۱۳۹۹؛ سال جهش شتابدهنده‌ها است

۱۳۹۹؛ سال جهش شتابدهنده‌ها است

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی عظیمیان رئیس مرکز شتابدهی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این‌باره گفت: این مرکز فعالیت‌های رسمی خود را از سال ۱۳۹۳ در پارک فناوری پردیس به عنوان یکی از نهادهای اجرایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کرد. مرکز شتابدهی و نوآوری دو سرفصل اصلی را در اهداف خود قرار داده است که در طول سال قبل به صورت ویژه‌ای برای اجرای آنها تلاش کرد. یکی از این سرفصل‌ها، حمایت از برگزاری رویدادهای کارآفرینی با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی است که علی رغم محدودیت در منابع مالی، در سال جاری با استفاده از ابزار حمایت معنوی، صدور تاییدیه و مجوزها، سعی شد که در اقصی نقاط کشور این حمایت‌ها باعث ایجاد انگیزه بیشتر در برگزاری این قبیل رویدادها گردد.

توسعه کمی و کیفی شتابدهنده‌ها

وی افزود: در سرفصل ایجاد استارتاپ‌ها و توسعه کسب و کار‌های نوپا، مرکز شتابدهی نوآوری، سعی کرد تا با توسعه کمی و کیفی شتابدهنده‌ها، به تحقق این مهم کمک کند. بر این اساس، در سال ۱۳۹۸ از نظر کمی، تعداد شتابدهنده‌های دارای تاییده به ۵۵ عدد افزایش یافت. از جنبه کیفی نیز این مرکز یک برنامه منسجم برای ارزیابی مستمر شتابدهنده‌های فعال در دست اجرا دارد که به صورت دوره‌ا‌ی و در پایان هر فصل مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که در آن تطبیق اقدامات و عملکرد شتابدهنده‌ها با برنامه‌های مصوب ایشان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تخصیص منابع

رئیس مرکز شتابدهی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به بسته حمایتی تدوین شده جهت حمایت از فعالیت این مرکز، اظهار کرد: این حمایت‌ها از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بصورت تسهیلات و یا حمایت‌های بلاعوض می‌باشد. بسته حمایت مالی در دو بخش تعریف شده است، یک سرفصل حمایت مالی شامل تسهیلاتی می‌شود که در قالب تامین هزینه رهن فضای کاری و به صورت قرض الحسنه به آنها پرداخت می‌شود. همچنین به ازای استارتاپ‌های موفق خروجی از شتابدهنده، مبالغ بلاعوضی نیز به شتابدهنده‌های عضو مرکز تخصیص می‌یابد که مبلغ مذکور حداکثر برای ۲۰ استارتاپ موفق خروجی پرداخت می‌شود.

مهدی عظیمیان در ادامه ضمن توضیح آمارهای تطبیقی سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل از آن، گفت: تعداد شتابدهنده‌های کشور در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل جهش قابل ملاحظه‌ای داشته است، به گونه‌ای که در حال حاضر تعداد ۱۲۰ شتابدهنده در صف انتظار اخذ تاییده برای فعالیت قرار دارند. این مسئله نشان می‌دهد ، تقاضا برای ایجاد شتابدهنده و فعالیت در زیست‌بوم، روند رو به رشدی داشته است، به ویژه آنکه منابع تخصیص یافته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در سال ۱۳۹۸ با رشد همراه بود.

در حال حاضر با بومی شدن مدل‌های شتابدهی و به روز شدن روش های کار، روند درخواست‌های عضویت نشان از تخصصی شدن فعالیت ها دارد که امید است خروجی‌های موفق تری را از ایشان شاهد باشیم.

پردیس سامیت

رئیس مرکز شتابدهی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به رویداد کشوری پردیس سامیت، افزود: در سال ۱۳۹۷ دو دوره این رویداد برگزار شد که یکی مختص برگزار کنندگان رویدادهای کارآفرینی و دیگری ویژه مدیران شتابدهنده‌ها بود. در سال ۱۳۹۸ این دو رخداد، با یکدیگر تلفیق شد و در قالب یک رویداد واحد تمام بازیگران این زیست بوم با یکدیگر در یک رویداد مشترک جمع شدند. با توجه به بازخوردهای مثبت دریافتی و نقش موثری که در تقویت زیست بوم کارآفرینی ایفا خواهد کرد، رویداد پردیس سامیت در سال ۱۳۹۹ با برنامه‌ریزی گسترده‌تری برگزار خواهد شد. هدف اصلی این رویداد، شبکه سازی و آموزش در فضایی کاملا صمیمانه و شاد است.

تاسیس فضاهای کار اشتراکی

وی با توجه به تهیه طرح حمایت از ایجاد این فضاها توسط مرکز و تایید و ابلاغ آن توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سال جاری، بیان کرد: حمایت از فضاهای کار اشتراکی در سال جاری آغاز شده و در سال جدید، با رونق بیشتری همراه بود. مرکز شتابدهی نوآوری تا پایان سال جاری، ۸ فضای کار اشتراکی را به عضویت این مرکز در آورده و پیش بینی می‌شود که در سال ۱۳۹۹، مجموعاً بیست و پنج فضای کار اشتراکی، به عضویت این مرکز درخواهند آمد.

عظیمیان در توضیح برخی رئوس دستور کاری این مرکز در سال ۱۳۹۹، اظهار کرد: امیدوار هستیم در سال ۱۳۹۹ کماکان حمایت مالی از رویدادهای کار آفرینی را در برنامه داشته باشیم. همچنین رسیدگی و تایید درخواست‌های عضویت شتابدهنده‌های متقاضی عضویت در این مرکز در سال جدید با اهتمام بیشتری پیگیری خواهد شد.

وی افزود: افزایش تعداد شتابدهنده‌های عضو مرکز شتابدهی نوآوری به نردیک ۱۰۰ مرکز می‌تواند در توسعه کمی و کیفی زیست بوم و تولید استارتاپ‌های با کیفیت، نقشی موثر ایفا کند.

عظیمیان ، خط سیر تحول استارتاپ‌ها و تیم‌های خلاق را اینگونه توضیح داد: معتقد هستیم، رویدادهای کار آفرینی، می‌تواند نقطه مناسبی برای آغاز راه و جوشش استارتاپ‌ها و تیم‌های فناور باشد، این تیم‌ها در قدم بعدی می‌توانند در فضاهای کار اشتراکی حضور داشته باشند و پس از تکامل اولیه ایده و تیم، می‌توانند در شتابدهنده‌ها کار خود را پیگیری و تسریع نمایند که در نهایت، توسعه هر چه بیشتر این زنجیره به صورت طبیعی به غنای بیشتر این زیست بوم منتهی خواهد شد. در این بین بسته‌های حمایتی جنبی نیز، مانند حمایت از حضور در رویدادهای داخلی و خارجی در نظر گرفته شده است تا بتوان به استارتاپ‌ها کمک کرد که با کسب تجربیات جهانی، رشد سریع تر و با کیفیت‌تری را تجربه کنند.

پایان پیام/۳۳

اخبار مرتبط:

نوآوری و فناوری‌های حوزه رسانه و محتوای دیجیتال شتاب گرفت

ارایه دفاتر کار به شتابدهنده های دانش بنیان از سوی معاونت علمی

برنامه ۱۰۰ استارتاپ

پارک فناوری پردیس با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات