حرکت به سوی کشاورزی مدرن توسط دانش‌بنیان‌ها سرعت گرفت

حرکت به سوی کشاورزی مدرن توسط دانش‌بنیان‌ها سرعت گرفت

خسارت ناشی از سرمازدگی، کاهش بارندگی و افت منابع آبی تنها برخی از مشکلاتی است که کشاورزان با آن ست و پنجه نرم می‌کنند. اما تولید انواع پایه و نهال رویشی اصلاح شده و عاری از بیماری و مشا گیاهان دارویی به روش کشت بافت می‌تواند این مشکلات را رفع کند. کاری که محققان با فعالیت در یک شرکت دانش بنیان انجام می‌دهند.

رقیه سلطانی مدیر عامل شرکت دانش بنیان رویان پژوهش آذربایجان گفت: انواع گیاهان به روش کشت بافت را تولید می‌کنیم. محصولاتی که عاری از ویروس هستند و در این زمینه نیز شرکت برای نخستین باز در کشور موفق به دریافت لیبل عاری از ویروس برای پایه‌های کشت بافتی شد.

سلطانی با اشاره به اینکه این شرکت فناور سال گذشته به دلیل ظرفیت تولید یک میلیون اصله پایه و نهال کشت بافتی به عنوان واحد نمونه ملی انتخاب شد، بیان کرد: پشتوانه شرکت نیروی انسانی قدرتمندی است که توانسته اند دانش فنی تولید بسیاری از پایه‌های رویشی مورد نیاز در کشور را به دست آورند. محصولاتی که قدرت رقابت با استانداردهای بازارهای جهانی را دارند.

وی در ادامه به تکنیک کشت بافت و توسعه آن اشاره کرد و افزود: به کشت اندام، بافت، سلول، پرتوپلاست، جنین و بذر در محیط درون شیشه‌ای کشت بافت گفته می‌شود. اکنون بسیاری از گیاهان در دنیا با این روش تولید می‌شوند و آن را به بخش مهمی از کشاورزی مدرن تبدیل کرده است. به گونه‌ای که در ۷۰ درصد آزمایشگاه‌های تجاری هدف اصلی ازدیاد سریع گیاهان است که در این موضوع مهم را مد نظر قرار داده‌ایم.

سلطانی در بخش بعدی سخنان خود توضیحاتی درباره توجیه اقتصادی درختان پیوند شده بر روی پایه‌های رویشی ارائه داد و گفت: کوتاه کردن دوره نهالی و زود بازدهی، امکان احداث باغات متراکم، ایجاد یکنواختی در درختان باغ، مقاومت به خشکی، شوری، آفات و بیماری‌ها و کیفیت بالای محصولات تولیدی را برخی از مزایای این کار است . پس توسعه واحدهای تولید نهال رویشی و اصلاح شده در کشور ضرورتی برای بخش باغبانی محسوب می‌شود.

وی همچنین واردات پایه های مادری سالم و تکثیر ارقام مقاوم و تجاری، واردات انواع مواد شیمیایی مورد نیاز آزمایشگاههای کشت بافتی و تامین نیاز کشور و صادرات پایه و نهال گواهی شده به کشورهای همسایه را از برنامه‌های آتی این شرکت دانش بنیان دانست.

بر اساس ایم گزارش، این شرکت دانش بنیان اقدام به تولید انواع پایه‌های کشت بافتی و رویشی کرده است که کاستی‌های موجود در بذر و قلمه در آنها وجود ندارد. تکثیر پایه‌های مقاوم وارداتی برای گیاهان گوناگون فعالیت آنها است.

پایه های کشت بافتی گلابی، پایه های جدید کشت بافتی پسته، انواع بری ها، زیتون، گیاهان دارویی و استویا برخی محصولات تولیدی این شرکت فناور است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵

اخبار مرتبط:

* استفاده از فناوری های نوین جزیی از کشاورزی مدرن است

* بررسی استفاده از فناوری های‌ نوین برای تحقق کشاورزی پایدار

* کشاورزی مدرن، راهکار کاهش خسارات سرمازدگی

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات