در این بخش اقداماتی صورت پذیرفته است که  می بایستی این شروع، تقویت و تداوم داشته باشد.استفاده از گیاهان دارویی، جهت افزایش کمیت و کیفیت فرآورده های دامی قطعا می تواند بخشی از نگرانی تولیدات دامی در این حوزه را بکاهد.
برای تولید مواد شیمیایی در حوزه داروهای دامپزشکی، نیاز به مواد اولیه ای وجود دارد که اکثر آنها وارداتی است اما در بخش تولید داروهای گیاهی، می توان گفت تمامی مواد اولیه آن در کشور وجود دارد که این موضوع در بخش اقتصادی بسیار می تواند تاثیر مثبت داشته باشد.
مهندس خوش خوی مدیر مرکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری کرمانشاه در گفت و گویی با اشاره به اینکه  ورود زیست بوم و توسعه گیاهان دارویی در حوزه دامپروری کشور در حال حاضر یکی از ضروریات این حوزه است، گفت: در سال جاری بدنبال تکمیل زنجیره ارزش در حوزه گیاهان دارویی در استان کرمانشاه هستیم و خوشبختانه تاکنون واحدهای فناور مختلفی در این بخش مورد پذیرش و حمایت قرار گرفته اند.
وی ادامه داد:  مرکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری کرمانشاه از تمامی اساتید دانشگاهی، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در بخش دامپروری، مرکز تحقیقات کشاورزی و تمامی افراد دارای ایده نوآورانه با قابلیت تجاری در استان کرمانشاه دعوت به عمل می آورد که برای ثبت و پذیرش و برخورداری از حمایت های پارک علم و فناوری کرمانشاه جهت تجاری سازی موضوعات مرتبط با بخش داروهای گیاهان دارویی با کاربرد صنایع دامپروری در آغاز با مراجعه حضوری و مشورت با کارشناسان مرکز رشد کشاورزی، ایده های خود را پس از نهایی شدن در سایت www.kti.ir نسبت به ارسال ایده خود برای بررسی و ارائه در کارگروه تخصصی جذب و پذیرش پارک علم و فناوری کرمانشاه اقدام نمایند.
خوش خوی افزود: با توجه به نیاز اکوسیستم فوق  به کامل شدن، شرکت های فناور و دانش بنیان می توانند با هم افزایی همدیگر خدمات و محصولات متنوعی را تولید و ارائه نمایند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

منبع خبر

پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه یک پارک علم و فناوری در شهر کرمانشاه می باشد

    نظرات