تمرکز کارخانه نوآوری آزادی بر مقابله با کرونا

تمرکز کارخانه نوآوری آزادی بر مقابله با کرونا

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از ابتدای همه گیری بیماری کرونا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اجرای پویش‌های سراسری مانند #کرونا_را_شکست_می‌دهیم و #کرونا پلاس، سعی کرده است تا تلاش‌های پراکنده در این حوزه را حول برنامه‌های ساختارمند، متمرکز سازد.

تا کنون ده‌ها قرارداد برای تولید، دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با این بیماری از جمله ونتیلاتور، خط تولید ماسک، تولید مواد ضد عفونی کننده و بهداشتی، دماسنج غیر تماسی، اکسیژن ساز خانگی و غیره منعقد شده است.

بخشی از تولیدات عرضه شده توسط شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و فناور عضو زیست بوم در این حوزه به تولید نرم افزارها، اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های برگزاری آنلاین رویداد اختصاص یافته است. این محصولات نقش بسزایی در آگاه سازی مردم و همچنین اجرای طرح‌های فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی ایفا می‌کنند.

پلتفرمی برای در خانه ماندن و کمک به غربالگری

کارخانه نوآوری آزادی نیز در این راستا شتابدهنده‌ها و استارتاپ‌های مستقر در این کارخانه را تشویق کرده است تا بر اساس برنامه‌های فناوری محور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به جبهه مقابله با بیماری کرونا ملحق شوند.

شتابدهنده سلامت الکترونیک کارا به عنوان تنها شتابدهنده حوزه سلامت و پزشکیِ کارخانه نوآوری آزادی از جمله این واحدها است که از همان ابتدا با اتکا بر تیم‌های استارتاپی خود شروع به فعالیت در این زمینه کرده است. به طوری که به گفته حسام سردارلو معاون مدیرعامل این شتابدهنده، در بازه زمانی ۱۵ اسفند تا ۱۵ بیش از یک میلیون و ۱۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر از خدمات استارتاپ‌های این شتابدهنده استفاده کردند و ۳ میلیارد ریال خدمات رایگان به کاربران ارائه شده است.

پلتفرم «دکتر چکاپ» از جمله تولیدات درون این شتابدهنده است که در حوزه آزمایش در منزل فعالیت داشته و در این دوران با نمونه‌گیری از افراد در منزل و تحویل آن به آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت، به غربالگری آحاد جامعه کمک شایانی داشته و از تجمعات در آزمایشگاه‌ها برای انجام تست کرونا جلوگیری کرده است.

کلاس درس به خانه می‌آید

نسرین مهران‌مهر هم‌بنیانگذار سایت آوید مستقر در کارخانه نیز در مورد فعالیت تیم خود گفت: کار تیم استارتاپی آوید، آموزش به افرادی است که در حوزه سلامت فعالیت دارند یا در این زمینه تحصیل می‌کنند. هدف ما ایجاد تغییراتی در روش‌های مرسوم آموزش و بازآموزی در این حوزه و ارائه روش‌های نوین آموزشی است. با این رویکرد، مدتی است که فعالیت خود را در قالب سایت انجام می‌دهیم و در آینده اپلیکیشن خود را هم ارائه خواهیم کرد.

مهران‌مهر در مورد فعالیت‌های استارتاپ خود در مبارزه با کرونا توضیح داد: تیم ما برای مقابله با بحران کرونا، چندین دوره آمورشی رایگان و دو دوره تخصصی آموزشی در مورد کرونا برای متخصصان به صورت رایگان در سایت ارائه کرد. همچنین تمامی دوره‌های آموزش مجازیِ ما از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین با ۶۰ درصد تخفیف ارائه شدند که افراد در قرنطینه بتوانند از آنها استفاده کنند.

وی افزود: همچنین پلتفرم آموزشی خود را هم به صورت رایگان در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گذاشتیم که در شرایط ممنوعیت برگزاری کلاس حضوری بتوانند از آن استفاده کنند. به زودی قابلیت پخش زنده این پلتفرم هم راه‌اندازی می‌شود. در بازه زمانی بین ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین بیش از ۱۲ هزار ساعت محتوای آموزشی مجازی در سایت ما مشاهده شده است.

ورزش در خانه

محمد قنبری هم‌بنیانگذار استارتاپ فیت شیپ نیز در مورد فعالیت تیم خود اظهار داشت: فیت شیپ تلاش می‌کند تا با استفاده از فناوری‌های نوظهور در حوزه سلامت و سبک زندگی، از ابتلای مردم به بیماری‌های غیر واگیردار به ویژه بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و چاقی، پیشگیری کند. ما دو خدمت به کاربران خود ارائه می‌کنیم. یکی مجله مجازی تناسب اندام فیت شیپ است که بازدید چند ده هزار نفری دارد و دیگری اپلیکیشن «سبک» است که نوعی باشگاه مجازی است.

پزشک به خانه می‌آید

مرتضی عبداللهی هم‌بنیانگذار استارتاپ هلیکس در مورد فعالیت استارتاپ خود توضیح داد: هلیکس به نوعی یک دستیار هوشمند سلامت است که کار خود را از ۲ سال پیش شروع کرده و حدود شش ماه است که به بازار عرضه شده است. فعالیت ما بر یک بستر نرم‌افزاری شامل مطب، داروخانه و بیمار انجام می‌شود. تاکنون موفق به جمع‌آوری اطلاعات بسیاری از پزشکان، مراکز درمانی، داروخانه‌ها، داروها و بیماری‌ها و ارائه آن به کاربر خود شده‌ایم.

وی توضیح داد: مدیریت ارجاع بین بیمار و پزشک، کاری است که هلیکس انجام می‌دهد. هدف ما برقراری ارتباط بین بیمار و پزشک به صورت هدفمند است. به عبارت دیگر وقتی کاربر سایت، مشکلات خود را ثبت کرد، شرایطش با یکی از پزشکان عمومی عضو سایت ما در میان گذاشته شده و او تشخیص می‌دهد که فرد به کدام پزشک متخصص مراجعه کند.

پایان پیام/۳۳

اخبار مرتبط:

نوآوری و فناوری‌های حوزه رسانه و محتوای دیجیتال شتاب گرفت

ارایه دفاتر کار به شتابدهنده های دانش بنیان از سوی معاونت علمی

برنامه ۱۰۰ استارتاپ

پارک فناوری پردیس با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات