دستور استاندار خراسان جنوبی برای تشکیل کارگروه اختصاصی با حضور دستگاه های اجرایی مرتبط برای رفع موانع و چالشهای شرکت های مستقر در پارک علم فناوری خراسان جنوبی

دستور استاندار خراسان جنوبی برای تشکیل کارگروه اختصاصی با حضور دستگاه های اجرایی مرتبط برای رفع موانع و چالشهای شرکت های مستقر در پارک علم فناوری خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، ظهر یکشنبه مورخ ۱۳۹۸/۰۲/۰۷ آقای محمدصادق معتمدیان استاندار محترم خراسان جنوبی در نشستی صمیمانه با شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در جریان توانمندی ها، چاشها و مشکلاتشان قرار گرفت. در ابتدای این نشست دکتر محمدعلی ناصری رئیس پارک علم و فناوری گزارشی از عملکرد این مجموعه و رشد فزاینده حمایتها و زیرساختهای پارک علم و فناوری خراسان جنوبیدر سه سال اخیر ارائه داد و بزرگترین مشکل و چالش پیش روی پارک را نبود زیرساخت لازم برای استقرار فناوران جدید عنوان نبود. پس از گزارش دکتر ناصری شرکت های حاضر به معرفی و بیان مشکالت خود پرداختند. شرکت های حاضر در این نشست عبارت بودند از :

  1. شرکت ژوبین آراد رایانه پهنای کویر
  2. شرکت ایلیا نوین طرح آفرین
  3. شرکت پژوهشگران صنعتی خاوران
  4. شرکت فرزان فناوران پویانشرکت نوآفرینان آریانا بوم
  5. شرکت بین الملل هوشمند سازان عرصه اطلاعات ساختمان
  6. شرکت مشاور نرم افزاری منیر پردازشگران عصرنو
  7. شرکت نانو پارمین خاوران
  8. شرکت نرم افزاری دانشجویار خاوران
  9. شرکت فروهر فناور کوروش
  10. شرکت خدمات فنی و تخصصی فوت و فن کویر گستر
  11. شرکت مهراس کویر
  12. شرکت ابداع صنعت

عمده مشکلات این شرکت های عدم همکاری دستگاه های اجرایی استان با شرکت های دانش بنیان بود. نبود زیرساخت مناسب جهت ایجاد فضاهای کارگاهی، سیستم بروکراسی وقت گیر، سیر طولانی ارائه مجوزها، عدم استفاده از محصولات دانش بنیان شرکت های بومی و خرید این محصولات در استانهای دیگر و مشکلات عدیده انینرتنت اعم از سرعت و قطعی اینترنت از عمده مشکلات پیش روی شرکت ها بود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به عنوان جهش تولید گفت: ریل گذاری جهش تولید در خراسان جنوبی از سال گذشته آغاز و هدف گذاری‌های لازم متناسب با مزیت‌های نسبی استان انجام شد.
محمد صادق معتمدیان در نشست صمیمی با جمعی از مدیران شرکت‌های دانش بنیان افزود: احداث هزار هکتار گلخانه در سطح استان از جمله برنامه‌هایی بود که با توجه به اقلیم منطقه و ضرورت مدیریت منابع آبی، هدف گذاری شد که با اجرای آن ۲۸۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان تولید می‌شود و علاوه بر ایجاد ۸ هزار شغل، ۵۰۰ میلیون دلار برای استان ارزآوری خواهد داشت.

وی گفت: همچنین براساس مطالعات صورت گرفته، خراسان جنوبی ظرفیت ایجاد بیش از ۸ هزار هکتار گلخانه را داراست که شاید بسیاری از مردم از این مزیت مطلع نباشند. نماینده عالی دولت در استان ادامه داد: در حوزه تامین انرژی، با توجه به اقلیم منطقه و ۳۱۰ روزِ آفتابی در سال، شرایط بسیار مناسبی برای تولید انرژی از طریق پنل‌های خورشیدی وجود دارد که با اجرای این طرح علاوه بر تولید ۵۰ هزار مگاوات برق، حداقل یک میلیون تومان در ماه برای خانوارهای کم درآمد روستایی درآمدزایی داشته و مهاجرت معکوس به روستاها شتاب خواهد گرفت. وی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان باید ظرفیت‌های استان را شناسایی کنند و از این فرصت بهره ببرند. معتمدیان افزود: در بخش احداث هزار هکتار گلخانه که اشاره شد، اقلیم شرق استان با شمال و غرب آن متفاوت است و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در طراحی سازه‌های گلخانه‌ای که برای هر منطقه متفاوت است، اقدام کنند. وی محصولات استراتژیکی همچون زرشک و عناب را از دیگر مزیت‌های منحصر به فرد منطقه برشمرد و گفت: محصول زرشک در برخی نقاط دنیا ناشناخته است و علیرغم پتانسیل بالایی که خراسان جنوبی در تولید آن دارد، هنوز نتوانسته‌ایم این محصول را در سطح بین‌المللی معرفی کنیم بنابراین شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در معرفی محصولات استراتژیک استان نقش بسزایی ایفا کنند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: احیای صنعت ابریشم و نوغانداری استان، تولید محصولات با کیفیت و متنوع صنایع دستی، طرح‌ هاب منطقه‌ای شتر که در پی آن بزرگ‌ترین آزمایشگاه دامپزشکی شرق کشور در استان احداث و همچنین بزرگترین مزرعه خارشتر افتتاح خواهد شد و سایر طرح‌های توسعه محور، زمینه‌های بکری هستند که ضرورت دارد شرکت‌های دانش بنیان روی این موارد مطالعه و ظرفیت‌های شغلیِ مغفول و ناشناخته را شناسایی کنند. وی اظهار داشت: در سال جاری، تثبیت مشاغل در استان از اولویت‌های ماست و در همین راستا از شرکت‌های دانش بنیان حمایت خواهیم کرد.
معتمدیان گفت: باید با تشکیل کمیته تخصصی در پارک علم و فناوری و با عضویت دستگاه‌های مرتبط اجرایی، مشکلات به صورت کارشناسی بررسی شود تا تصمیم‌گیری‌ها اجرایی و عملیاتی دنبال شود.

استاندار در پایان عنوان کرد که به جهت تامین فضای لازم برای استقرار شرکت های پارک علم و فناوری خراسان جنوبی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد گرد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

پارک علم و فناوری خراسان جنوبی یک پارک علم و فناوری در شهر بیرجند می باشد

    نظرات